|
|
|
|---|---|
StarkSenap |
Hej, Va in till min bmw-verkstad häromdan och bytte stag i framvagnen. Äntligen kvitt dessa vibrationer vid inbromsning! Upptäckte sedan att bilen var relativt kraftlös när jag åkte där ifrån. Bilen känns verkligen slö. Vad kan ha hänt på bara ett par timmar på verkstad?? Åkte tillbaka med bilen för att kolla felminnet, men det fanns inget fel. Kan tillägga att det hörs ett vinande/pipande ljud någonstans i motorutrymmet som är lite svårlokaliserat. Detta ljud fanns inte där innan. Har haft lite kass tomgång en längre tid. Kan det vara lmm eller insugsmembranet? Fick tipset av verkstan att jag kunde rengöra lmm för att se om det blir bättre. Förslag på rengöringsmedel? mvh Kent |
|
Hej! Hör du ett vinande/pipande ljud så tror jag det kan vara insugsmembranet=tecken 1 Det suger lite lite luft igenom membranet och då blir tomgången dålig. Jag körde ganska länge med pip ljudet innan det försvann, joo hålet i membranet blev väl förstort. Då började det blåryka kraftigt= tecken 2 på dåligt membran. Så mitt förslag är att du byter membran! _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
StarkSenap |
Ok, sprutade lite startgas i regionen för membranet, ingen skillnad. Men det betyder väl inte att det kan vara kasst ändå? |
|
Om jag inte är helt felinformerad så går det inte att göra ett "startgas" test för att märka om membranet är dåligt. Om membranet är dåligt så suger insuget förmycket luft från vevhuset genom membranet. När membranet är jättedåligt så börjar olja komma denna vägen och bilen blåryker kraftigt. Om du startar bilen och sedan drar upp oljestickan så kanske du märker att undertrycket i motorn är större än det borde vara. Har du lite halvslitna ventilkopspackningar så kan dessa ta stryk av det höga undertrycket vilket medför ett byte. Har läst att andra packningar/packboxar också kan ta stryk. Nu har vi ju inte konstaterat att det är membranet, men jag skulle börja med det iaf :) _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
StarkSenap |
Ok, bytte ventilkåpspackningar på bilen i augusti -07 det var ett rejält läckage. Tänkte inte så mycket på membranet då. Skall försöka byta det så fort som möjligt. Angående undertrycket... Menar du att det är trögare att få upp stickan vid undertryck? Kanske skall passa på att byta stift om de nu har badat i olja? |
StarkSenap |
jorå, efter att ha plockat bort kåpan och återigen sprutat startgas så går bilen upp i varv. Då blir det att byta membranet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.