AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.904

e36: Mätare slocknar och hoppar igång om vartannat

Hej.

Har en Bmw 323 -98 där mätarna i instrumenthuset (hastighet, varvtal, serviceindikator etc) har börjat spöka. Med jämna mellanrum går alla i botten och hoppar sen igång efter någon sekund. Min första gissning är någon typ av glappkontakt. Är det någon som råkat ut för detta problem och har tips på lösning?

Tacksam för svar.
tornet
Har samma problem och det verkar vara dåliga lödningar på kretskortet bakom instrumentpanelen. Mitt fel hänger på nåt konstigt sätt ihop med cig.uttaget(?) för när jag stoppar i GPS:en eller laddaren till mobilen börjar mätarna strula kort därefter??

Fick kortslutning en gång för länge sedan i cig.uttaget när jag skulle stoppa i en lampa och efter det har det varit problem med mätarna...

...händer inte så ofta men är extremt irriterande. Svårt att ta ut kretskortet eftersom ratten måste av och där sitter ju även airbagen som måste göras strömlös ett tag innan man tar bort den, man får inte ut instrumentpanelen annars.

mvh tornet
Tack för svaret. Tror dock inte mitt fel är förknippat med cig-uttaget. Händer lite då och då. Som du säger det är ju lite jobb med att plocka bort instrumenthuset, får ta och lämna in den för felsökning.

Någon annan med erfarenheter av detta problem?
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Hade samma problem med min e36 när jag hade den, trodde att de var mätarhuset så jag bytte de. Men de hjälpte inte...
Så började leta jordfel. Tillslut märkte jag att batteripolerna var snått ärjade, trodde inte att de kunde vara orsaken. Men gjorde rent med stålborste. Sen var de inget mer glapp.

PS. finns en tråd om detta sen tidigare....
Intressant. Kostar ju en ganska ordentlig slant att byta ut mätarhuset så om det är ett smidigt jordefel är det välkommet. Jag sökte lite gamla trådar men hittar inget om detta problem med att det kan vara ett jordfel, vet du vilken tråd det var?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.