AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.626

Växellåda problem ***HJÄLP***

rv
18
rvacchi
540ia -93
Hej
Jag har en 540ia -93, jag skulle lägga i backen och då började den "tugga" sig bakåt som om backen i var i riktigt, satte den neutral och la i backen igen och nu går den inte i?
Det luktade lite bränt el.

Vet någon om vad som kan vara problemet??

Tack på förhand,
Rickard

Kopierat av molle325;

De två vanligaste felen att en 5HP30 93a tappar backen.

Orsak 1) Låsringen på C kopplingen har rykt pga trycktopp vid gas under backning. Beroende på hur kraftig smällen blir när låsringen brister blir det mer eller mindre alu skrot (nej inte små spån utan större delar) från trumman som brukar hamna i tråget eller så hittar man det ovanpå ventilhuset eftersom A/C trumman sitter rakt ovanför den. Dyrt!

Orsak 2) Den nedre plastkulan har slitits ner så pass mkt att den kilar fast sig mellan övre och nedre ventilhushalvorna. Symptom backen funkar inte. När detta sker tätar inte längre kulan vilket delvis leder bort oljetrycket från backens ena kopplingshus F. Kulan kan lossna av sig själv men så länge den sitter fast går inte backen i. När kulan till slut slitits så mkt att den åker genom hålet och upp i den övre halvan uppkommer de symptom Mugge beskriver. Bilen går då inte heller framåt. Det känns precis som om bromsarna ligger på när man försöker köra framåt men det är alltså backen som ligger i och bromsar samtidigt(!) som ettan ligger i. Försök inte köra med bilen, eftersom bägge kopplingspaket för framåt- och bakåtdrift snart bränns.

Tips: Om kulan hamnar snett så att bilen bara slirar vid framåtdrift på ettan kan man fortfarande köra på växel 3 till 5. Problemet är att det sällan går att komma upp i sådan fart att trean läggs i. Då gör man så här. Man lägger i helt enkelt i failsafe "manuellt" så att lådan bara går på 4an. Stäng av tändningen, lossa kanonkontakten på växellådan. När motorn startas varnas på displayen för getriebeprogramm och failsafe går in. Bilen kan nu köras i failsafe (på 4ans växel) till verkstad utan att lådan skadas och trots att kulan ligger fel.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
rv
18
rvacchi
540ia -93
Tack för det.

Det hördes ingen smäll eller knack.
Hoppas det är kulan som är problemet.

Vet du hur man byter denna? Ska lådan ner och sen plockas isär eller går det även att ordna när lådan sitter kvar?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Fan..

Kom nyss hem efter en lång kväll i garaget. Har renoverat min 5ph30. Nya kulor, ny huvudventil, packningar, olja.. ja rubbet. Mitt problem va just att backen tuggar, och problemet kvarstod efter 7 timmars arbete! =(

Kulorna är det alltså inga fel på och några metalspån hitta jag inte i varken tråget lr över ventilhuset. Vad kan det va då? ska tilläggas att tuggandet slutar när man kommer upp i fart på backen. Det är just när man lägger i den, lr om man ligger på bromsen och backar sakta.
ga
201
gagge66
540iA -99
rvacchi!

Mektips!

Länk
rv
18
rvacchi
540ia -93
Tack för det Gagge, men det är inte riktigt det som är problemet. Den driver inte på neutralen och alla växlarna går i utan problem förutom backen.

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Japmax: Du behöver åka till en renoverare som kan felsöka direkt på lådan med trycktest och felkoder. Några tankar: Som sagt, sprucket hus eller sliten kula ger inte huggande back utan snarare ingen back alls eller möjligen svagt drivande.

Har det varit länge? Hur uppkom det plötsligt eller med tiden? Skadad koppling eller konverter (om det är även framåt) är en möjlighet. Ett annat vanligt fel på 5HP30 är att kolven i F-kopplingen hamnar på sniskan i trumman och klämmer snett om lamellpaketetet, ibland på ett sånt sätt att den tar ojämnt. Du kan ju börja med att testa de lägen då koppling F används, den ska klämmas ihop vid

backläge
parkeringsläge
neutralläge
start i läge 2

Testa alltså om det finns en tendens till huggande även i parkläge, neutralläge.

rvacchi: Du kan också testa samma sak. Men eftersom backen är helt borta skulle jag vänta med att utesluta trumma och kula.

molle
rv
18
rvacchi
540ia -93
Hej Molle,
Tack för ditt svar. Som sagt alla välar funkar och driver men inte backen.

Jag körde hem, stannade och ka i backen då började den tugga så jag la i neutral och back igen men då drev den inte på backen. Inget klonkande ljud eller nåt sånt utan jag kände att det luktade lite bränt bara.

Hur kan jag undersöka felet? Vart ska jag börja?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.