AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.700

M3 e46, motorn dog vid rödlyse, går ej att köra nu

Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Jag tog precis ut min M3 e46 -02 från vinterförvaringen för att köra en liten sväng. Jag hann köra ca 1,5km och när jag skulle köra iväg då rödljuset slog om till grönt ryckte bilen till kraftigt när jag tryckte på gasen och sen dog den.

När jag försökte starta så vevade startmotorn bara och bilen gick inte igång. Sen puttade jag iväg den och efter någon minut gick den igång men så fort jag tryckte på gasen så dog den.

Jag åkte iväg och köpte nytt batteri men det hjälpte inte. Den startade och sen dog den efter 1 sekund (utan att jag rörde gasen).

Jag har kollat alla säkringar och batteriet är uppenbarligen inte heller fel på.
Under vintern har den stått i kallgarage och jag har laddat batteriet med jämna mellanrum (på polerna i motorrummet). Det enda jag gjort med bilen är att jag bytt till diodbaklysen men det ska väl inte kunna påverkar bilen på det här sättet?

Vad kan det vara för fel!?

Väldigt tacksam för svar!
Vatten i bensinen, skräp i bränslefilter, fukt i tändsystemet...
Skulle tippa på något med bensinen.

Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
det var vatten i bensinen. Men hur får jag ut bensinen!? :/ Har kopplat bort en slanfgarna till bränsletrycksregulatorn men det var inte mkt bensin som rann ut och det hjäkpte inte att man satte på t'ändingen. Ska man försöka starta bilen när slangen är frånkopplad?
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
det kom igen bensin när jag provade att dra igång startmotorn så någonting måste ju gått sönder.

Bränslepump eller rälet till den har jag blivit tipsad om. Kan inte hitta någon av dom... bränslepumpen ska sitta under baksätet men det lyckas jag inte få bort. Hur gör man detta?

Relät skulle sitta i handsfacket men det finns bara alla säkringar :/

Någon som kan hjälpa till`?
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
I E46 coupe så drar man bara baksætet rakt uppåt. De sitter med såna ploppar. Man får ta i lite. Antar att det e samma med M3an som øvriga E46 Coupe.

// M.V.H. Daniel
Hur får man vatten i bensinen av att vinterförvara den?

Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Ok tack för prova det!

Vet du hur man kommer åt reläet också?

(kondens gör att man får vatten i bensinen)
He
8
Henke_80
Bmw 325 -92
När man ställer av en bil en längre tid kan det vara bra att ha full tank, likaså en flaska k-sprit i, för det bildas kondens som leder till vatten i bensinen. "K-spriten förhindrar ju att det ev. fryser i bränslesystemet" Har hänt på familjens bil nångång om man inte fyllt tanken på länge.

Hoppas du får ordning på din bil!

Mvh Henke
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Lyfte precis på baksätet och där fanns et ingenting. 2 bashögtalare men sen fanns det inget utrymme :/ Var sitter bränslepumpen på m3?
Går det inte att föra ner en slang i tanken och pumpa ut bensinen/vattnet?
Är det bara jag somo är dum eller borde det inte kunna fungera ganska bra att fylla på tanken och hälla i en flaska K-sprit. Det borde väl sprida ut vattnet i tanken och vara tillräckligt brännbart för att köra på?

Att ha is i magen brukar ju inte skada, så lite vatten i tanken ska man väl inte heller dö av...;)
Beror lite på hur mycket vatten/bensin det är men det kan fungera att lägga full tank och en flaska sprit.
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Nu är problemet löst. Det var bränslepumpen som gått sönder under vintern. Bytta den idag och nu fungerar den igen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.