|
|
|
|---|---|
|
Var ute inatt och provade lite avancerad körning med beemern..och det e ju en fördel om man har bromsar så att man får stopp på ekipaget märkte jag =) Efter 2 st inbromsningar från 200 så var det svårt att överhuvudtaget få stopp på bilen..och när jag stannade så rök det från bromsarna,känns obehagligt att knappt få stopp på bilen..så nu ska dom uppgraderas. Så nu har jag tänkt att byta belägg fram/bak,nån som har nåt tips på värre belägg till hyffsat pris? Byta skivor fram till borrade/slitsade gör det skillnad..så att det är värt pengarna??..kör aldrig på bana eller liknande. Mvh:Roger | |
|
Hej, Du kan byta till EBC Greenstuff. Kostar ungefär som original belägg. Slitsade/borrade skivor ger ingenting för din del. Hip faktorn är väl lite större kanske. Spåren/hålen leder bort värme, bromsdamm samt gaser snabbare från kontaktytan. Har dock ingen sexuell betydelse om du inte kör på bana. Tror i ditt fall att det räcker med att byta beläggen samt bromsvätskan. Färsk bromsvätska är mycket viktigt för bromsegenskaperna vid inspirerad körning. /foo |
|
| Foo: Hur ofta ska man byta bromsvätska egentligen? | |
|
Bromsvätska skall enligt s-boken bytas vartannat år. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
Ja, som Micke säger så jag har för mig att det är vartannat år. Det skall finnas en klocksymbol ovanför serviceindikatorn som lyser när det är dags. Bromsvätska byter du oftast för att undvika korrosion och luft i systemet. /foo |
|
323E21terror |
Vad kostar greenstuff bromsbelägg fram+bak till en 535E34??? och ger de märkbar skillnad mot standard beläggen??? har de några nackdelar??? farten är min drog |
|
Skulle oxå vilja veta vad dom kostar och vars dom finns att beställa Mvh Mr-speed go for 540 manuell |
|
| EBC Belägg säljs av bl.a. av Autoexperten. Lokala variationer kan förekomma har jag märkt. En annan bra fördel med EBC är att det inte blir något kletigt bromsdamm från dem. Fälgrengöring är överflödigt med dessa belägg. Räkna med två-trehundra kr dyrare än original. | |
|
X-style sälher EBC Belägg dom också... www.x-style.se //Cosmos "Rak BMW 6a åt alla" E28 Registret #160 |
|
|
EBC beläggen slits dom fort lr? |
|
|
Greenstuff är inte mycket att hänga i granen (Eller rättare sagt, det är nog där de hör hemma.) Byt vätska först, funkar det inte så kontakta Per Stacke på www.peansweden.com och hör med honom om det finns Red Dot belägg.. Om du kan leva med lite skrik i bromsarna så rekommenderas Pagidbelägg, överlägset det mesta.. |
|
|
Okej..så det gör stor skillnad att byta vätskan?! Är ju inte så att jag har luft i eller nåt sånt..men det blir alltså bättre bromsverkan med ny vätska? |
|
|
Kanske inte bättre, men samma hela tiden.. Köp Dot 5.1 på mekonomen, tål värmen mycket bättre.. |
|
| okej..har ju bra belägg och skivor..så jag tycker det är lite skummt att bilen har så dåliga bromsar..tycker dom verkar rätt stora och stabila..kanske är vätskan som är gammal då. | |
| Jag upplever mina Greenstuff-belägg bättre än original, har jag fel? | |
| greenstuff företaget säger ju att det ej blir damm och så. Ni som har sådana belägg. Hur upplever ni det är med att de ej skall damma så mycket? | |
|
Hej, Det här var en intressant diskussion och med risk att avslöja min okunnighet skulle jag vilja diskutera vad som har betydelse för att få stopp på bilen fort. Det här med bromsmattning begriper jag, så där förstår jag att olika typer av belägg ger olika egenskaper. Det jag inte begriper är när Hello Nasty skriver att det går att reducera bromssträckan från 70 till 40 meter genom att byta belägg. Jag trodde det var däcken som var den viktigaste länken. Det är väl inget problem att låsa däcken, det klarar ju vilka belägg som helst. Sedan är det väl kombinationen ABS och däck som ser till att man får stopp på hårdvaran. Är jag ute och cyklar eller? Sedan, om man väljer att laborera med däck, bromsskivor etc, sliter det inte på bilens konstruktion om man nu på något sätt skulle kunna öka bromskraften, någonstans överförs kraften till chassit och den länken tål väl inte hur mycket som helst heller. Men där är kanske marginalen stor? Mvh, ThePuc |
|
|
ThePuc: Sök lite på nätet så hittar du utmärkta artiklar om just bromsar och belägg i synnerhet. Jag är väldigt skeptisk till HN's påstående :) (Nästan halvering av sträckan?) Vi har kört med både originalbelägg och rena racebelägg (Gula Pagid) fram på vår tävlingsbil, skillnaden i stoppsträcka är väl inte enorm, men visst den finns där. Största skillnad som jag har märkt är pedaltryck och kontinuitet. Med original så får man trycka till ganska bra för att det skall ta ordentligt, medans med Pagid beläggen så kan man vara fjäderlätt på foten (Känns som om man kastade ut ett ankare ungefär). Med pagidbelägg så känns det också likadant varje gång man går på bromsen. Originalbelägg är mer "ansträngda" när vi kör och de kan vara lite varma ibland och ta marginellt sämre, inte bra om man ligger på gränsen hela tiden, skall inte mycket till för att man är utanför "det svarta" och sladdar. Nu rekommenderar jag inte att ni kör med Gula Pagid på gatbilen, de är lite för tuffa för det. Finns en viss tendens till att gnissla som bara f-n :) Det finns dock Blåa Pagid som är bättre lämpade för gata.. Länk - Finns på Vallåkra imorgon.. |
|
|
Tillägg: Nu har vi en lätt bil (ca 900kg utan förare) vilket påverkar bromsarna lite, men jag har åkt en hel del bana med min M3:a och där kör jag med original belägg, funkar kalas. Vi har också originalskivor på racebilen, ser ingen anledning att betala mer för något som är likvärdigt eller sämre bara för utseendets skull :) |
|
| EBC Greenstuff är åtminstone kanonbra vad gäller bromsdamm. Man kan i princip skölja bort dammet med vattenslangen. Sedan tycker jag personligen att de bettar lite bättre än mina förra belägg som var original BMW och de tål upprepade bromsningar bättre, men det kan ju också bero lite på att jag bytte till nya skivor i samma veva, också de EBC men oborrade och oslitsade. Men det finns säkert bättre grejer, jag har ju inte provat något annat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.