AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.926

Fönsterhiss problem e36 cab, rutan går inte ner automatiskt.

har fått problem efter vinteravställningen med fönsterhissen på passagerar sidan. rutan går inte automatiskt ner när man öppnar dörren. på förar sidan funkar det som de ska!

någon som vet vad felet kan vara?
bmw 325i cab -93 är bilen föresten!!
Fr
10
FreddyH
M3 SMG Cab -06
535D Touring -07
320D Touring -05
Tjenare,

Hittade du någon lösning på detta?! Har exakt samma problem nu på min M3 Cab (e46 dock). Jävligt irriterande att behöva trycka in rutan innan för att stänga dörren.
Du måste kanske initera om fösterhissarna. Det görs genom i stel med (minns inte exakt så du får söka på nätet).

1. Batteripol av någon minut sedan på.
2. Dörrarna stängda.
3. Hissa upp rutorna, håll både hö/vä knapp intryckt tills de går upp, fortsätt hålla ner knapparna några sekunder.
3. Hissa ner rutorna genom att hålla båda hö/vä knapp nedtryckt tills de går i botten, fortsätt hålla knapparna nedtryckta några sekunder.

Klart.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Eftersom du har en cab har du säker en 5:e knapp som styr alla rutorna samtidigt och du kan göra samma manöver med att hålla knappen intryckt efter rutorna nåt ändläge med denna knapp5 så slipper du trycka på flera knappar samtidigt. Det som gör är väl ny definition av övre resp nedre ändläge för rutorna och då är det ju bra om även bakre sidorutorna är i synk med de främre. Gör alltså detta med suffleten i stängt läge eller med hardtop på och växlar du mellan suflett och hardtop är detta bra att göra precis efter bytena så du får korrekta rut-lägen för akutellt tak.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Har du kollat så att innerbelysningen funkar som den skall på den dörren, kan vara så att dörrkontakten inte funkar som den skall och då får fönsterhissen ingen signal om att dörren öppnas eller stängs.

Vänligen-
Stefan
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Då lyfter jag denna tråd för nu har min förardörrs ruta fastnat i toppläget på cabben - rutan hoppar inte ner då man öppnar dörren - lyckligtvis går den att stänga ändå men inte 100% perfekt. Alla 3 övriga rutor går som de ska - både var och en för sig och alla 3 samtidigt på "femte knappen" = den som ska ta alla 4 rutorna samtidigt. Säkringen är hel och gäller dessutom både höger och vänster framsidoruta. Då jag trycker på hissknappen (upp eller ner och både enskilda knappen och alla rutorknappen) så klickar det till i motorn men rutan rör sig inte en millimeter. Han provat ominitieringsriten jag själv tipsade om men den rör bara de tre andra rutorna.
Kan det vara brist på ström till motorn och bara impulerna till relätet som klickar till? Det går två sladdhärvor till motorn - en med tunna (gissar impuler till relät) och en med tjockare kablar (vit och lila tror jag och kan detta vara själva kraftmatningen) som går till elhissmotorn.

Jag har också provat att banka lite lagom hårt i fall något kuggsystem krokat fast i kylan men utan resultat. Bilen bor halvvarmt om nätterna nu, ca 5-7 plus i garaget och rutan är alltså inte fastfrusen.

Några tips på vad jag ska försöka med eller var jag kan mäta om det det går fram ström?

Det är dessutom en skum kontakt till de grova kablarna - verkar synnerligen svår att dela - är det bara att dra eller sitter det hullingar man måste hålla in?

Med motorn av när jag trycker på knappen så lyser kupe- och instrumentbelysningen lite svagare - tecken på att stor ström går till elhissmotorn men så var det även då elhissen funkade

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.