AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.376

lilla färddatorn+bmw e34 520

no
41
noxxvile
520i sedan -91
de är nu så att jag tänkt koppla in en liten färddator i bilen, har inte fördraget kablar, tror jag har 3-4 kablar just nu.
läste nånstans att man kan dra från pinne 5 till sensorn och sen andra kabeln från tempgivaren jordar man så funkar tempen.
men problemet är att min lampa till färdatorn lyser inte, (de gjorde den inte på min analoga klocka heller.

jag såg att
pin8:+ från säkring F1 ?
pin9:+från säkring F20 ?
pin18:gong gong ?
pin19:gong gong ?

ska ska jag dra in ström till pin8 och pin 9 så funkar de?
och vad är gong gong?

pin22: ljus switch ?
vad är ljus switch?

Bmw följer inte, Bmw leder =)
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
På stift 9 ska du koppla in kablen med kontinuerlig spänning(så klocka och datum sparas), på stift 8 ska du ha kabeln där det bara är spänning när du vridit på nyckeln.

Att lampan inte lyser kan väl antingen bero på att lampan är trasig(inte så svår att byta) eller så har du inte spänning där du ska ha det, eller så är datorn trasig(tror inte jag). Temp-givaren fungerar om du kopplar den som du skrivit(det gjorde jag).

Gong Gong är en liten pryl med högtalare i som sitter i en plastkåpa över fotbrunnen på förarplatsen, den ger en ljudsignal när temperaturen är 3 grader eller mindre, alltså halkvarnare.

Ljusswitch innebär att du kopplar in en ledare med ström från dimmern(den som dimmar "allt" ljus i mittkonsollen), finns troligtvis en liggandes där. Denna funktionen gör att du kan sänka knappbelysningen genom att vrida på dimmern.

Slutligen kan jag säga att det som krävs för att datorn ska hoppa igång och lysar är spänning på stift 8 och 9 samt jord på stift 4.

Lycka till, det är en fräck grej, betydligt grymmare än den analoga klockan!
no
41
noxxvile
520i sedan -91
jag fick den att funka nu,den färddator jag kopplat i är varken lilla eller stora, den har mer knappar än vad lilla har men mindre än stora.

den har "zeit" , "ein" , "aus" "set-res" knappar + allt den lilla färdatorn har.

ska man koppla in gong gong?
zeit någon ide att koppla in den?
mvh micke
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Gong Gongen är lite mer av en "ball pryl" men inget jag nu efter jag monterade den känner ett extremt behov av, det enda jag kan ha den till är ju tim-påminelse och halkvarning. Är gött när den plingar när man startar bilen(förutsatt att det är under tre grader), det som inte jag gillar är att den plingar när man kör och temperaturen halkar under 3 grader.
Eftersom jag inte är någon nyhetsnarkoman heller så har jag ingen jättenytta av tim-påminelsen, men som sagt, det är en tuff grej.

zeit, har det något med klockan att göra? läste mig till att zeit betyder tid. På min heter klockan "Uhr".

Förresten, fick du ljusswitch att funka också? Jag gjorde fel när jag kopplade första gången, bytte på två tåtar, så istället för att dimma knapparna så dimmade den displayen, samt att vid lägsta "ljusstyrka"(pulstid är väl mer korrekt då det handlar om pulsbreddsmodulering.) så blinkade hela displayen, sådär kul, då insåg jag mitt misstag...
no
41
noxxvile
520i sedan -91
okej, ;) tack för all din hjälp
när jag trycker på zeit knappen kommer de upp fan1 och fan2 typ :P
jag håller på leta skinnklädsel till bilen,:)
de ska bli fint när man fått de=)

mvh micke
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Väldigt kul att kunna bidra med lite hjälp. Den är ju väldigt mycket roligare än den analoga klockan, tycker jag iaf.

Kopplade du in en Gong Gong också?
Skinn är inte så dumt, är du ute efter för färg?
no
41
noxxvile
520i sedan -91
jo de är den !

nej jag kopplad inte in gong gong för att jag hade ingen gong högtalare i min bil.

helst grå eller svart skinn :)

mvh micke

Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Låter inte så dumt.Har du för fräg på inredning och lack?

Hade grå tygstolar i min men kom över en beige skinninredning(utan passagerarsäte) gratis, hade tänkte mig resten i svart, kan nog bli snygg kontrast.

Det du ska tänka på om du kopplar in Gong Gongen är att plastpanelen över panelerna där Gongen ska sitta troligtvis inte stämmer på din, gjorde det inte på min iaf. Den rätta är det små hål nedanför där högtalarna ska placeras så ljudet kommer ut, dessutom så sitter det krokar på den som håller fast Gongen.
Om du är sugen så finns det en Gong Gong ute på powerbörsen för 100:-, så du vet!
no
41
noxxvile
520i sedan -91
jag tror jag skippar gong gong, ska försöka hitta skinninredning nu tror jag.
men vill helst ha armstöd på skinnet inte så många som har de.
mvh micke
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Hade armstöd på förarplatsen på tygsätet men var inget armstöd på skinnsätet, har ordentlig abstinens och får mjölksyra i armen...hehe, armstöd är väldigt skönt att ha. funderar på om det går att klä om ett armstöd så man kan ta ett tygarmstöd och köpa skinn på lösmeter, vore inte så dumt.
no
41
noxxvile
520i sedan -91
jag har armstöd nu, de är så jävla skönt :)
skinnet som jag hittat nu är svart sportskinn, men dock måste jag köpa hela bilen :)
men kostar bara 5500 :)

Jag har stora färddatorn imin e30 325i jag undrar om det finns inbyggd ljussensor i färddatorn så att den blir ljusare på dan, jag tycker den lyser för svagt på dagtid
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Vet inte riktigt hur det är med ljussensor, E34an har ju en dimmer som du kan dimma det mesta i mittkonsollen, då är ju inte det något bekymmer, men det är alltså inget som E30:n har då eller?
Jag har dimmer men det lyser för lite ändå jag undrar om det finns ljussensor i färddatorn så att den lyser starkare på dagen och svagare på kvällen
no
41
noxxvile
520i sedan -91
kolla att den får nog med ström/spänning?
när jag basar suger den ström och de blir svagare ljus i färdatorn

mvh micke
Den lyser bra när det är mörkt ute, men på dan lyser den för svagt jag vill att den skall lysa kraftigare dagtid slår jag av lyset så lyser färddatorn mer så vill jag den ska lysa dagtid
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Angående de extra knapparna på denna färddator, så är det säkert så att den kommer från en bil med fabriksmonterad restvärme.
no
41
noxxvile
520i sedan -91
enor
restvärme vad är de?

mvh micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.