|
|
|
|---|---|
jabbathehot |
tjenis,nybliven ägare till en 318 cab,har lite elfel på tempmätaren,går ej upp i normal trots varmt,samt flackande visare på tankmätare,samt trasig lampa i instr.bel är detta svårt att byta själv |
jabbathehot |
synd att ingen har tagit sig tid att besvara mina frågor,trodde forumet var till för att hjälpa varandra |
|
Angående tempmätaren, är du säker på att motorn är varm? Bara för att det kommer varmluft in i kupén behöver det inte betyda att motorn är genomvarm. Bytte min termostat i höstas efter att tempmätaren legat en liten bit under strecket för normaltemp. Byta termostat är lätt fixat, ~1 timme om du är hyffsat händig. |
|
jabbathehot |
jo efter 10 mils körning borde den vara varm,hur konstaterar man om det är givaren eller mätaren som är fel,onödigt att byta fel komponent,man borde kunna ohm mäta givaren men då måste man veta vilket värde den ska ha vid en viss temp |
|
jabbathehot: Köpte du den blåa caben i simrishamn denna veckan? Om så är fallet, kontakta gärna mig via mail. Mvh Isak |
|
|
Köptips: Länk (kostar ca 750:- hos svenska motorbokhandlar, f.ö. enda E30-boken som tar upp cabben). Termostaten är lite lurig då den öppnar "mjukt" dvs börjar öppna på ca 80C och är full öppen vid ca 95C inte "av/på" som på en del andra bilar ( ny ca 275:-) Prova även att lufta ( proceduren står i lämplig GDS- bok) Lämplig resistans på givaren framgår ej av litteraturen jag har MEN givaren är av NTC-typd dvs lägre resistans ju högre temp Instrumenthuset är lätt att ta aut och serva/byta lampor etc etc Om du sen coolar ner på "snovalps-komentarer" som: "synd att ingen har tagit sig tid att besvara mina frågor,trodde forumet var till för att hjälpa varandra" efter att du inte fått svar på din fråga efter 9h utan ger det minst 24h skall du se att du komme ratt få mycken hjälp här Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
jabbathehot |
tackar för alla tips o länkar,de var nyttiga,men snorvalpskommentar,det var lite starkt,för övrigt finns det böcker för dyslektiker,slå då upp ordet "snovalp". jag som då enligt dig skulle falla under denna kategori är 42 år och osnuten,tydligen. tack än en gång för alla tips. |
|
Ta det till dig det lär inte bli fler... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.