AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
857

AIRBAG / BÄLTESPÄNNARE - 323 Ci - e46

Tjenare gott folk!

De e stor kis nu och jag behöver verkligen hjälp!

Bilen: 323 Ci årsm 99

nu är de så att jag har drabbats av en riktigt obehaglig problem. och jag behöver väldigt mkt hjälp av er kunniga.
Saken är så att bilen blev såld för 2 dagar sen och köparen har lagt handpenning på bilen och kommer och hämtar den om en vecka, nu till de riktigt tradiga, jag o polaren skulle ut å köra en sväng igår så när han satte sig ner i stolen så tändes min Airbagslampa :( ... nu idag var jag nere hos en mekaniker och läste av felkoden som löd " TÄNDKRETS BÄLTESPÄNNARE PASSAGERAR SIDA FRAM FÖR STORT MOTSTÅND " vad göra nu ?? jag har kollat här på forumet lite men jag kan inte hitta nån som beskriver hur man åtgärdar problemet och att lämna in den nånstans är inget alternativ då bilen måste vara klar till på lördag och ingen verkstad här i trakterna hinner inte ens BMW, man ska boka tid hos dem och sånt, ni vet hela proceduren, jag har dock tid men inte köparen, jag meddelade honom om problemet imorse, t om erbjöd honom pengarna tillbaka "handpenningen" då detta är mitt fel men ändå så väljer han att fortfarande köpa min bil om jag fixar detta till på lördag.

så snälla nån beskriv för mig hur man fixar detta, har en polare som är mekaniker så de ska inte vara problem.

är de den omtalade bältesträckspännarkabelbrottet som alla tidiga Ci drabbades av eller är detta ngt annat ? ifall om de e de, vad kostar kabeln och vad kallas den för ? mest så jag vet vad jag ska säga när jag ska beställa den från bmw.

De e bråttom så snälla hjälp mig.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har glapp i kablaget till bältessträckaren under passagerstolen, det räcker med ett tillfälligt glapp för att tända lampan, ibland kan man bara rucka på kontakten under stolen så går det att släcka lampan igen med diagnos eller avsedd airbagåterställare, men problemet kommer till 99% säket tillbaka förr eller senare. kan ta veckor , månader eller dagne därpå.
Det finns repsatser a ca 400 spänn att köpa på BMW och även mektips till E39 som bör vara lika på E46. Pruta 2000 spänn på bilen istället så slipper du från problemet och stressen. Är väl inget att haka upp sig på, är ju ett mycket vanligt fel på E46/E39/E38.
Kolla in GDS avdelningen.

///MVH Hasso
Länk
Tack så mkt för ett bra svar hasso! verkligen, tack!

vi har testat med att släcka lampan med datorn imorse och det gick inte, så antagligen är de kabelbrott...

hur ser den kabeln ut? hur är den kopplad? var går den och hur? vilken färg har kontaken så jag kan spåra kabeln? hehe massa frågor :)

Jag har ringt honom och testat med att sänka priset preciss som du sa hasso, men det ville han ändå inte, han ville att jag skulle fixa felet till på lördag annars blir de ingen affär, grejen är att killen som köper min bil är riktigt översjyst, han prutade inte ens en krona och de va inte direkt den billigaste 323:an om man säger så. De var nog den smidigaste bilaffär jag någonsin varit med om, affären tog inte mer än 15-20 minuter och han litade på mig allt jag sa, han tittade knappt ens i serviceboken. Så jag vill inte hålla på med nåt fuffens och fuska på nåt sätt att släcka lampan, jag vill göra det rätt och laga de istället, vill inte lura killen, får riktigt bra betalt för bilen, så de känns som jag e skyldig honom det. Ingen verkstad här i trakterna kan garantera mig att bilen kommer vara klar till på lördag, så jag vill göra de själv (byta sladden då) det kan väl inte vara så svårt ??

mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kolla in GDS AVDELNINGEN.
Nej det är väl en timmes jobb ungefär, du får plocka ur stolen.
Men kolla så att kontakten sitter ihop ordentligt, kabelbrott är ints så vanligt, utan kontaktstiften och kontakten den svaga länken, man förbikopplar den kontakten och monterar en separat kontakt enbart för bältesträckarkablaget, lite olika utförande före och efter 98-/99

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.