|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har en kompis som etanolkonverterade en 525a o var mycket nöjd. Nu har han en 740 som är konverterad. Rejält mycket piggare. Några fler som konverterat här? | |
|
Japp. Min 320 brummar på etanol emellanåt. Kör jag den på bensin är den lite svår att starta då den är halvvarm, får i sig lite för mycket sås då. Kör med 535-spridare och 4-4,5 bar i bränsletryck. ///BMW - Was sonst! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk ///MVH Hasso Länk |
|
När bensinen blir för dyr får man väl börja tänka på konvertering. Har kollat runt lite, och det finns ju faktiskt lite att välja på redan. Oftast är det ju bara typ omprogrammering, men räcker det? Har för mig att jag läst ngt om att etanol är mer aggressivt. Sliter mer på slangar och metall mm. Måste man då inte byta ut saker? Ngn dom vet? Det är ju bra att möjligheten finns, så man kan behålla bilen några år till. Men jag tror inte att etanol är den slutgiltiga lösningen. Men i väntan på annat så...! gagge |
|
|
Etanol sliter inte mer på slangar och plast/gummi än bensin, snarare så sliter det mindre. Nej jag tror inte heller att E85 är rätt väg att gå men det är kul att prova... ///BMW - Was sonst! |
|
|
Några saker med etanolen som jag kommer ihåg då jag själv experimenterade. Efter konvertering är det vanligt att tanken samt bränsleledningar tvättas rena vilket gör att bränslefilter ofta beckar igen vilket då får bytas. Sen blir den biten bra. En del har erfarenheter av att bränslepumpen får missljud och lägger ibland av. Har själv varit med om det på en SAAB 9000. Min egen BMW E30 325:a klarade sig dock, men var ändå beredd på det. Etanolen är inte lika flyktig som bensin vilket gör att ventilhusventilationen ej blir lika effektiv att göra sig av med bränslerester i oljan. Detta leder till att oljan så småningom tunnas ut. Detta avhjälps med tätare oljeservice- intervaller. Man bör vara speciellt försiktig om man gör mycket kortkörningar så att lagerskador förhindras. Dock var det aldrig några problem med att bränslet skulle fräta på slangar mm. Misstänker att det är en gammal förväxling med metanol. Svekke |
|
|
Hasso. Tycker personligen att E85 inom miljödebatten är ett skämt. Så länge det går att tanka 95 i en vanlig bil så är det ingen miljöbil enligt mig. Jag tror dock att vi kommer räkna med flera olika typer av miljöbilar framöver. El/bensin hybrid, El/Diesel hybrid, stop and go eller vad det kallas, etanol och kanske några varianter till. Sant med tillverkningen av etanol är absolut ingen miljövän... |
|
|
Här finns ett bra forum för etanolkonvertering Länk Jag konverterade en -91 Honda Civic och det enda som behövdes på den bilen var en bränsletrycksregulator. Spridare OSV funkade redan då de från fabrik var samma som för en större motormodell. //amullo --- |
|
|
Har kört min 320i ett tuseltal mil på E85. Endast höjt soppatryck. Inga problem, drar inte mkt mer heller.. Mvh Anton |
|
|
>Sir Anton antar att du inte bara konverterat pga miljöskäl. Blir det någon annan förtjänst av att konvertera än bara de "miljömässiga". Fick du byta soppafilter ett tag efter konverteringen? Hur mycket höjde du soppatrycket/ till vad hödje du soppatrycket? Köpte igår en 525 med med m50 med bytt soppapump (borde ju gå några år nu då). Har länge tänkt på att konvertera ngn bil men först nu så har jag en tillräckligt "billig" bil som kan offras för lite experiment. -Phil |
|
|
www.etanol.nu där finns lite viktig information. mvh andersson Ride hard die free |
|
|
Jag har noterat att man börjat sälja diverse "kit" för ombyggnad till etanoldrift till BMW bilar med tillhörande 2 års garantier "endast på kittet" ingen certifiering att "kittet" är godkänt att användas, bilarna blir inte Miljöbilsklassade hur man bär sig åt trots ny lag om etanolkonvertering skall gälla fr.o.m. 1 juli 2008. Bränselprismässigt kanske det redan börjar bli motiverat, men så länge det inte är frågan om certifierade seriösa alternativ till ombyggnad för att slippa framtida motorskador som följd avvaktar jag och följer med vad som händer och sker i utvecklingshänseende. |
|
|
på min gamla 89- 325 så körde ja som mest 70% e85, gick lite märkbart bättre men drog ändå inge märkbart mer bränsle och ändå monterade ja bränsletrycksregulator från en e28 528 och div andra små grejer så den skulle gå bättre... kommer göra samma på 320n me rätt så kraftigt sugtrimmad 325 motor (som blir 2,7L). fast då blir de 100% e85... |
|
|
Philip S: Förbrukningen ligger på ca 1,2 med E85 mot 1,0 med 95okt.. Långkörning drar den under litern. Sparar en hel del slantar mao =) Jag bytte bränslefilter efter ett par tankar för att vara på säkra sidan. Har ställt trycket på 4,5 bar, funkar bra. Mvh Anton |
|
|
Etanol torkar ut packningar mm i motorn på rekodkort tid så vad man får tänka på är att byta olja var 1000:e mil minimum samt tändstift oftare..... Både billigare och bättre i längden att CNG-konvertera bilen, lämpligast då i tyskland där det är en industritradition... Mvh Asken |
|
|
Asken, har du länk till CNG? Tankade 98 bensin på preem vid globen idag för under 13kr :) (de hade 1kr/liter rabatt!) |
|
|
Gasol? Nu är min 525 touring såld men blir nog en 325 som får ta experimentlustan. Tror inte det blir någon fara med oljebyten osv då jag ofta har kortare serviceintervall än så. Lite orolig för tändinställningen, läst mig till att det inte skall vara helt rätt om man bara konverterar. Någon som har koll på hur man bygger motståndet till temp givaren för extra sås när det är kallt? Elfa art nr, hur koppla? -Phil |
|
|
Hela etanoliden är en stor förvirring! Riva ned träd som är naturens egen katalysator och tar 50 år att växa upp för att nå billiga pumppriser och påverka omedvetna stressade människor i samhället. Hur resonerar jag då kanhända? Varje konsument är en unik intelligent varelse i sig är grundprincipen. Majoriteten gillar att försöka bidra till något miljvettigt på sitt sätt i sin egen takt. Sen för ungefär 15 år sedan dök det upp ett flertal "byråer" och alltflera i takt med att den klassiska tillverkningsindustrins maskiner flyttats österut. En person anställd i industrin brukar ge arbete åt 2-3 personer runtomkring är en siffra jag hört ifrån flertalet produktionschefer på större tillverkningsindustrier i Sverige de senaste 20 åren. En av dessa firmor kanske man kan kalla firma Pestander? Där gissar jag att om man läser lite så kan man eventuellt finna att en herre var VD för ett stort oljebolag en gång i tiden? En annan herre kanske var släkt med den ene herr oljebolagsdirektören? Lite allmän samhällsbakgrund så. I början av 1990-talet så byggdes det på ett antal år upp en nationell infrastruktur för biogas i Sverige. Något mera kostsamma investeringar men å andra sidan, det man avslutat efter att ha tryckt på knappen till Gustavsbergaren blir till färdig biogas att tanka fordon med 30 dagar senare. Utsläppen från en biogasdriven bil är cirka 50% lägre än en bensindriven bil. Dessutom är biogas det enda fordonsbränsle som genom ett EU-beslut är befriat från ytterligare skattepålagor fram till 31 december 2012. Titta på till exempel på naturvårdsverkets bidrag till de mackägare som enligt någon ny lag måste ha en pump för "biobränsle" vid en viss tidpunkt(finns nog experter inom området som kan använda altavista.se för att söka sig fram till relevant information själva). För att stimulera detta har naturvårdsverket en summa som varje bensinstation kan ansöka om investeringsbidrag för att skaffa sig en pump med "biobränsle". F.n. finns det gott om pengar kvar att ansöka om för en biogaspump. Den ekonomiska kalkylen för en mackinnehavare ser mig veterligt ut såhär; E85-pump är mig veterligt cirka 350.000 Svenska kronor en biogaspump cirka 3.500.000 Svenska kronor. Samtliga summor en ungefärlig kostnad samt att mervärdesskatt tillkommer. Vid tiden för dess propagerande i Sverige för E85 var det en så kallad "Byrå" som gjorde massiv reklam för just E85. så var det visst en PR-byrå som stod för majoriteten av köpen av reklamtid i reklamfinansierade media? Jag anser att hassos bild säger en hel del. Rent personligt använder jag min biogasbil såsom BMW rekommenderade vid dess tillverkning 1995, biogas i staden, bensin på landsväg. Tillika åker jag ibland V12. Där försöker jag tanka ett högre oktantal för den innehåller lite mer energi, det ger lite lägre förbrukning och kostnaden går faktiskt jämnt upp i förhållande till 95-oktan. Ju större motor desto större skillnad.... Bilar är tillverkade och skall användas. Instruktionsboken har faktiskt gett mig information om de flesta av de tankar som skrivs här ovanför. Nationencyklopedin där har jag hittat mer information och vanlig tryckt dagspress har tryckt resterande information. Mvh Asken |
|
| En av dessa "byråer" är det som menas i 5:e stycket. | |
|
Läste idag att Stockholms stad planerar öka produktionskapaciteten på biogas med 43% samt sedan sälja ut det år 2010. Det får mig att undra hur politiker hanterar publika tillgångar som är uppbyggda av dyrbara investeringar. Man får göra som förr i tiden, skriva ett handskrivet brev till kungen. Då H.M.K. inte är ett dugg ansvarig för biogasbeslutet så får det väl bli Sten Nordin som är högste borgarråd i Stockholm. Verkar vara en vettig karl av vad jag kunnat läsa mig till i tidningarna de senaste 20 åren. Pressklipp finns på kungliga biblioteket för de som är intresserade.... Mvh Asken |
|
|
SI B 13 01 06 Fuel System & Control March 2006 Technical Service SUBJECT Alcohol Fuel Blends in BMW Vehicles MODEL All with gasoline engines SITUATION Fuel blends containing a high percentage (above 10%) of alcohol, mainly ethanol, are becoming more commercially available. Customers inquire about the possibility of using alcohol fuels (e.g. E85) in BMW vehicles. INFORMATION Fuels containing up to and including 10% of ethanol or other oxygenates with up to 2.8% oxygen by weight, that is, 15% MTBE (methyl tertiary butyl ether) or 3% methanol plus an equivalent amount of co-solvent, will not void the applicable warranties with respect to defects in materials or workmanship. Although, usage of such alcohol fuel blends may result in drivability, starting, and stalling problems due to reduced volatility and lower energy content of the fuel. Those drivability problems may be especially evident under certain environmental conditions, such as: high or low ambient temperatures and high altitude. Only specially adapted vehicles (FFV - Flexible Fuel Vehicles) can run on high alcohol fuel blends. BMW, for the various technical and environmental reasons explained below, does not offer FFV models. Usage of E85, or any other high alcohol content blend (e.g. E30) in BMW vehicles, will cause various drivability complaints (cold start problems, stalling, reduced performance, poor fuel economy, etc.), may cause excessive emissions, and may cause irreversible damage to engine, emission control and fuel delivery systems due to incompatibility of materials with alcohols. General Notes Regarding E85 Fuel. E85 fuel contains 85% (by volume) of ethanol and 15% of gasoline. Ethanol can be produced chemically from ethylene or biologically from grains, agricultural wastes, or any organic material containing starch or sugar. In the US, ethanol is mainly produced from corn and is classified as a renewable fuel. Similar to gasoline, ethanol contains hydrogen and carbon; with additional oxygen molecules build into its chemical chain. This chemical structure makes ethanol's burning process slightly cleaner compared to the gasoline (lower tailpipe emissions). On the other hand, due to lower carbon content, ethanol provides 27% less energy (for identical volume) then gasoline, resulting in the reduced fuel economy of E85 vehicles (approximately 22% higher consumption). Increased fuel consumption requires the appropriately enlarged fuel tank capacities (usually 30% increase), and the specific DME calibrations for the E85 lower Stoichiometric air/fuel ratio (10 compared to 14.7 for gasoline engines). E85 fuel volatility is typically lower then gasoline (RVP 6-10 psi, compared to 8-15 psi for gasoline). Lower fuel volatility will reduce vehicle evaporative emissions, but it may cause cold starting problems especially with lower ambient temperatures. Under certain environmental conditions, mainly lower ambient temperatures, ethanol separates from gasoline/alcohol mixture and absorbs water. The ethanol absorbed water molecules are heavier then gasoline or ethanol, they remain at the bottom of fuel tank and when introduced into combustion process they tend to form an extremely lean mixture resulting in misfire, rough idle and cold starting problems. Certain materials, commonly used with gasoline are totally incompatible with alcohols. When these materials come in contact with ethanol, they may dissolve in the fuel, which may damage engine components and may result in poor vehicle drivability. Some metals (e.g. zinc, brass, lead, aluminum) become degraded by long exposure to ethanol fuel blends. Also, some nonmetallic materials used in automotive industry such as: natural rubber, polyurethane, cork gasket material, leather, polyvinyl chloride (PVC), polyamides, methyl-methacrylate plastics, and certain thermo & thermoset plastics degrade when in contact with fuel ethanol. In order to safely and effectively operate a motor vehicle running on E85, the vehicle must be compatible with alcohol use. Some manufacturers have developed vehicles called FFV (Flexible Fuel Vehicle) that can operate on any blend of ethanol and gasoline (from 0% ethanol and 100% gasoline, up to 85% ethanol and 15% gasoline). Ethanol FFVs are similar to gasoline vehicles, with main differences in materials used in fuel management and delivery systems, and DME control module calibrations. In some cases, also E85 vehicles require special lubricating oils. Aftermarket conversions of gasoline-powered vehicles to ethanol-fueled vehicles, although possible, are not recommended due to internal materials and DME software incompatibility, as well, as the high costs of conversion. WARRANTY INFORMATION Components damage/malfunctions, or any drivability problems caused by use of fuels containing more then 10% ethanol (or other oxygenates with more then 2.8% oxygen by weight) will not be covered under BMW warranties with respect to defects in materials or workmanship. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.