|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, lyser airbag lampan på 323 Ti. Fick detta förklarat för mig på ett ungefär att detta berodde på "något som har med passargerarstolen att göra" ( Glapp, kanske). Samt att det är vaniga fel på bmw. Nu till min fråga: Är det verkligen sant? Hur återgärdar man detta? Fungerar en återställare? Vad kostar det ungefär? Tack på förhand | |
|
Sannolikt brott kabelmattan i passagerarstolen, dvs det som "avgör" om det sitter någon där eller inte. Om det är det fel som jag beskriver bör du byta kabelmatta, på BMW kostar detta ca 3500-4500 kr beroende på verkstad. /// Erik |
|
| Jag lämnade in bilen på verkstad för byte av kabelmattan i passagerarstolen och jag betalade ca 2600:- | |
|
Tack för svaren. En fråga till: Kan man nollställa den en sån "nollställare", på så pass få det att fungera |
|
|
Vill du att lampan ska släckas åker du enklast till BMW och gör en felkodsavsläning och ber dom samtidigt att släcka lampan (ca 350 kr). Du kan nolla felkoden men det rättar inte till problemet och det finns ingen garanti för att lampan inte kommer att tändas igen om 10 mil. // Erik |
|
|
I vår 320 lyser airbaglampan lite då och då. I vårt fall är det sittgivaren i passagerarstolen som är glapp. Det innebär att om jag är själv vid en eventuel krock och den lyser kommer krockkuddarna på båda sidor att lösa ut. Jag kommer inte ihåg vad det skulle kosta att laga men det var ett par tusen, felsökningen kostade ca500kr har jag för mig /Mattias |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vem har påstått att bägge kuddarna skulle lösa ut om airbaglampan lyser ?? Vem har dokumentation som stryker detta och att Airbagsystemet fungerar överhuvudtaget när lampan lyser. ///MVH Hasso Länk |
|
Håller med Hasso. Ett säkerhetssystem skall man inte betrakta som säkert om varningslampor lyser. Man bör ha både hängslen och livrem vad gäller airbagsystem p.g.a att det är svårt att testa systemet skarpt. (Ungefär som att prova igenom tändstickorna i en fuktig tändsticksask och spara dom som brinner..) |
|
yttryck |
om airbaglampan lyser så är hela systemet ur funktion!!!! ´d.v.s inga airbags kommer att lösa ut vid eventuell krock. |
|
Håller med föregående talare! Jag har fått olika uppgifter från BMW-verkstäder angående funktionen på airbagen om lampan lyser, vissa säger att samtliga airbags löser ut andra säger att risken finns att ingen löser ut.. Personligen hade jag inte vågat chansa livet bara för att det kostar några tusenlappar att få det åtgärdat. Det kostar att äga en bil och säkerheten ska man inte tumma på, oavsett det gäller airbag, bromsar, däck mm. Tråkiga kostnader men ack så viktiga! // Erik |
|
|
Nu är det så att jag har varit inne på BMW med bilen vilka har felsökt med datorn och I VÅRAT fall ÄR DET SÅ. Om en sittgivare inte fungerar så finns det et nödsysatem som löser ut airbagen där vid en eventuell krock. Hasso: Det är en BMW-mekaniker som jobbat på BMW långt innan jag föddes och en MYCKET duktig sådan som sagt det till mig (det var han som gjorde felsöket) Anders 72: Det är som du säger om säkerhetssystem och tändstickor MEN i MITT fall vet jag varför lampan lyser och vad det orsakar och kan med samma säkerhet som DU kan säga att ditt säkerhetssystem fungerar (som du nämner kan man inte vara hundra före man prövat) säga att mitt fungerar (jag har ju till och med haft på datorn och sett att det inte finns några andra felmeddelanden på min bil) yttryck: Har du hört det av någon som hade hört det av någon eller gissade du? J_Bunk: Det kan vara olika saker som gör att lampanlyser, därför har jag varit inne och felsökt med dator. Nej man ska inte chansa med livet men det anser jag mig inte göra heller eftersom systemet fungerar. Dessutom ska felet åtgärdas vid nästa service för att spara lite hörsel vid en eventuell krock ensam i bilen. I MITT FALL lyser airbaglampan för att jag har glapp i sittgivaren i höger framstol! |
|
yttryck |
ang: yttryck: Har du hört det av någon som hade hört det av någon eller gissade du? nej, varför skulle jag gissa mig till saker..' min mek har förklarat läget då jag själv ville veta vem som har rätt eller fel i det här fallet är inte mitt bekymmer.... men jag har själv fel på mitt airbagsystem, den kända sensormattan i passagerarsätet som är kajko.. om nu ratt airbagen löser ut eller inte trots felet i systemet går bara att ta reda på ifall man krockar.. du blir den första som får veta det ifall oturen håller sig framme. dock så tycker jag att det är rimligt att hela systemet falerar om en viss del strular.. likt ett seriekopplat system. |
|
"nej, varför skulle jag gissa mig till saker.." Utan några "bevis", fakta eller argument påstod du något som enligt min mek inte alls stämmer. Som du skriver får vi bara reda på om rattairbagen löser ut trots glappet vid en eventuell krock. Så är dock fall även när lampan inte lyser... Sensorn som är glapp i våran bil är som sagt bara till för att förhindra att passagerarairbagen löser ifall det inte sitter någon där. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
M.blom I BMWs egen tekniska dokumentation för utbildning av BMW /tekniker mekaniker anno 2006 kanske vore en bra uppdatering för han som jobbat på BMW innan du var född. Det finns garanterat dubbelt så många BMW mekar som påstår motsatsen. Det finns dokumentation som anger att systemet inte fungerar när lampan lyser, och det är vedertagen verkstadspracis för alla bilmärken sedan airbagen föddes i princip Däremot så finns det bara hörsägen att den skulle fungera om lampan lyser, Ingen som helst dokumentation som styrker det har jag hittat och ingen av alla verkstadkontakter jag har och jag har letat i flera år. Jag har däremot vid ETT tillfälle diskuterat med en engelsk BMW ägare som påstog att hans sidoairbagsutlöste när han rullade trots att lampan lös) Men det är 1 referens och ingen som jag litar på till 100% eftersom jag inte är närmare bekant med denna person) ///MVH Hasso Länk |
M-Blom Kan du kanske läsa detta också. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
M-blom: Det jag menar är att BMW (verkstäderna) inte själva verkar veta vad som gäller. Jag har haft samma problem som du beskriver (glapp i kabelmattan passagerarstol), ena dagen säger BMW att alla airbags kommer att lösa ut vid krock, andra dagen är de inte säkra på att någon kommer att skjuta. Jag säger inte att airbagen inte kommer att lösa ut vid eventuell krock. Men när ingen vet säkert känns det lite olustigt att sätta sig bakom ratten och stirra på det arg lysande airbaglampan. Alla får dock göra sina egna bedömningar. // Erik |
|
|
Airbag lampan lös i min med när jag köpte den, fick felmedelande att passagerar stolens sensor var sönder, skulle kosta ca 3-4000 har jag för mig att laga. (byta mattan). Men jag surfade lite på ap, och hittade en utförlig beskrivning hur man kunde fuska, men kan hålla med attdet är inte bra och göra det med säkerheten men ändå... Man kan "lura" systemet igenom att åka till elfa och köpa de komponeter som fanns i beskrivningen och göra en egen liten sensor. Jag följde beskrivningen och allt kostade kostade 12.50 +nollställning, och själva sensorn tog typ 2min att göra, funkade perfekt! Fusk men det funkar. Det man gör är att lurar bilen att tro att det sitter någon i passagerar-sätet hela tiden. Airbagen kommer att blåsa upp som den ska, men det jobbiga är att om man krachar (och bilen går att laga) så får man köpa en extra airbag i onödan, om det inte satt någon där vill.säga. Men jag hade inte tänkt att krocka så ... ;) |
|
|
Hade samma problem i min förra bil tror det kostade runt 2500:- att byta sensorn. Det var ett brott i den. Frågade samma sak anfg. aribagen. Enligt dom BMW killarna så orsakar en trasig sensor att airbagen utlöses fast att ingen sitter där. En hel sensor hindrar detta. |
|
En obelastad hel sensormatta ger samma signalamplitud som en med avbrott på beroende på i vilken halvperiod avbrottet sitter. De krävs en belastningnivå /signalamplitud för ca 12 kg vikt för att en hel sensormatta ska aktivera passagerarairbagen. Alltså kan inte en trasig sensormatta med avbrott ge rätt belastningsamplitud till elekroniken för aktivering av passagerarairbagen vilket tänder airbaglampan och systemet stängs av helt. Det finns endast ETT tillfälle/fel där systemet kan fungera, det är om det är kortslutning i sensormattan OCH Airbaglampan slocknar efter ca 2 minuter. DÅ fungerar hela systemet, men med ständig aktiverad passagerarairbag. Men det är endast under dom förutsättningarna om lampan slocknar igen. Finns väl dokumenterat i tex TIS sedan många år tillbaka. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har fått samma info som M-Blom från BMW i Solna och om inte den meckan bytt arbetplats till Skövde så är det två oberoende meckar som givit liknade info. Var och en måste fatta egna belsut om vilka fakta som skall ligga till grund för sina beslut. Det tråkiga är att inte alla kan respektera andras åsikter och analyser utan raljerar och är spydiga över andras åsikter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.