|
|
|
|---|---|
|
Har en 316-95 med taskig tomgång mestadels när den är kall,har läst här på forumet att man ska rengöra tomgångsventilen,men har inte kunnat lokalisera den i bilen.Var sitter den? måste man demontera massa annat för att komma åt den? Tycker ibland att tomgången är sämre när det är lite bensin i tanken.. | |
|
Pos.8:Länk Följ förgreningen från bälgen mellan LMM och trottelhuset. Inte ovanligt att ventilen sitter lite gömd under insuget. |
|
| Sitter svåråtkomligt under insuget.Den måste nog demonteras ser det ut som. | |
|
Har haft lös tomgångsventilen,rengjort,återmonterat men tomgången är kass forfarande.Kör man en bit och stannar så går den bra på tomgång,men slår man av bilen och återstartar då slocknar den eller går upp och ner i varv. Har bytt tändstift och luftfilter,men ej bränslefilter... Får ta och byta bränslefiltret,eftersom jag upplever att problemet är större med lite bensin i tanken Någon som har några andra förslag? |
|
|
Snabbtest: Prova att rycka ur kontakten till LMM och se om det blir någon förbättring. Om inte, kör en diagnos där ev. felkoder kan påtala något fel. |
|
|
Ingen förbättring om jag drar ut kontakten till LMM:en däremot så går den bättre på tomgång om jag drar ut kontakten till tomgångsventilen något förhöjd tomgång, ca:1100 varv men den slocknar inte eller dippar nått.Hmmm..... |
|
|
Jag skulle ha fortsatt så här: 1. Kolla tjuvluft genom att leta sprickor i gummibälgen (bänd i förgreningen till tomgångsventilen där torrsprickor kan uppstå), lösa vakuumslangar eller så. Spraya med startgas runt insug och slangar med bilen på tomgång. Höjt varvtal indikerar tjuvluft. 2. Rengör LMM med särskild spray (CRC t.ex.). Jobbet är ju inte ogjort om det nu inte är huvudfelet. 3. Diagnos hos BMW eller med carsoft el. annat program som kan läsa lagrade felkoder. Ev. kanske avslöjas en felande kamaxellägesgivare el. vevaxel-dito. |
|
|
Grejjen är den att jag har besiktning imorgon..inte bra om den inte går på tomgång,om jag dra ut kontakten till tomgångsventilen så går den ju,men blir det någåt fel på avgasvärdena om den är bortkopplad? |
|
| Aha, du har dragit kontakten till tomgångsventilen. Jag menade att dra kontakten til luftmassemätaren för att kolla om den spökade. När man kopplar ur LMM tar motorstyrningen (DME) enbart värden från spjällägesgivaren vid trottelhuset. Normalt går bilen bättre på dessa värden om LMM, luftmassemätaren är kass. Möjligt att det kan ge felaktiga avgasvärden. | |
|
Har även provat dra ut kontakten till lmm:en ingen skillnad. Däremot körde jag in bilen i garaget ikväll minus 6 grader då funkade tomgången rätt bra,gick lite ojämt i ca 30 sekunder för att sen stabilisera sig Problemet är som värst när bilen är halv varm,men även rätt så illa då den är varm. Får väl lämna in till verkstad för en diagnos. |
|
|
Fick genom bilen på besiktningen,tomgången var ok idag,lite pendling,verkar som den funkar bättre när det är kallt ute. Avgasvärdena var OK |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.