|
|
|
|---|---|
|
Hej, Fick ett erbjudande om köp av min 523,kontakt genom nätet e-mail. Allting såg normalt ut tills sista e-mailet.frågan är om någon annan har råkat ut för samma tillvägagångssätt och om man kan göra en polisanmälan? Här kan ni läsa sista mailet: I am so sorry for the Delay in answering you.The new baby has not made me chanced. I will be leaving for Phlippines Tomorrow evening.I will be making out payment to cover the purchase and pick up . I will be needing your name,address and phone number to be able to make out the bank remisse.Total amount on check will be 129.000 SEK.The Car purchase 71.000 SEK pick-up and shipper 58.000 SEK.So when you recieve the bank check you deduct your 71.000 sek and send the Balance 58.000 SEK to the pick up and shipping agent. I will be needing the info so i can make out the payment. Mvh Matti K. | |
|
Kolla tråden: Bilskojare från Norje, på Allmänt om bil och trafik Bättre att ha än att önska sig |
|
| Japp, en blåsning. Du får en check och löser in den. Sen betalar du 58000 till någom okänd. Efter detta kommer banken upptäcka att checken saknar teckning och kommer kräva tillbaka pengarna från dig. dvs du blir blåst på 58000kr. | |
| Kanske läge att kontakta admin om ett massutskick till alla ap-medlemmar med en varning! Verkar vara många som blivit kontaktade. | |
FredricF |
Kanske rent av läge att kontakta farbror blå. I alla fall om du har en emejl-adress att ge dom som går att spåra (fast så dumma är dom kanske inte, och ISPerna är ju bara ålagda att lämna ut namn vid verkligt allvarliga brott som t.ex. terrorism eller fildelning). /Fredric |
|
Min uppfattning är att majoriteten av dessa mail som kommer från utlandet är blåsningar. Skulle aldrig orka engagera mig i dem. Hur många utlänningar vänder sig till Sverige för att köpa en begagnad standardbil? Har fått en hel del sådana mail då jag sålt någon bil privat, samtliga åker rakt ned i papperskorgen. Har ändå slutat med att någon från närområdet köpt bilen, enklast så... /L |
|
Juventini |
Jag satt och tänkte på nått nu lite snabbt..varför tar inte polisen och sätter in en bil med sökare, väntar in fisken att nappa så spårar dom upp bilen hos vem den nu landar..eller är det en dum ide? |
|
De är inte ute efter bilen, utan efter dina pengar. BMW CS #5206 |
|
|
Helt klart är denna typ av bedrägerier funnits i flera år på europeiska annonsmarkanader. Vad som är nytt är att de nu även dyker upp på svenska annonsmarkander i en mycket stor skala. Minns jag inte helt fel så hade någon spårat IP till Afrika. Att gripa en osv har nog ingen betydelse då detta verkar vara en stor affärsverksamhet som kommer att finnas så länge folk går på det. Vad som skulle kunna göras är att i samband med att man lägger in sin bil till försäljning på ex Blocket så borde det finnas någon form av varning/info ruta hur dessa blåsningar går till. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Det finns en hel del råd och tips på Blocket men det hade varit snyggt om denna info kom direkt man lägger in en annons. Länk Klippt från ovanstående sida: * Kontrollera att den betalning du får är giltig. Acceptera inte betalning med check. Det är inte säkert att din bank kan garantera checkens täckning. * Om någon påstår sig vilja köpa ditt fordon på distans och vill betala med en check rör det sig nästan alltid om bedrägeri. ___ //Ulf |
|
|
En liten fundering. Vad händer om icabrone inväntar checken men struntar i att både skicka bilen och sätta in 58000 på det där kontot? Hur lång tid tar det för Banken att se att checken inte har täckning? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det kan ta upp till en vecka i de flesta fall. Mvh/ Niclas |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
varför ens lägga ner tid på en uppenbar blåsning? Tid är inte heller gratis. Mvh Johan |
Transocean |
Ja, men du blir skyldig banken 129000 tusen, inte 58 000 som någon skrev här. Checken saknar ju täckning....Och förresten... shippingagenten som skall ha de 58 000 är ju samma person/liga...hehheh |
|
ooops, samma som jag fick om min fast från en Mikael Forsman i helsingfors. Petrob ------ 540iam -01 |
|
|
Detta har jag också råkat ut för nu från en kille i Milano: Jag vill köpa den för kusin som bor i Sverige. Dagen efter födseln är 15 dagar. En bra present, inte som du tror det? Jag vill veta om det var inblandad i någon senaste olyckan och din senaste begär pris. Vad är ditt fullständiga NAMA för att skicka pengarna. Jag bor i Milano, Italien. Ledsen om vissa ord fel jag inte behärskar språket mycket väl. Väntar på ditt svar. Angel Hernan Inga pengar ingen bil "chash is king" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.