AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.515

[E34 525iA] Dåliga avgasvärden och hårdtrampad broms

.:
13
.:sh
525iA -94
Jag har en E34 525 -94. En tid har bromsen varit väldigt hårdtrampad/stum men fortfarande fungerat. Bakbromsdelarna är nybytta på motorteknik i Huddinge, det var i samband med detta jag första gången tänkte på att den var hårdbromsad. Det ger sig dessutom uttryck i att när bilen står stilla i D-läget, får den ibland för sig att börja "gunga", precis som om växeln inte riktigt släpper.

Vid senaste besiktningen fick den nerslag på dåliga avgasvärden, det enda som var bra var lambda-värdet (1.00). HC var kring 240.
Efter att sökt på forumet här, har jag sett att både bromsproblem och avgasproblem kan vara orsakade av läckage.
Vad tror ni? Finns det nått bra sätt att undersöka för mig med extremt begränsade mek-kunskaper...?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kolla vakummslangen samt backventilen som går till bromsservot från insuget. Slangen kan var skadad utvändigt, sprucken, skavd.
Den kan även vara täppt invändigt, samt backventilen vid anslutningen på bromsservot kan var felaktig.

///MVH Hasso
Länk
.:
13
525iA -94
Tackar!
Skulle något av de här alternativen påverka avgasvärdena?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tjuvluft kan påverka avgasvärdena då motorn får luft som inte är uppmätt via LMM.
.:
13
525iA -94
Aha!
Ja, nått måste ju ha hänt, efter att ha haft i det närmsta perfekta värden alla tidigare har, var årets resultat uselt.
Högt HC tyder på oförbränt bränsle, right?
Skulle en oväntat stor mängd luft i blandningen på tändsystemet att öka på andelen bensin, eller blir förbränningen helt enkelt sämre? Höga CO-halter bör väl tyda på att för lite syre funnits vid förbränningen? Jag är inte helt hemma på förbränningsteknik, men vill minnas från kemin att CO2 är lättare att bilda än CO vid fullständig förbränning...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ponera att LMM mäter 90% av luften motorn suger in och 10% går bredvid via en trasig vakuumslang. Så långt borde ju motorn få ett luftöverskott. Däremot styr ju lambdasonden på vad som kommer ut i andra änden så att säga och jag tror det är där problemet uppstår. Hög CO brukar bero på fet bränsleblandning/luftunderskott. Hög HC kan bero på lite olika saker. Gammal olja, läckande ventiltätningar, tät vevhusventilation och kanske dålig katalysator m.m.
.:
13
525iA -94
Det där sista lät ju lite läskigt, men enligt Länk
så "Höga kolvätenivåer (mätt i miljondelar, ppm) i avgaserna är ofta relaterade till problem i tändsystemet; defekta tändstift, dåliga tändkablar, felaktigt tändläge eller slutningsvinkel, vacuumläckor eller felaktigt luft/bränsleförhållande, som förorsakar oriktig förbränning och höga HC-värden."
Alltså skulle ett vacuum-läckage kunna vara boven.... Får bli en visuell inspektion och ett besök på verkstad.
Tack och bock för hjälpen!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då bromsproblemet dök upp i samband med detta ligger det nog nära till hands att det är en vacuum-läcka. Värt att veta är att katalysatorn sitter förhållandevis långt bak på många BMW, inklusive E34 vilket innebär att riktig varmkörning kan krävas. D.v.s det räcker med att man fått vänta länge hos SBP på sin tur och mätt värden med kall katalysator, men det brukar personalen åtgärda genom en riktig varmkörning och ommätning.
.:
13
525iA -94
Japp. Som vanligt är servicen på SBP utmärkt, så han hade gasat på ett tag för att försöka få upp värdena. Tyckte jag varmkörde ordentligt, men 15 minuter hårdgasande och 20+ minuter väntan kanske var väl optimistiskt.
Med lite tur kanske man kan se om nån slang är dålig.
KB
1
KBarth
520/525i -94
Nu har jag en lite följdfråga på det här ämnet... Jag va ut å busade lite på isen idag å råkade naturligtvis snurra ut lite i snön. När vi kom ut på banan igen så hade jag ingen tomgång att prata om, den står å svajjar mellan att dö sen tänder den till å varvar upp till typ 1.500rpm å ner igen och bromsarna är i princip helt stumma... det går att bromsa men man får ju ta i som bara den. kan det vara samma problem om slangen gått av eller lossnat helt?

KBarth
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.