|
|
|
|---|---|
| Har ett litet batteri i det vänstra utrymmet i bagagerummet på min 540 Touring 94a...vad är det till för? | |
| Kanske till bensinvärmaren! | |
| Har jag en sån?=) | |
|
Så här står det i min utrlista; S575A SOCKET IN TRUNK INCL 2.BATT Vad är det för nåt? |
|
|
Vissa modeller hade ett litet extra batteri för just parkeringsvärmare. FP |
|
|
hmm... Det där med batterier i E39. Var sitter själva huvudbatteriet i en 523Touring med rest värme? Är det i bakluckan eller sitter det sompå e34 under baksätet? Vet att jag iaf har hittat ett batteri i bakluckan på höger sida, men jag kanske har mer än 1?? /Ian |
|
| Det sitter i bak, till höger. | |
|
E39 har alltid bara ett batteri, sitter bak till höger som nämnts. Det har inget med restvärmefunktionen att göra. Parkeringsvärmare (bensin eller dieselvärmare) är avsedda att vara igång under längre tid, med kall motor osv. Restvärme innebär bara att kupéfläkt och en liten vattenpump snurrar ett antal minuter tills den varma motorn kylts ner. Båda systemen har en funktion som slår ifrån om batteriet kommer ner under en viss nivå, för att inte hindra start av motorn. FP |
|
|
ok. Folke... Vet du hur länge restvärmen kan stå och köra innan den tillslut stänger av? kan vara bra att veta om man skall lämna bilen med vovven i ett tag. en annan sak jag tänkte på är att om man har restvärme har man då också det som kallas latentvärme akumelator? (inte riktigt säker på hur det stavades) eller är det 2 olika saker? Sorry att jag kom lite off topic men när vi ändå var inne på rest värmeren så... /Ian |
|
|
Latentvärme (en saltlösning i isolerad ackumulator osv) är inte samma sak, funkade inte alltid så bra heller, jag tror man slutat med denna utrustning. Restvärmen kör inte så värst länge, motortempen sjunker rätt snabbt och då slår den ifrån. 5-10 min är max skulle jag tro, beroende på yttertemp osv. Kriterierna för att restvärmefunktionen skall gå att starta är följande: Motorn avstängd, motortemp över en viss nivå, yttertemp under +12°C, batterispänning över en viss nivå. Om inte alla parametrarna stämmer så händer inget när man trycker på knappen. FP |
|
|
ok. Där ser man. Skönt att det finns kunniga här på formet tack och bock! /Ian |
|
|
Vill nog försöka föra tillbaka tråden till min fråga=).. Jag har som sagt ett litet batteri till vänster i skuffen på min 540 och följande står i utrlistan: S575A SOCKET IN TRUNK INCL 2.BATT Vad är det jag har? |
|
| Kan det vara backup till larmet? En gissning bara. | |
| Kan ha fel om följande men jag har för mig att E34:an hade xtrautr. med "socket", betyder uttag, för ex.vis rakapparater, däckpump mm i bagaget. Skulle det kunna vara nå´t sån´t? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.