AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.961

Kalibrering av utetemperatur E39

Hej,

Jag undrar om man kan kalibrera utetempgivaren eller datorn på nåt sätt? Tycker det verkar som den visar ca 2-3 grader fel (för kallt). Jag har letat lite och sett att man kan sätta lite olika faktorer för bränsleförbrukningen men inte hittat nåt liknande ang. utetempgivaren.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har du kollat att givaren inte har lossnat eller skadats så att de utsätts för fartvinden?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fartvind ger ingen lägre temperatur utan bara högre kyleffekt så det kan inte ha någon betydelse. Har du jämfört med en vanlig digital termometer där du placerar givaren bredvid bilens? Jag kan också se en viss skillnad mot hemmatermometern, men då sitter givaren högre och kanske känner av spillvärme från huset o.s.v.
Sant, det kan ju faktiskt vara så att det är kallare nära marken. Låter troligt, men ska för säkerhets skull kontrollera med en anna termometer vid sidan om.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jaha så sensorn kyls inte av fartvinden? Det trodde jag , oops.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som det har blåst på sistone borde kanske SMHI börja ange verklig temperatur och temperatur med "wind chilled factor" som man gör i t.ex USA. Då kan man uppge -5°C (el. farenheit) och -15°C med vindkylningsfaktor. Det innebär att det är -5°C men vindhastigheten ger samma kyleffekt och upplevd kyla som om det vore vindstilla och -15°C.
Prova att ta en digital termometer och mät lufttemperaturen stillastående. Stick sedan ut både huvudet och termometern genom sidorutan vid färd i 200 km/h. Termometern kommer visa samma temp. men det kommer kännas kallt åt skallen. (Avsluta försöket när känseln börjar försvinna och vita prickar uppstår i ansiktet:))
To
24
TommiN
X5 4.4 -02
Några grader fel!!! min visar konstant -40 ute,så det gäller att klä på sig varje gång man hoppar ut ur bilen...
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Det är Rattmuff som Gäller,hi hi nä mätaren sitter troligen bakom kofångaren så brukar det vara på dom flesta bilar dom måste sitta i lä annars så kan dom inte mäta vilken temp det är nära Vägbanan det är ju det man har nytta av när man är ute o åker,så på med Lovikavantarna som vädret växlar så vet man ju inte,Glad Påsk,Perra

perrab
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Hej Tom,det är fel på min också,så det är Lovika som gäller hi hi det är säkert fel på givaren eller kopplingen givare kabel, annars så blir det vantar hi hi,Perra

perrab
To
24
TommiN
X5 4.4 -02
Jag får nog kolla i handboken om det står nåt om placeringen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
TommiN, din givare sitter på höger sida innanför spoilern fram, ung. bredvid dimljuset. -40°C är minvärde som mycket riktigt visas vid avbrott i kabel eller givare. I vissa fall visas -37°C också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.