|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Har så smått börjat fundera på att byta mina stötdämpare m.m. då bilen snart rullat 17.000 mil. Tog in prisuppgift från Bmw och den var minst sagt saftig. Nu undrar jag följande: Jag vet att det är Sachs stötdämpare som sitter original på M-sport 2 chassiet men vilken typ/modell? Det finns ju förmodligen flera olika Sachs stötdämpare. Funderade på om det kunde vara billigare att köpa original stötdämparna genom ngn annan leverantör än just Bmw. Jag gillar original stötdämparnas avvägning mellan sport/komfort men finns det ngt alternativ som kanske är lika bra/bättre? Vill dock inte sänka bilen mer eller ha den "stenhård" då jag kör den året runt.... Kom gärna med förslag, tips:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk | |
| Då min gått 15000mil så börjar frågan kanske snart bli intressant för mig med! Tror du inte dessa:Länk Sachs Advantage motsvarar originalen? Vad fick du för pris hos BMW? | |
| Såg sedan att deras ref art nr är för E39 med M sportchassie och inte det som är för M sportchassie II , men hur stor skillnad kan det vara? Har du läckage på dina dämpare eller varför vill du byta? Fjädrarna behöver du inte byta om de inte är av och därav behåller bilen sin nuvarande höjd. | |
|
Hej. Vad skillnaden är mellan M-sport chassie 1 och 2 är vet jag inte, men det borde vara ngn skillnad till M-sport 2 chassiets fördel. Jag vill dock veta vilken modell samt namn sachs dämpare som sitter original har. Då jag tog in ett komplett pris på väghållning dvs. stötdämpare, M5-fjädrar, M5-krängningshämmare + stag samt div. bussningar, bälgar m.m. så var priset 25.200 ink.moms, sedan tillkommer arbete...... Krängningshämmare, fjädrar var faktiskt inte så dyra utan den största kostnaden utgör just dämparna (16.000 ink.moms), det var därför jag tänkte höra med ngn annan leverantör:) Jag tror inte att dämparna läcker men bilen känns betydligt stötigare och inte lika "tight" som när den hade gått 11.600 mil. Sen är ju bilen ganska tung så visst måste dämpare m.m. slitas med tiden. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Stötigare som i att fjädringen slår i botten menar du? Annars brukar bilen bli tvärtom mjukare/gungig med dåliga dämpare samt att hjulen kan börja studsa efter passage av ett potthål t.ex. Original dämparna är nog inte märkta med Sachs nr utan med bmw:s nr skulle jag tro tyvärr , kan ju vara så att sachs inte får sälja M Sport II dämpare i eget namn/regi enl överrenskommelse med bmw? Jag tror inte M5 har likadana dämpare som vi utan de är säker billigare till våra på bmw , förövrigt tror jag att dämparna i länken ovan(som inte verkar funka längre) lär fungera allderles ypperligt ihop med M Sportchassie II.Jo dämparna kanske slits i ventilerna samt att oljan i dem kanske blir dålig men ofta brukar det vara tätningarna mot kolven som tar slut först och dämparen börjar läcka och då vet man att det är dags för byte. | |
|
Hewi: Svårt att beskriva hur det känns. Jag tycker inte att den är direkt "gungig", jag menar jag kan inte stå och trycka på bilen bak och få den att gunga. Däremot känns det som den tar upp alla små ojämnheter i marken direkt i karrosen. Kanske att den känns lite "studsig" inte riktigt som att dämparna har optimal kontakt med marken, så att säga. Dessutom har jag hört att det liksom "pyser" till i dämparna när man kör över farthinder är det ett tecken på att de börjar bli dåliga? Jag vet inte hur det är med E39:or med rak sexa och deras M-sport 2 chassie men till min är det M5 dämpare, samma art nr både fram och bak som till E39 M5, detsamma gäller för fjädrarna. Krängningshämmarna är dock ngt "klenare" än till M5:an och just därför tänkte jag passa på att uppgradera dessa till M5 original. Känns lite dumt att det inte ingick M5 original krängningshämmare i M-sport 2 chassie, när de andra detaljerna är det. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Ja det stämmer och är iofs logiskt , V8:orna har M5 dämpare medans 6:orna har andra. | |
|
Ingen annan som har ngr tips om vad modellen av sachs dämparen heter eller alternativ dämpare? Vh/Kermit Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.