|
|
|
|---|---|
|
Har länge suttit och funderat och måste nu få ställa frågan... Ni som stylar era bilar, tänker ni på, att den stylingen ni gör, den om-modden från bilens original-utseende, kan vara farligt? Som tex. ni som sätter dit rädda-willy-vingar på era bilar, tänker ni på att vingen förändrar hela bilens köregenskaper och att bilen, beroende på vingen, kan tryckas ner på marken eller lyfta? Tänker ni på sådant? Räknar ni ut sådant i förväg? Eller gör ni allt bara för utseendets skull? Vissa bilar behöver vingar, av den orsaken att de behöver det för vindens skull, som tex. Supra har sin klassiska supra-vinge av en orsak, en mazda 323F kanske inte behöver samma vinge, annat än för ett ev. smaktycke utseendemässigt. Andra bilar med klassiskt kända vingar är porsche och audi TT (där vissa årsmodeller fick eftermontera en vinge för att undvika att bilen surrade runt). Jag bara undrar hur ni resonerar då ni sätter dit vingar, kjolpaket osv. Mvh Anna | |
|
Hmmm, jag skulle tro att det mesta är tüv-testat och har personligen aldrig upplevt att en bil börjat flyga utan hjälp av t.ex ett annat fordon eller annat hinder. Nu sträcker sig min egen styling till klarglas i dimljus iofs men jag kan tänka mig att det största problemet med en "rädda-willy-vinge" (antar att det betyder stor fena?) är parkering, speciellt kvällstid men det gäller ju även tonade rutor. En fartåkare sätter inte på vingar i onödan då det faktiskt med fel inställningar bromsar bilens hastighet och framför allt höjer vikten. Med mina typ 1:or (vw bubbla) i motorvägsfart har jag inte mycket till axeltryck fram och lite vingar skulle hjälpa styrningen vintertid men dom är ful, så jag avstår. Frågan var uppenbarligen inte ställd till mig men jag kunde inte låta bli att filosofera lite i ämnet... Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Till Kaptenlöjtnant!fick en flashback när du skrev om bubblorna. Har själv haft några trimmade sådana,när man tryckte på motorvägen i 160-170km/h tror jag man hadde mellan 6-10kg tryck fram,skulle haft en "MEGA VINGE"då kanske? |
|
| Farligast är nog de kantbockade aluminium-shok på 2 m² som står uppstyltade på några 10mm rundjärn på skuffluckan på någon mattsvart Volvo 740. Tänk när den kommer flygande genom luften ;) | |
|
Ytterligare ett argument emot styling. Det är inte bara fult utan det kan dessutom vara livsfarligt! |
|
| henke du kör/körde ju själv med styling på 525:an! | |
|
De flesta som sätter på riktigt stora kjolpaket brukar ju göra det på typ BMW 316 och där behöver man inte bekymra sig över de aerodynamiska bieffekterna av modifieringarna. Bilarna går inte tillräckligt fort i alla fall. //Lövet |
|
pg_ice |
exiZ: du har rätt i att vissa bilar behöver vingar men inte för vindens skull :) dom behöver vingarna för mer downforce och mer grepp du har väl sett hur F1 bilarna beter sig när dom tappar vingarna? så där behövs dom. jag har en orignal GT vinge på M3an men jag märker ingen skillnad i grepp med eller utan. man måste upp i betydligt högre hastigheter för att märka av skillnaden. "PG" på garaget :) |
|
Här är en klassiker, slipstreaming över ett krön. Alltså bil nr.2 ligger i "suget" och har således marginellt med downforce samt att fjädringen är på väg "uppåt" och hokus pokus.... Länk Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Vissa sätter upp prylarna utan att tänka längre än "cooolt,det köper jag"...andra "läs racing" räknar noga på detta så att lyftkrafterna både fram och bak blir det rätta för just den specifika banan/sträckan osv de ska köra härnäst.. Säkerhetsaspekten är det nog ingen "svensson stylare" som tänker på.. Och andra sidan>>>>Det är farligt att leva.. man kan dö :) Mvh Janne. |
|
| Det var så vi gjorde med bubblorna,men vi landa på hjulen och körde vidare,HI.HI.HI. coolt klipp....... | |
|
Jag får nog ta och hålla med kaptenen i att sikten är nog största faran och kanske att något lossnar. Även om man skulle montera på en spoiler modell köksbord på sin bil så blir det knappast en större ökning i marktryck än vad man får efter en tur till Maxi. |
|
|
Det finns några rediga skratt under fliken Galleriet/varför måste dom. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
| Aaa, där var nått jag inte tänkte på. Psykiska men efter att ha beskådat "stylingen" (också känt som misshandeln). | |
|
Om man är osäker vilken grad av styling man vill ha eller man kanske bara behöver lite hjälp på vägen... Länk Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Vissa bilar behöver vingar, av den orsaken att de behöver det för vindens skull, som tex. Supra har sin klassiska supra-vinge av en orsak, en mazda 323F kanske inte behöver samma vinge, annat än för ett ev. smaktycke utseendemässigt. Andra bilar med klassiskt kända vingar är porsche och audi TT (där vissa årsmodeller fick eftermontera en vinge för att undvika att bilen surrade runt). TT fick läpp för den blev lite lätt i bak vid höga farter.. Att den surrade var nått nytt för mig. Mmm Coupe |
|
|
Jag har också tänkt på detta. Allt billigt glasfiberskit folk hänger på bilarna, livsfarligt om det lossnar i motorvägsfart. Har sett några bilar där vingen vibrerar rejält. Men alla billiga icke godkända lysen, dåligt eftermonterat Xenon = livsfarligt. Men de gallras förhoppningsvis bort vid den årliga bes. Om inte ägaren har extrem tur eller är väldigt ihärdig och orkar byta tillbaka igen. Eller alla bonnabrölande avgassystem, med härlig resonans i vissa register?! Föraren får ju hjärnskador och får därmed nedsatt körförmåga = livsfarligt! (åkte 100 mil med bonna avgas på en m62härmodagen, känner att jag fortfarande har lite nedsatt funktion) Chiptrim som ger alla sugmotorer 30% effektökning om man samtidigt monterar ett fint öppet filter som suger in lite go förvärmd luft från motorrumet och ett söndersågat avgas. =Livsfarligt då föraren tror sig ha 1215145hk och gör manövrar i trafiken som fordonet inte klarar/lever upp till de utlåvade sportvagnsprestanda man ju SKALL få med chiptrim. På tal om skit för någon månad sedan lyckades jag köpa vindrutetorkare på Gekås till en gammal saab 15:- HELT TOTALT VÄRDELÖSA = livsfarliga Satta tillbaka de helt utslitna skittorkarna som var bättre. Dessa gekås torkare säljs i en hel del biltillbehörsbutiker, tror jula hade dem blå förpackning känns mycket billiga och plastiga. Samma fabrikat som deras övriga "styling" grejer. -Phil |
|
|
Philip, vars kan jag köpa det trimchippet? jag vill å ha 1215145hk =) Norrlandstrim: Yxa genom ljuddämparen och en motorsåg i skuffen.... "I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god" |
|
|
Jo jag också :-) har sett chip på ebay för 23euro. Ger säkert mellan -25hk till +25hk ingen som vet ingen som vet. Tycker det är kul när alla e36 ägare är övertygade om att deras 325har 230hk. Vet inte riktigt om det är värt att röra armarna och lägga någon timme på att byta överhuvudtaget. -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.