|
|
|
|---|---|
|
Ska kanske köpa en minibuss till sommaren och köra ner till en festival i Europa, 170 mil enkel resa. Verkar gå och hitta en Renault Trafic 90-95 för 10 000:- utan problem. Vågar man åka så långt med en sån? Brukar dessa krångla eller är det hyffsade bilar? Mina bilar: Länk | |
|
Frankrike är ju rätt land för att få eländet reparerat iallafall... Sittkomforten är minst sagt usel, prestandan lika så (100 km/h en utopi) samt usel fransk plat överallt En VW T3 eller LT eller MB 308/311 är ett säkrare köp och kan lagas av vilken bysmed som helst samt är klart mera gedigen invändigt även med 62 000 mil på mätaren... bättre förslag Länk Länk Länk Länk Länk Detta är dock min favvo: Länk för sommar turnén... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Ta din 740. | |
|
Japp, folkabuss oavsett ålder är ljusår bättre än en traffic som "snigelätande-vindrickare" byggt och dom drar sjukt mycket soppa!!! Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Ska du åka så långt så tycker jag åtminstone du ska ta en titt på Cheva/Dodge van, eller det kanske räcker med dom mindre typ Astro/Voyager om du inte har tänkt att smuggla med dig hela bordershopen hem. Komfortmässigt så piskar dom upp dom andra alternativen ganska hårt då man åker otroligt behagligt i dom, bortsett från dom riktigt ärke-snikiga exemplaren förstås. Sikta någonstans runt -88 och uppåt så du får insprutning och växellåda med lockup annars blir det ledsamt att tanka. Mekaniskt håller dom ihop bra förutom Voyagerns automatlåda men räkna med pissigt lyse och intressanta upplevelser när inredningsbitar lossnar när man tar i dom mm, torx-nycklar och tejp bör ingå i packningen. Jag har provat att göra långresor i båda Cheva och VW i ovan nämnda prisklass och jag kan bara säga att jag gör gärna om det men aldrig mer i en VW. |
|
| En Cheva van av sent 80-tal eller början 90, överlägsen komfort. Dock krävs en ganska lätt gasfot. | |
|
Det måste vara en buss-variant då vi är minst 5 grabbar som skall få plats :) En Cheva V8 drar lite för mycket bensin.. I så fall lockar ju Grand Voyager mest, bara inte automaten rasar... Har Voyager 90-95 samma dåliga låda som de nyare Voyager? Alternativ en VW T4, men dessa kostar ungefär dubbelt så mycket som en Voyager och antagligen åker man sämre? Det bekvämaste hade ju definitivt vart E38'an, men formatet på bilen passar inte riktig ändamålet :). Mina bilar: Länk |
|
| Om du ska ha en VW T4 så undvik för allt i världen den lilla bensinaren, den är säkert snål i stan men på motorvägen är den hopplöst undermotoriserad så den måste plågas ganska bra för att orka hålla lite tempo och då är du snart uppe i V8-förbrukning (körde en sån till Danmark för några år sedan och vart uppriktigt sagt förbannad när det var dags att tanka, jag kunde ju ha matat 4 burkar till för samma peng). Cheva Astro lirar ju i samma storleksklass som T4 och G Voyager, den har V6a och lådan håller, jag röstar på en sån eller en T4 TDI. | |
| Finns många äldre Voyager som har bytt låda, kolla efter en sådan eller en Astrovan är mitt tips. | |
|
En cheva van drar inte så hiskligt som många tror om man kör med insidan. Man behöver inte ligga och gasa så hårt med dom eftersom dom har så starka motorer. Ärligt talat, vad drar en klen motor som Renault Traffic fulllastad på höga varv? En gammal boxer Caravelle slickar i sig dom också. Vi hade en gammal VW Caravelle som "turné buss" på våra Tylösand resor, och den ville ha både olja, bensin och reservdelar det vill jag lova. Dessutom var det gasen pressad mot golvet som gällde i uppförsbackar på E4:an. Den ersattes ganska snart med Cheva van 1990 med insprutad V8 och automat, komplett med groggbord och elsoffor. Det var milsskillnad på komfort och fräschör på långresor. Sedan är dom rätt roliga att köra för att vara en buss, särskilt i omkörningar ;). Efterfrågan på gamla "gangster-vans" är väl hyfsat låg vilket medför ett ganska gynnsamt prisläge... /L |
|
|
Nu har jag en Caravelle T4 på gång, med 2,5 liter 5-cyl bensinare. Ni som åkt långt med dessa, vad har det vart för förbrukning? Mina bilar: Länk |
|
| Jag har haft en Renault trafic-97 som taxi och bytt vxl-låda 3ggr= varning lådan är underdiemensionerad för belastningen. | |
|
Nu har vi äntligen hittat en minibuss! Det blev en Cheva Astro Ext -96. Samma komfort som stora vanen men drar lite (mycket) mindre soppa :D. Vi fick gå upp lite i pris men tack vare lite 2'or hos bilprovningen blev det inte så farligt dyrt ändå. Mina bilar: Länk |
|
| Ett utmärkt val. | |
|
Lyfter lite: Weeeman! Är du nöjd med Astron? Har alltid velat ha en van och är lite sugen på att byta ut 523'an mot en Astro. Något speciellt att tänka på där, förutom rost? |
|
|
Jo jag trivdes väldigt bra med den faktiskt, fin komfort och jag blev positivt överraskad av bensinförbrukningen. Kommer köpa något liknande när det är dags för hus osv.. Det ända som var störande var att styrsnäckan var lite sliten, så att mittläget på ratten var väldigt diffust och det kändes som bilen spårade på vägen. Annars hittade jag inga svaga punkter direkt, enkel konstruktion förutom att det är lite trångt i motorutrymmet. Kolla gärna de elektriska funktionerna, vindrutetorkarna slutade fungera någon gång på vår bil t ex. Välj en -96 eller nyare för att få den nyare inredningen, och pruta så att du skäms för bilarna är inte lättsålda! Hade rätt bra koll på annonser under 2008 och många låg kvar väldigt, väldigt länge (vi pratar 6 månader). ______ Foto Länk |
|
| Tackar för tipsen! *leta-leta* :) | |
|
Denna verkar mysig, byta fälgar bara :) Länk ______ Foto Länk |
|
| Svårt för hitop och stripes bara. Hellre Länk isf :) | |
|
Måste bara påpeka hur skön bilen i Weemans länk är. Lyx på ett sätt som man ALDRIG skulle se i europa, med små glödlampor överallt samt veckad skinninredning. Hi-top och stripes ger ju den rätta känslan. Man vill bara sätta sig och köra 300 mil med ett gäng goda vänner. Sen kändes den tyvärr dyr, för det kan inte vara lätt att sälja den där senare. De måste dra mängder med bränsle, oavsett vad de säger i annonserna. Men som sagt, bilen ger ett märkligt sug! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.