AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.938

Långfärdskomfort 1-serien vs 3-serien

Sida 1 av 2
Jag har just fått suget efter en BMW 1-serien Diesel (ev. automat), lutar åt en 1 årsbil med några få tusen mil på mätaren. Jag har dock aldrig kört 1-serien, och undrar hur tyst ni upplever den? Och hur bekväm som långfärdsbil?
kör ca 4000mil per år.
3-serien är klart mycket komfortablare än 1-serien på långfärd.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Får hålla med Clubsport här att 3-serien är nog komfortablare. 1- serien är en jäkligt fin och rolig bil på alla vis men om man ska åka långa sträckor(motorväg) så är nog 3-serien att föredra.
1-serien har inte dålig komfort men det är trots allt en lite mindre bil =)

/Kristoffer

Bilen =)
Länk
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Det enda som gör 3-serien komfortablare än en 1-serie är att den är större och rymligare. Stolarna är ju densamma, iallafall sportstolarna.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag upplever min 318d-06 som tystare samt betydligt mjukare och komfortablare gång än min tidigare 116-06 samt en bekant 118-06
Stolar ser väldigt lika ut ja, så ingen större skillnad just där, men på de hela taget upplever jag E90n som en betydligt komfortablare bil än E87an.

Länk

BMW CS #5139
Jag tror heller inte att man kan jämföra komforten i ettan med E90. Däremot tycker jag att den är jämförbar med min förra E46 Touring och lika tyst som den.

Jag har själv en 177hk 120d med automat och kan varmt rekommendera den. En underbar bil. Kör själv drygt 3000mil/år. Skulle jag köpa en idag skulle jag dock överväga en utan M-paket för att få lite bättre komfort. Det är iofs inget man tänker på vid landsvägskörning, utan mest på de usla smågatorna i Stockholm.

M v h
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Min mor kör en 1-serie innan facelift och utan M-chassi. Min är en faceliftad 1-serie med M-packet och jag upplever inte att komforten är sämre än hennes.

Jag har hört många som testat faceliftad 1-serie med M-paket och 1-serie innan facelift och med M-chassi och de påstår att M-chassit är stötigare på ettan innan facelift.
Jag tror personligen att en faceliftad 1-serie är mer komfortabel än en 1-serie innan faceliften. Förbättringar verkar ha skett på chassi fronten.

Min far kör en 325i E46 och jag upplever min bil som lika tyst som hans 325i.
Visa användare
75
arcojan
120d -07
körde fram och tillbaks till wien förra veckan med min 120d-07 m paket och absolut avslappnad körning i 200+ hela vägen. tog 15 timmar dit och sen en frukost, par timmars sömn och man var i fin form igen. par dagar senare hemmåt igen och drog sig absolut inte för att köra igen..

är inte det komfort så säg?

Bilar med motorer över 8 liter är för män!
Låter som att jag får provköra en 120d med automat och återkomma.
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Jag kör en 120d -07, har kört ca 6500 sista året och tycker väl komforten är helt ok. Kör man bara på motorväg så är skillnaderna mellan en 1a och 3a inte så stor mer än möjligtvis ljudnivån. Kör man däremot mycket norrut på dåliga inlandsvägar så är 3ans komfort bättre helt klart. Jag kör även 535d som vi har i företaget och visst är det stor skillnad mot 1an. Tycker ändå att 1an känns mer som en större bil än vad den faktiskt är, känns rejäl. Högfartsstabiliteten i 1an är riktigt imponerande, däremot kanske inte ljudnivån i farter > 160km/h.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag kör för tillfället en 320d E90, innan den hade jag en 120d och dessförinnan en 325Ci E46.
E90:an har överlägsen långfärdskomfort - jag veckopendlar 50 mil och kan bara konstatera, att E90:an har överlägsen komfort, både vad gäller ljudnivå, fjädring, sittkomfort och utrymme. Dessutom drar 'trean' mindre bränsle i än 'ettan' motorvägsfart, sannolikt tack vare lägre luftmotstånd. Inte för att 'ettan' var direkt dålig på någon punkt, det är bara det att E90 är så mycket bättre. Svagheterna hos 1-serien handlar huvudsakligen om ljudninvå (både vindbrus och vägljud är klart högre än i E90), 'struttig' fjädring och lite nervösare väguppträdande, samt att stolarna inte är de bästa BMW gjort.
1-serien är däremot en väldigt körglad bil, och faktiskt riktigt praktisk med sin halvkombikaross (jag fraktade en fullstor diskmaskin - med emballage! - i den utan problem).
E90 är körglad även den, och är faktiskt riktigt rymlig i kupen - benutrymmet bak är bättre än i 'gamla' femman E39! Ljudnivå och fjädringskomfort är riktigt bra, klart bättre än 'gamla' E46 och nästan i nivå med E39.
Kör du liksom jag mycket långsträckor, skulle jag nog råda dig att ta en E90.
Jag ångrar inte en sekund att jag 'bytte upp mig'!
Do
37
Don N
130i Sports Tourer -06
Skall du jämföra med en 3-serie är det givetvis mer komfort i trean då det är en större bil, och serie.

Men jag körde Italien t/r med min 120d förra sommaren och när vi var hemma i Göteborg efter ett 90 mils pass skulle jag lätt kunna ha kört ett varv till utan problem, bilen bara mosar fram på motorväg. Stolarna gav mig heller inga problem men det är givetvis högst individuellt.
Hur är sportstolar och M-paket? Kan man justera svankstödet på vanliga o sportstolarna? Blir den stötig med M-paketet?
Sportstolarna har mycket bra komfort och är ett måste tycker jag. De vanliga stolarna har för kort sittdyna för min smak. Justerbart svankstöd ingår inte som standard i någon av dessa stolar, utan är ett tillbehör. Jag saknar inte detta, men har å andra sidan aldrig prövat det heller.

Jag kan tycka att M-paket (eller fjädringen egentligen) kan vara stötig på väldigt dåliga vägar, men helt ok på bra vägar.

M v h
Får smyga iväg i slutet av veckan och provköra en...återkommer med åsikter.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
stötig eller ej, det beror ju från individ till individ hur man gillar det. Personligen har jag inget problem med sportchassi.
Ett förtydligande; jag har heller inget problem med sportchassi och vill inte vara utan det, men jag kan uppleva det som stötigt ibland.

M v h
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Jag kör en 118d med dynamic paket, dvs m-sportchassi. Upplever inte chassit som speciellt stötigt. Tycker man åker riktigt behagligt (jämfört med min förra bil som också hade sportchassi).

Sportstolar är verkligen att rekommendera, då i alla fall jag trivs bra i dem.

MVH/Rp
Sportchassi brukar betyda lägre profil på däcken och ev. bredare däck. Högre vägljud är min tanke.
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Jo, det är ju vanligt. Men jag kör på standard 16-tum, vilket gör att komforten fortfarande bibehålls.
Vet dock inte hur stor skillnad man märker på chassit om man väljer större fälgar.

MVH/Rp
Valet av storlek på hjulen gör säkert stor skillnad. Kanske större än fjädringen i sig? Själv kör jag 17" på vintern och 18" på sommaren. Sommarhjulen är dessutom RFT-däck och det gör väl inte saken bättre..

m v h
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.