|
|
|
|---|---|
|
såg denna på Lidl! Länk är den bra tror ni? När jag letade efter reservhjul och domkraft till E60 520 så fick jag svar om att en domkraft kommer kosta mig runt 1000 :- men så nu kommer detta. Jag kommer inte ihåg vad bilen väger men det kan väl inte vara över 2000 kg! | |
Gemini__ |
Ser identiskt ut med den Biltema har i denna prisklass, duger bra om man bara använder den vid enstaka tillfällen. Skaffa något skydd bara annars trycker du sönder underredet (liten anläggningsyta) Mvh: Thomas |
Transocean |
Ja, samma som biltemas och helt värdelös, skjunker i asfalten när du skall lyfta, lyfter sämre/lägre än en vanlig biltema saxdomkraft. Stay away! |
| just det, värdelöst kort hävstång, och ett plasthadtag som lossnar när man skall förflytta leksaken. Resultatet blir i bästa fall en blåslagen fot... | |
|
Ja köpte min på Biltema o ser ut exakt likadand o min ser ut som en banan nu! Skall lyfta 2 ton men jag måste ta i om jag ska lyfta för att byta hjul. Dessutom så håller den inte bilen upplyft särkilt länge... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Banan är gott. På Lidl har bra frukt och grönsakssortiment där bananerna är bananer redan från början ;) Många av de små billiga garagedomkrafterna är just garagedomkrafter som går bäst på en betongplatta med slipsats. På asfalt kan man betrakta hjulen som låsta och de två hjul på bilen som står kvar på marken måste kunna rulla under lyftet om man placerar domkraften i bilens längdriktning. Till det kommer tveksam sidostabilitet. Pumpa, snabbt in med pallbockar, ställ ned och pusta ut :) |
|
| En sådan har jag. Den funkar alldeles utmärkt om man använder den som det är tänkt. Dvs som garagedomkraft på riktigt golv. Använde den senast igår när jag bytte däck på min E39. Inga problem alls. | |
|
Grundtanken i alla tillbehör, dvs verktyg, domkraft mm är naturligtvis vad skall jag ha dem till, det är för mig första tanken. Den domkraft denna länk avser fyller säkert 90 % av vad vi normala användare kräver. Vad lyfter den och vad väger min bil, vad ger den för intryck, de flesta domkrafter som sälgs hos seriösa butiker, Biltema, Jula, ja ni vet vilka jag menar fyller dessa krav. Sedan som ngn nämner "helt värdelös" ja det får stå för honom, jag brukar inte ställa domkraften på lös asfalt oavsett om den kostar 150 eller 1500 kronor. NoFear, kör med insidan. |
|
|
Vilka domkrafter sjunker inte ner i mjuk asfalt? Jag har Biltema varianten, har fungerat hitills men verkar som den börjar sätta sig lite här: Länk Samt att man får pumpa som en galning! Mina bilar: Länk |
|
|
då antar jag att ni alla som skrev negativt om denna att ni använder den för att skifta mellan sommar-vinterdäck....men om man har den i bagageluckan och använder i värsta fall alltså när man får punktering för att byta ett hjul då kanske duger denna gott och väl....eller? ni som skrev att den böjer sig, sjunker i asfalten osv....hur många gånger har ni använt denna för att det skall bli så....kan inte tänka mig att detta hände på första försöket eller?? |
|
Gemini__ |
Ja, den duger gott till att använda de ggr man får en punktering. Har en till min vinterbil av just denna anledning. Fungerar även fint när bilen ska upp på pallbockar lite snabbt. Men som sagt, tänk på att att använda dig av ngn sorts skyddspad då den annars pressar sönder underredet. (finns på Biltema som tillbehör, annars fungerar en planka eller grövre gummibit alledels utmärkt) Vet att det inte är toppkvalité precis, men för detta pris så presterar den som väntat. |
|
ja det tror jag också.... nackdelen är bara att det finns ingen särskild plats för denna i bilen så jag antar att den måste ligga så fritt på bagage golvet...! Det kanske är ok när man ska bila på semester och då kan man klämma in den mellan alla väskor så att den inte flyger omkring men om man kör vardagligen det kan inte var roligt att ha en sån som bankar till höger och vänster i varje kurva om man inte binder den med något... Hur löste ni det problemet? |
|
|
Jag kan inte se bilden på domkraften men jag tänker som föregående på hur det skulle vara att ha en sådan i skuffen. Sitter det inte sådana i orginal längre? Min tanke är att i så fall borde det ju gå att höra med skroten om det inte finns någon där. De kan väll inte vara så hårt åtgågna på en så ny bil... Bara en tanke /Mattias |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det viktigaste när man ska köpa en garagedomkraft är lyfthöjden, se och jämnför, och självklart kvaliten och viktangivelsen. Lägg till några 100 lappar istället för att köpa det billigaste. För övrigt så har jag en 25 år gammal Biltema domkraft (2,2 ton) som funkat utmärkt i alla år och har bra lyfthöjd. Tveksam att dagens billiga har den kvaliten. ///MVH Hasso Länk |
| Jag har inte kollat lyfthöjden på min "lidl-domkraft" men den lyfter iallafall så högt så att hjulet på min 523 kommer ca 15 cm från golvet när man sätter domkraften där orginal domkraften ska placeras. | |
|
Weeman; Denna sjunker inte ner i mjuk asfalt eftersom den ett hjul i framkant av typen ångvält; Länk Jag har använt den i ett år nu och den är riktigt gedigen. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.