|
|
|
|---|---|
|
Jag har alltid gillat prylar och detta är senaste tillskottet.En Sun2013 med en torrvikt på 415kg.Den är mobil med hjul men tanken är att ha den i nybyggda delen av garaget efter en vägg.Finns även en utsvängbar arm med alla pryttlar på. Lite info Spänning 0,05V-40V Ström 0,01A-1000A Motstånd 0,02omh-999kohm Induktans 0,001h-10h Kapacistans 0,01uf-10uf Temp (olja,avgas,yta)1c-150 70c-1200c Undertryck 0,01-1bar Tryck 0,02-10bar, 0,1-200bar Tid 1s-650s Impulslängd 10us-10s Frekvens 0,1hz-100khz Varvtal 1/min-9999/min Slutningsvinkel,, 0%-100% 0%vw-180%vw Tändvinkel -20`kw-+100kw Cylindereffektjämförelse 0%-100% Relativ kompr 0%-100% Diodtest (kortis,avbrott,polaritet,övertoner) i % Tändförtställning 0,1´kw-10kw Oscilloskop prim/sek,spänning/impulser Varvtalsind +-30/min Undertryckindikering +- 10bar Avgas co,hc Tändspänning,cylinderspecifikt 1kv-50kv Tändspänningsdiff 1kv-50kv Varvtalsvariation 1/min Cyleffekt blandmässigt 1/min Varvtalsvariation 1/min Undertrycksalstring 0,02-1bar Frekvensutgång 1hz-100khz Självklart kan man köra vanlig scanning som på carsoft,men denna dunderklump är inte lika modern som carsoft. Nu gäller det att plugga alla pärmar bara så man vet vad man gör. Lägger in en bild i bloggen Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk | |
|
Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja du de däringa "monster"skåpen användes väl främst till 80-talsbilar typ den MB190E-88 som vi ägde förut, är den som jag kommer ihåg som vi kopplade upp mot ett liknande universalskåp. Visst funkar dom och ger en massa bra info vid live felsökning, fast man undrar ju varför de är så stora för egentligen, finns ju handhavda instrument som klara merparten av dessa funktioner och som inte tar en sådan plats.Men det imponerade att ha en bildator i verkstaden. :) ///MVH Hasso Länk |
|
Får kolla innaför skalet vad som väger så mkt,iofrs så väger väl skärmarna en hel del 3st.Såg nåt datum på -89 som tillverkning och sista infot på data är runt -95 så det var nog då den togs ur bruk. Fanns en hel drös med verkstadshanböcker till bmw med så bara den biten är kul. Och med tanke på vad en co/hc lambda mätare kostar eller för den delen ett Oscilloskop så ser jag detta som ett fynd. Däremot hittar jag inte anslutningen för 21pinnars kontakten?? Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Visst är det en ball bra att ha pryl!!!! Bör ej saknas i något garage, dessutom är den ju märkt med BMW. /Mats J |
|
|
Jo visst är det en bmw service-tester orginal pryl.Har dessutom gjort lite spännande fynd av pärmar i en gömma på undre plan,det var orginaldata på alla 02 mod vilket fynd.Dessutom en plastback med ca 20 kablar till bmw givare allt från motorgivare till abs:) Tempmätere var ju ett spännande tillbehör en finns för direkt anliggning mot mätpunkt,en finns för avgastemp 70-1200c,sen finns en sond för kylvätska och oljetemp.Och allt verkar gå med relästyrda kretser mumma. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Har en känsla av att du aldrig kommer att hitta den där 21-pinnars kontakten, dvs den har ingen "datorfunktion" av den typ som tar in seriell data på K och L bussen osv från bilen. Däremot har du säkert en mängd separata mätkablar och sensorer för de olika parametrar som räknas upp i listan ovan. Som Hasso skriver, den är tänkt för en lite äldre generation bilar och motorer. FP |
|
|
Cool pryl! Den innehåller dessutom en läsare för microfilm. Jag har några utskrifter liggande från en sådan tagna på min E28, från den tiden när både bil och diagnosutrusningen ansågs moderna ;-) Här är en till salu i Tyskland: Länk Finns inga bud just nu.... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Den har säkert kostat ett par tusingar en gång i tiden...) FP |
|
|
Den fina testaren omnämns faktiskt här i beskrivningen av bussystem osv: Länk Så det finns risk för att du kan tanka ut viss data från diagnoskontakten ändå kanske. Nu har jag inte plats för en dylik, men Hasso har ju dubbelgarage...) Bara att kliva in på eBay och bjuda. FP |
|
|
Faan vad cool. Säger bara: vill haaaaa. Måste bjuda på detta. Coolfaktor och vill ha faktor 12 av 10 mjliga för mig. Ett stort grattis. p.s Hur fick du tag en denna dyrgrip om man får fråga?? Mvh:Jonas Brinell. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
Hmm...jag vet att BMW klubben köpte på sig ett ganska stort "pryllager" från en bilverkstad här i Umeå för en tid sedan,där ingick säkert denna datorutrustning...var det möjligen där den kom ifrån? Tydligen fanns en hel del E28 delar i lagret bl.a....jag skulle åka förbi där när det var läge...men det vart aldrig något läge för mig tyvärr.. Mvh Janne. |
|
|
Jag såg faktiskt en på blocket eller Tradera för något år sedan. En vanlig bilverkstad har nog hellre en PC än en sådan här jättegrej. /Mats J |
|
|
Mats: Jo...men en gång i tiden så användes faktiskt dessa "jätteanalysinstrument" på verkstäder. Fanns väl lite andra möjligheter med denna också än en vanlig PC och koll av koder och diverse analyser...typ CO-mätare osv.. Men numera så är det nog inte vanligt förekommande att dessa används i "dagligt bruk" av så många verkstäder.. Mvh Janne. |
|
|
Det skulle vara häftigt att få tag på en av de riktigt klassiska Sun-prylarna Lite bilder: Länk Länk Länk FP |
|
|
Oj vilken fart det varit i tråden medans jag jobbat. Folke:Jag har alltså 21pin flätan till maskin men hittar inte anslutningen.På armen sitter det ett antal runda bajonetkopplingar,men på 21p sitter en stor databuss? Själva kabeln är helt grotesk i utförande ,tex på pluggen till bilen sitter det en modul ihopgjuten med kontakten som lätt skulle platsa på rymdfärja. Sen har jag gjort ett till fynd i form av en dokumentportfölj denna sittet förbunden med skåpet underfrån.Den är alltså lite mobil sladden är ca 3met,den har även 2st uttag för styrboxar. Kommer att plocka upp lite bilder på kablaget när jag slutat skiften. Ang vikten på apparaten kommer även baksidan plockas av för inspektion och städning,får se om en förklaring av vikten visar sig då. Hittade denna av en ren slump och tvekade inte en sekund utan slog till på stört. Tänk bara på innan ni bjuder på nån att frakten blir dyr. CO/HC Lambda var förövrigt ett dyrt tillval som måste byggas på plats i Michigan när maskinen monterades. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
folke, Jag har några :) Sun 710 tune up tester Sun 725s quick service tester båda med oscilloskop i mitten. sedan har jag en Sun tune up tester med bara fyra mätare på också. Men jag saknar manualerna till dom, då kanske jag hade testat dom. Nu är de mest på skoj för at matcha mina gamla amerikanare. /Mats J |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
folke: Jag har redan en CO mätare, Optilux multiinstrument, Occiloscope, strobscope, flertalet multimetrar samt datorer med diagnosprogram som tillsammans inte tar plats som en halv polo i garaget:) Fast jag ligger ändå i lä mot dig!! ///MVH Hasso Länk |
|
Har lagt upp lite bilder på min blogg ang problemen med kablarna Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Uj, det var ju en del kablar... Du skall alltså finna en 3-raders D-sub kontakt i maskinen att ansluta diagnoskabeln till. Alternativt en övergångskabel till annan kontaktmodell kanske. Det går ju inte åt så många ledare till den stora diagnoskontakten, kanske 8-10st max och, och man ser ju i D-subkontakten att alla stiftpositioner inte är bestyckade osv. Sen är det ju frågan om att allt i den gedigna maskinen funkar osv. Spännande...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.