|
|
|
|---|---|
|
Jag har försökt leta upp bland inläggen men blivit helt förvirrad, skulle varit schysst om någon hade kunnat förklarat här eller på msn. Har orginal business cd stereo i min Bmw 530, e39, 2001. har införskaffat baslåda och ska skaffa slutsteg och undrar hur jag ska koppla in det till orginalstereon. Jag har ingen cd växlare och ingen navigator. kan man koppla in den i bagagutrymmet?(läst det någonstans) eller måste man dra sladd från slutsteg fram till stereon? tacksam vid svar msn:Armin_87@hotmail.com(om ni vill förklara där istället) | |
| enklast blir att ta högnivåsignal från bakhögtalarna i hatthyllan, in i ett steg med högnivåingång. | |
| Okej. Men jag har hört att det ger dåligt ljud? | |
|
Det finns ingen lågnivåutgång på stereons huvudenhet, men det är heller inga problem med ljudet om du använder en hög>lågnivåomvandlare. Gärna en som inte ligger i allra lägsta prissegmentet och alltid med galvanisk skiljare/jordavbrottsenhet inbyggd. Hos välsorterade biljudsshopar vet man vad som erfordras. FP |
|
|
Hej, Om du enbart ska driva basen ser jag inga problem att köra hög->lågnivå omvandlare ifrån bakhögtalarna in i slutsteget. De flesta steg idag har både låg och högnivå ingångar så om du har ett sånt steg är det bara att koppla in från bakhögtalarna direkt. Om du funderar på att uppgradera högtalarna och köra slutsteg på dem också så kommer du alldrig att få något bra ljud ifrån orginalstereon hur du än gör tyvär. Då måste du byta stereon till en vanlig eftermarknads CD-radio. |
|
| Okej, så ni rekommenderar att jag kopplar in basen och slutsteget i bakhögtalarna? | |
|
Jepp, så har många gjort med bra resultat. Jag får be att anmäla avvikande uppfattning angående ljud från originalstereon, högtalarbyte osv. Vad skulle vara bättre ljudmässigt rent konkret i en eftermarknadsstereo, jämfört med de som sitter som original? Just uppgradering av standardhögtalarna brukar vara det som ger ett rejält lyft i de flesta BMW. Först därefter kommer extra slutsteg och/eller extra baslåda osv. FP |
|
|
Japp...keep it simple och koppla in slutsteget till basen på bakhögtalarna. Angående högtalarbyte så håller jag med att det kan ge en väldig förbättring men det gäller att vara på sin vakt och inte köpa för dyra/fina högtalare som är trögdrivna om man inte kommer att driva dem med slutsteg. När jag bytte framsystemet i min E39:a till ett DLS UR5 system och provkörde det med min buisness CD utan steg lät det inte bra. Ljudet var faktiskt rejält mycket bättre med orginalhögtalarna som är mycket mer lättdrivna än med de bättre och dyrare högtalare. Med slutsteg lät de självklart bättre men jag fick alldrig någon riktig upplösning i varken diskant eller bas. När jag swapade och testade med en mellanklass JVC stereo i 3000 kr klassen (KD-G801) lät det bra mycket bättre i alla register. Vad är det för skillnad på en eftermarknadstereo för 1000kr och en för 10000. Bättre kvalite på de interna komponenterna, DA omvandlare och OP-förstärkare. |
|
| Framför allt har många lite bättre eftermarknads stereos betydligt bättre inställningsmöjligheter såsom eq , delningsfilter och tidskompensering(ja det blir skillnad!). | |
|
Jag har inte riktigt samma erfarenheter, mer än att de som uppgraderat från standardhögtalarna i E39 fått ett lyft på ljudkvalitén. Självklart finns det ytterligheter och om högtalarna har dålig verkningsgrad så krävs mera effekt osv, men enbart annan huvudenhet höjer ju inte effekten om den inte har extern nätdel och fläktkylning osv, vilket är sällsynt. Enbart högre pris är knappast nån garanti heller för bättre ljud. Jag hade (har fortfarande i andrabilen) en Blupunkt RDM127, den kostade ganska exakt 10Kkr på sin tid, vad det blir i dagen värde kan man fundera på. den har mängder med inställningar, separat eq för varje kanal, mik i kupén för inställning av optimal frekvensgång osv. En fantastiskt bra radiodel med finesser som fortfarande saknas på många nya maskiner, dock saknar den all form av flerfärgat tivoliblink i displayen, välj mellan grönt och orange, punkt! Självklart är det inte fel med kvalitetskomponenter i stereon osv men man måste komma ihåg att lyssningsförhållandet i en bilkupé knappast tillåter några möjligheter till att bedömma DA-omvandlare osv. Dynamikomfånget är som bekant ytterst begränsat med all form av bakgrundsbuller osv som förekommer och ett begränsat lyssningsrum. Våglängden på låga frekvenser är flera meter medan kupén kanske är 1,5x2 meter osv, det blir lite fel oavsett hur många inställningsmöjligheter man har. I en bil accepterar man att stänga in en stor baslåda i skuffen, vem skulle drömma om att ställa baslådan i ett annat rum hemma och ändå mena att ljudet blir bra? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.