AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.679

vinterhjul som reservdäck?

ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Hej,

Jag skall köpa sommardäck nu till våren och jag funderar på att köpa vanliga däck inte RFT som jag hade innan för de spårade mycket och efter vad jag läst runt här så kan det bero på RFT-däck. När jag skiftade till vinterdäck i december har bilen gått så fint och inte spårat något alls.
Nu till frågan, som sagt jag tänker köpa vanliga däck men då behöver jag en domkraft och ett reservhjul! Då komm jag på att man kanske kan använda sig av en av vinterdäcken som reservhjul om det nu finns plats i den där reservhjulshållet i bagage golvet (E60) 520 2004.
Vad tror ni funkar det med att använda vinterhjul som reservhjul eller är det helt idiotiskt? Vad kan hända som värst?
Det ända som jag tycker skulle bli ett problem är att vinterdäcken är 225/55/16 och sommardäcken är 225/50/17. Hur skulle det gå att åka med olika däck dimensioner? Det kanske räcker till nästa däckverkstad! Nu tänker jag på bilresa i sommar genom tyskland.
Transocean
Ja vad tror du själv? Hur stor är sannolikheten för att du drabbas av en punktering i tyskland? Och skulle det ske...javisst tar du dig hem med tre sommar och ett vinterhjul. Till nästa däckverkstad räcker det garanterat!

Kom ihåg att reservhjul på burk är för s k spikpunkteringar och ingenting annat.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Rullomkretsen skiljer mindre än en halv procent. Diametern är 2,9 mm större med 17 tum så just det är inget bekymmer. Naturligtvis har däcken olika egenskaper beroende på profil och gummiblandning så man får väl se det som en nödlösning som kanske inte lämpar sig för autobahnkörning i hög fart. Detta förutsätter att vi talar om friktionsdäck, för kommer du med pligg i däcken blir du inte populär ;)
Ett alternativ är ju att köpa ett beg. hjul via t.ex bildelsbasen.
gretzky
Transocean: Vill bara tillägga att reservhjul på burk har inget som helst vettigt användningsområde, förutom möjligtvis undangömd på en hylla på OK-macken.
En spikpunktering skall lagas av auktoriserad däckmontör med riktiga rep.materiel från insidan av däcket.

dieseldoris
Jag körde med ett vinterdäck och tre sommardäck när jag fick punktering förut och det rekommenderas icke, bilen slingrade sig som en orm och blev helt okörbar.
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
clubsport:

Ja, det tror jag säkert att det gjorde men att använda det till närmaste verkstad kan inte var så farligt...
Transocean
Gretsky...jag har lagad två "spikpunkteringar" med sånt där skum och det fungerar, faktiskt.
Har lagat en pyspunka med skum fungerade utan problem.

Frågan är ganksa självklar tycker jag, har du inget reservhjul så släng ner ett vinterhjul, att åka på bromsskivan rekommenderas inte.
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Hej Adde,åk till en Bildemontering o köp ett Reservdäck till dåde sommar som till vinter-däck så är dina problem lösta sen så har du väl en domkraft i bilen någonstans annars så får du köpa det också sen kan du passa på att köpa en Reflexväst på t,ex biltema o ta på dej ifall du får punka eller Gud förbjude fel på BMW när du är ute i trafiken,jag har en e39 o den är det reflexväst i Värktygshållaren finns det inte i din så KÖP o det gäller alla trafikanter,Glad Påsk,Perra

perrab
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag och en kompis körde punktering ordentligt på en Saab 9000 för många år sedan ca 13 mil hemifrån. En stor spricka i däcksidan på insidan. Jaha skulle man åka hem på det lilla mopedhjulet som Trollhättefabriken bjudit på när bilen var ny, med slagsida och allt. Nej i med en burk punkaspray och fort iväg. Efter nån kilometer var däcket nästan tomt på luft. Efterfyllning på ett par mackar så gav det sig till sist och blev helt tätt! Hjulhuset var helt rappat med vitt skum som pyst ut ur sprickan. Så nog tätar skummet allt. Den som gråter är däckkillen som skall ta reda på eländet sen. Och balansen kanske rubbas, vad vet jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.