AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.660

Vill veta hur man renoverar/rengör vanosen. Någon som kan förklara?

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Har kommit fram till att vanosen låter och känner att jag vill åtgärda detta förfärliga ljud. Vet att det inte är någon fara att köra med det men jag ståår inte ut med det längre. Låter typ såhär fast lite lite mindre.

Länk

Tänkte att jag skulle ta och fixa detta själv, men det jag undrar är om någon har en beskrivning på hur man gör eller har gjort det? Vore ju bra om någon har beskrivning med kort. I värsta fall så får jag väl spara pengar och köpa mig en ny vanos men vore ju kul om någon skulle villja hjälpa mig för jag tror inte bara det är jag som har detta problem. Hoppas att en vänlig själ kan hjälpa mig och många andra. Har givetvis sökt på forumet men inte hittat ett smack. Vill ju som sagt ha det detaljerat förklarat för mig. Tack på förhand!
Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
Förmodligen är det tätningarna/o-ringarna som har gått.

Här finns matnyttigt information som jag tror du kommer ha hjälp utav.
Länk
pg_ice
fy fan
den lät du!

det är kugghjuls skrammel det hörs
så där låter min några sekunder innan den får smörjning.

vad kör du med för olja?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
pg_ice: tvivlar på att det spelar så stor roll vad jag kör med för olja i detta fallet. Kör med olja som kostar över 1000:- för 7 liter så det är ingen Lidl olja direkt. Ska köpa Castrol Tws snarast och häva i.

Hoppas på bättring men själva problemet är ju ändå detsamma. Därför vore det ju bra om någon kunde redovisa för mig hur man gör med vanosen. Mvh
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Låter ju som magnetventilerna inte har nån styrning utan bara skramlar med.....
Byt ventiler eller kolla upp om dom får signal från vanosboxsen. Bmw kan kolla om ventilerna öppnar stänger som dom ska. Dom sitter under det rektangulära locket, du borde nästan kunna känna med fingret om ljudet-vibberationerna kommer därifrån.

/ John
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
John John: Jag har känt på själva vanosen och det känns inte direkt anorlunda vart jag än känner på vanosen. Känner typ lika mycket vibbrationer vart man än känner på den.
Är ju bara när den är varm i oljan. Inte ett ljud från den när den är kall. Kan det inte vara så att kamkedje spännaren är dålig. För om den är dålig kan inte vanosen börja låta av det då eller? Ja jag blir inte klok på det hela iallafall. Håller på att serva upp bilen nu tills påställningen sen får jag väl åka in till bmw och titta ifall vanosen funkar som den ska. Och titta över kamkedje spännaren. För den drar ju som vanligt och inte misständer eller nåt sånt. Bara detta förbannade ljudet. Några funderingar? Mvh
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Det är 3an på denna bild som orsakar rasslet. Det är ett axiellt spel som blivit för stort med åren. Alternativen är att antingen demontera och slipa in ett mycket tunt chims för att minska spelet eller köpa en ny och vara glad. Radiellt glapp måste det finnas annars skär lagrena då vanosen inte är helt 100% centrerad mot kamaxeln då det ligger en o-ringstätning mellan toppen och vanosen)

Länk

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"bmwm3gt"

Hej!

Kan uppdatera tråden lite.
Skrev denna tråd förra våren.
När jag hade ställt på bilen körde jag in på bmw och kollade vanos hur den arbeta och ifall den va inom tolleranserna. Det var den inte, felade 3 grader på kammen. Åkte då hem med den och satte dit nya o-ringar på magnetventilerna samt bytte ena magnetventilen.
Efter detta körde jag åter in till bmw och gjorde då både vanos och motor test och vanos visade rätt men ena lambda var kass.
Bytte lambdan och besiktigade bilen med bra avgasvärden.
Har nu inför denna säsong lött om bägge magnetventilerna för maximal kontakt.
Knackandet finns tyvärr där fortfarande, och det som du beskriver lär vara boven i dramat. Tror inte det påverkar effekten något men ljudet är riktigt störande.
Vet att du gjort detta förut, renoverat vanos alltså.
Så lite hjälp mottages gärna.
Du kanske till och med kan tänka dig riva i min mot en okänd summa.
Du kan skicka pm ifall du inte vill skriva här mot all förmodan.
Mvh
pg_ice
Fritte525: har du provkört bilen efter omlödningen?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"pg"

Jo jag har varit och tankat men jag har inte dragit ur den nåt.
Men den låter likadant fortfarande. Lär ju vara splinsen som glappar.
Det som jag tycker verkar vara ett problem när man ska renovera vanosen är hur man ska göra med kam kedjan. Den måste ju vara spänd så inte täningen flyttar sig. Har som sagt aldrig gjort detta för så lite tipps vore ju bra. Hade tänkt fixa detta nästa vinter isåfall. För vanosen funkar ju utmärkt förutom ljudet då. Mvh
pg_ice
det var väl mer prestandan jag undrade över
testa att dra ur den du så kommer du nog att skriva en ny kommentar :)
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"pg"

Jasså du menade så du. Nja jag ska ställa på den 1:a april så det kommer nog en ny tråd då ;)
Men jag gasa lite under 3000rpm men där märkte jag ingen direkt skillnad.
Tror iofs att 3.0:an inte är som en raket vid de varven. Blir kul att se hur den drar på mellan registret och även om den drar bättre på de lite högre varven.
pg_ice
blir det samma skillnad som på min när jag lödde om så kommer du märka skillnad på vridet

3000 varv haha
det är ingen disel du kör :)
över 3000 varv så bör du märka skillnad annars har du fuskat med omlödningen.
pg_ice
eller så hade du bättre kontakt än vad jag hade på ventilerna innan,den möjligheten finns ju
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"pg"

Hehehe..Fuskar gör jag aldrig när det gäller bilen. Är klockrent gjort så nog ska jag märka skillnad.
Ville inte varva mer än 3000rpm då oljan va precis runt 75 grader. Väntar tills oljan är uppe på 80. Men blir som sagt påställning 1:a april. Då ska pärlan få luftas. Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.