AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.633

Dubbdäck på asfalt?

Juventini
Hej allesammans.

Jag tänkte nu inför påsken att bege mig söderut med bilen ca 2000km tur och retur, Då till min undran, jag har vinterdäck med dubb på, och efter ca 200 km söderut är det sen bara asfalt hur farligt är det för däcken apråpå slitage, ska jag ta annat färdmedel. osv??? Är tacksam för svar.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kör på du...I dag är det nog ingen som vill ha annat än bra dubbdäck(eller andra vinterdäck) även dit du ska misstänker jag...

Nee...inte är det någonting att fundera på tycker jag,visst kan man ha funderingen men ännu är det vinter.
Och slitaget ska du inte tänka på....visst är det något mera slitage på dubben,men i princip inget du kommer att märka av under överskådlig tid(om du inte spinner loss i parti o minut på "barasfalten")..

Mvh Janne.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är ingen fara att köra med dubbdäck på bar asfalt! Där jag bor är det barmark under största delen av året och kör man bara "vettigt" med däcken så har man alla dubbar kvar med lagomt dubbutstick när mönsterdjupet minskat så mycket att man behöver köpa nya däck!

Nåja inga problem är väl en lätt överdrift!
Det är ju förstås betydligt sämre att köra med dubbdäck på bar asfalt än att köra med sommardäck!

Dock är dubbdäcken förmodligen bättre än friktionsdäcken på bar asfalt! Åtminstone har de få tester jag läst visat detta!

Per L

Du bör ha i åtanke att dubbdäck inte är tillåtna i tyskland om du nu ska köra dit..

läste förresten detta på NTF hemsida precis "Ni kan få samma säkerhet om ni kör 10-20 km i timmen långsammare med sommardäcken än med dubbdäcken om ni träffar på is eller snö."

Kan ju omöjligt stämma??

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag bor i södra delarna av vårt land och just för tillfället rekomenderas dubbdäck varmt ;)

___
//Ulf
Samma gäller göteborgstrakten. Bra vinterdäck!! Själv la man ju på sommardäcken i lördags. I söndags vara det strålande solsken och 7-9 grader här och kändes det som man gjort helt rätt i att lägga på sommardäcken. Idag vaknar man upp tittar ut genom fönstret och vad ser man, jo det snöar som bara den ute.
Juventini
Man tackar för all respons...men det är just ner till göteborg jag tänkte köra så det känns lite tryggare nu med lite mer info av er. Jag hade nämligen hört att om man skulle köra på dubb länge på asfalt kunde det resultera i punktering?? det var en lokal däckmontör som sa det. Så det satte lite skräck i en.
Juventini:

Han var nog mest ute efter att sälja en uppsättning dubbfria till dig ;)

Jag kör med vinterdäck på jobbarcaddyn varje vinter och det har aldrig varit några problem.
Den rullar ca 1500 mil/vinter och det är sällan snö eller is på vägarna i Örebro med omnejd

Juventini
Lizzardo:

Låter fint :-)

Tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.