AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.136

Nya nyckeln och aktiv farthållare, uppgradering?

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tjo...

Har funderat en del på om det är möjligt att uppgradera från nyckeln med gummiknappar, till den nyare nyckeln som laddas i tändningslåset. Är delarna svindyra och måste det bytas boxar och kodas hit och dit? Någon som vet? Vilka för och nackdelar kan det innebära? Vore ju lite intressant om det gick att göra hyfsat enkelt och inte allt för dyrt, men jag tvivlar.

Likaså kom ju på 00-01 en aktiv farthållare som kände av om man kom ikapp framförvarande bilar, och då sänkte hastigheten så att bilen höll ett förutbestämt avstånd till bilarna framför. Jag har den symbolen i instrumentpanelen då den är bytt, men vad mer måste till i delar och annat för att det ska kunna uppgraderas till aktiv farthållare, om det ens går?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Jag är själv intresserad av att uppgradera min E38 med aktiv farthållare. Detta efter att ha provkört en del F02 med denna option.

Jag tänker mig att man måste montera själva kameran fram och dra kabeln till nya farthållarboxen samt nytt instrumenthus och eventuellt lite kodning på BMW.

Priset för detta är ointressant.
En E38 med aktiv farthållare är sällsynt så personligen är det mer intressant än att "bara köpa en ny bil".

Funderingar? Någon?
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Tror det är omöjligt att eftermontera den nyare nyckeln med nya delar då BMW högst troligen endast säljer original nycklar till din bil.
Använder du dig av begagnade delar måste du ha tändlås, EWS styrenhet som är till startspärren och motorstyrenheten från samma bil eftersom motorstyrenheten ej går att anpassa till en annan nyckel.

Har själv nedgraderat min e38 från aktiv farthållare till den vanliga då "ögat" var sönder, ett nytt "öga" kostar mellan 25 000-30 000 kr nytt så detta var inget alternativ för mig.
Sen måste du även ha en ny stötfångare fram då denna är annorlunda på bilar med ACC, och sen som du skrev instrumenthuset.
Någon skild styrenhet till farthållaren finns ej på e38:or efter 09/98 utan styrs från motorstyrenheten.
BMW kan inte koda om bilen till att ha ACC utan man måst själv koda detta med tex NCS epert.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Såg nu att det första inlägget var rätt gammalt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.