AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.617

330D helt kraftlös lmm/lambda?

MN
14
MNP
330d e6
har lite problem med min 330d -01.
den går ojämt på tomgång och är helt kraftlös, orkar inte varva ut. kollade runder lite här igår och läste att om man kopplade ur lmm skulle den gå bättre om det var den som var trasig, gjorde detta idag utan framgång. gick likadant med som utan. funderar nu på vad det kan vara, har nyligen bytat motorkuddarna och i samband med att dom gammla var slitna har avgassystemet börjat läcka. kan jag kanske få fel värde på nån lambda i med läckan? Eller finns det nån annan som har nån fundering?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Om din lmm är helt död så blir det ingen skillnad i motorgången
vid urkoppling. I detta fallet går bilen på förinställda default-parametrar
som gör att den fungerar men kanske inte går så värst bra..

Läcker det före lambda så tror ju lambda att bilen går tunt och
försöker då feta upp blandningen tills lambda tycker att det blivit
bra, men då går ju motorn för fett..

Svekke
MN
14
MNP
330d e6
hmm, då kan jag ju utesluta lambda då antar jag. får väl jaga fatt i en annan lmm och testa.
Du kan inte råkat ut för samma sak som jag ett spjäll i insuget som lossnat och sugits in och slagit sönder en cylinder med ventiler och allt
MN
14
MNP
330d e6
det hoppas jag verkligen inte, och jag tror inte det heller för felet kom fram lite långsamt. den gick dåligt ibland och vid vissa varvtal men igår pallade den inte mer och nu går den dåligt hela tiden.
MN
14
MNP
330d e6
idag fick jag min nya lmm och monterade den, men det hjälpte ej. den står fortfarande och går ojämt på tomgång och går långsamt upp i varv om man gasar. vad kan vara fel?

det är denna lmm: Länk
MN
14
MNP
330d e6
lägger till lite info här,

lmm som satt på bilen innan hade nr: 13 62 7 787 076

behövs någon program uppdatering mellan dessa två mätare?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
På Ebay står det ju 13412247592

Har du beställt rätt mätare?

Svekke
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Om du byter LMM måste den 'paras' med DDE:n (motorstyrenheten) innan den funkar som den ska. Till det behövs tyvärr en BMW MoDiTech eller motsvarande.
MN
14
MNP
330d e6
Svekke, själva "röret" som luften flödar genom passade ej på min bil, men jag skruvade ur själva mätaren och satte den i orginalröret, jämförde de två mätarna när de var ur rören och nummerna på dem var samma.

Gunnare, även om jag byter till en exakt identisk lmm så måste de alltså paras ihop?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Ok ja då låter det ju underligt. Omprogrammering behövs ju
inte om du sätter dit en likadan.

Koppla loss batteriet 1 h och ut o kör lite varierande.
Kanske löser det sig då styrsystemet får lära om sig.

Annars skulle jag nog börja fundera på bränslesidan..

Svekke
MN
14
MNP
330d e6
Som du säger, en omprogramering känns omotiverad då det är samma nummer på mätarna. dock ej samma märke om nu det kan spela någon roll?

jag ska testa att koppla ur batteriet ett stund och sen köra, om det går för den är sjukt trött för tillfället.
Har bara hört negativa omdömen om billiga piratkopior. Det är stor sannolikhet att den lmm du köpt inte fungerar som tänkt. BMW-verkstäder kan köra en diagnos på lmm, kostar förstås en slant men det kanske det kan vara värt.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det handlar inte om omprogrammering, det som behövs är en kalibrering för att DDE:n ska begripa att det inte fortfarande sitter en gammal kass LMM och ger knepiga värden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.