|
|
|
|---|---|
X Adam X |
kan någon någon svara på vilka bakaxlar som passar på en E30 87.. min låter illa och jag ska byta men vill ha högre utväxling en 320n AL |
|
Alla E30 bakaxelklumpar passar. Vad menar du med högre utväxling, lägre varv vid en given hastighet? Vad ska du ha den till för bil(modell och årsmodell) eller vad har du för utväxling nu? |
|
X Adam X |
Jo visst vill jag ha lägre varv och högre toppfart.. problemet är att jag ej vet vad det är för utväxling på den. Jag tror att det är en från en 318 85.. Jo bilen ja det är ett hemma bygge en trimmad diesel på ca 160 hk gå bra men varvar bara till 4.9 det blir en toppfart på 190. Med frågan undrar jag om det finns passande klumpar från typ e28 eller e34 eller något jag är helt ovetande och är tacksam för svar om någon vet. AL |
X Adam X |
Oj det är en E30 324 tds 1987 AL |
|
ok, nu blev det lättare. Jag är lite osäker på vilken utväxling td:n hade men jag tror det var 3,25, 324td touringen hade det iaf. Det fanns två alternativa utväxlingar på 318 '85 men du har den som var på 3,64:1, ger 180km/h verklig fart vid 4900varv, ca 190km/h på mätaren. Med 3,25 skulle du få en toppfart på 200km/h verklig fart. Så jag tror du behöver få tag på en baxaxelklump från en 324td eller från en M3:a, de hade 3,25 eller 3,15 båda skulle ge liknande toppfart. Du skulle även kunna använda slutväxeln från en eta, de hade 2,93 eller 2,79. Problemet med dem är att de inte såldes i sverige. Danmark och tyskland är nog närmast länderna där de såldes. En 2,93 slutväxel skulle ge dig en teoretisk toppfart på 222km/h. E36 Compakt slutväxeln passar, men jag inte vad de hade för utväxling på de olika modellerna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.