AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.929

Långfärdskomfort 1-serien vs 3-serien

Sida 2 av 2
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Inte helt omöjligt, för som sagt går chassit på 16'' relativt komfortabelt.
"Mumkas" känner du stor skillnad beroende om du kör med sommar- eller vinterhjulen?

MVH/Rp
Kommer inte riktigt ihåg faktiskt. Det är ju ett tag sen vinterhjulen åkte på. Jag har för mig att jag tyckte den blev lite mjukare med vinterhjulen, men inte så stor skillnad ändå.

M v h
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Jag kör 17" RFT på mina sommarhjul och dom går bra mycket stötigare än vad mina 16" vinterostar gör som inte är RFT. Fast RFT gör mer än storleken enligt mig, jag slängde nämligen på nya sommardäck som inte var RFT nu senast och dom gick betydligt mycket mjukare än vad RFT gjorde. Dessutom slits RFT däcken ganska fort tycker jag och blir då väldigt spårkänsliga, har samma erfarenhet från 535d som vi också kör i bolaget.

Men man kommer ju inte i närheten av 3 seriens komfort på dåliga vägar oavsett vad man kör för däck. Jag klarar mig dock fint även fast jag kör mycket på skitvägar norrut, har säkert närmare 500 mil på grusvägar och då är givetvis sportchassiet ett aber med lite för dålig markfrigång. Men jag har inte haft ett enda genomslag någongång, vilket jag faktiskt haft med de 5 seriebilar man kört flera ggr.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Ska man jämföra med 3-serien får man ju göra skilland på bilar med sportchassi och bilar utan sportchassi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.