|
|
|
|---|---|
|
Nu e det dags att hitta en bil att offra till banbil. Var inne på att inhandla en compact men har sneglat mer på en sedan. Motorn kommer att bytas till en stor buse så det är inget intressant. Men vad är vrid styvast och lättast, kommer förvisso bygga bur i den. Vilken bakvagn lämpar sig bäst på bana? Och om det blir en Compact så kommer det troligt att bli en bakvagn från en Z3. Det kommer bli en lite budget variant som kommer gå på gata och banträffar. | |
| Compacten är ju lite lättare. Den har dessutom lite luriga vägegenskaper. En sedan är troligtvis lättare att kontrollera sladd med. Men vilken som är bäst vet jag inte | |
| både compactens och z3:ans bakvagn bygger ju på e30:s konstruktion. sen är väl kanske z3:ans starkare byggd? åtminstone de mer motorstarka. | |
|
De kommer troligt att bli en compact pga att den är lättare och har den gammla bakvagnen. Men vad jag har förstått så är den nyare bakvagnen mer anpassad för komfort än den gammla beprövade E30n som är bättre anpassad för bankörning. |
|
| Vad är det som är bättre för bankörning med den gamla bakvagnen? | |
|
Satsa på en sedan, jag jobbar bmw verkstad och compact är inget att rekomendera för bana och vad z3 bakvagnar beträffar så har vi haft flera bilar som bakaxeln har slitits loss från golvet, både på z3m och z3 2.8. Båda har ju som sagt e30 bakvagn så jag skulle hålla mig borta från det. Har förövrigt några polare som jobbar på folka verkstad som har en e36 325 sedan som dom har nere i tyskland och kör på ringen med ett par ggr i månaden. Rensad, bur, m3 bromsar och r-däck och dom kör som fan med biljäveln och säger att den går riktigt bra. Dom har haft bilen i över ett år nu. Lycka till |
|
|
Men hur lik är då Z3ans och E30? Att det ska vara byggd på samma bottenplatta säger dom men då hade det väll ändå hänt med den gammla M3E30 oxå? Vart möter E36an och E30 varandra i compacten? Vad jag har förstått så är den nyare E36ans bakvagn byggd för att få en säkrare och bättre komfort i bakvagnen, medans den gammla E30 har en mer negativ camber som man gärna vill ha vid bankörning. Det är väll därför compacten kan kännas orolig vid hårdare körning. Har jag fel så får någon gärna säga vad dom tror. |
|
| Det finns möjligheter att öka den negativa cambern i bakvagnen på E36. Jag har för mig att Millway har sådana stag. | |
|
på höger sida i länken ser ni resultatet från förra årets bmw cup, jag tror inte att det bara är en slump. Om jag är partisk? kanske en smula ; ) Länk? Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
länken är ändrad men faktum kvarstår just nu, 1:a 323ti Compact 2:a 325ti Compact Måste slå ett slag för Compacten och dess bakvagn som är mycket trevlig. Stundtals lurig JA men alltid tydlig och MYCKET lätthanterad vid eventuella överstyrningar och dylikt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.