AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.422

Det är rena Julrean i USA ! Dollarn nere i 6.05 - passa på att handla BMW prylar!

Sida 1 av 2
Angeleyes
Billigare än så här har det nog aldrig varit att handla i USA! Efter att ha hökat på e-bay i ett antal dagar kan jag bara konstatera att det är rena Julrean där borta! Ni som är på jakt efter BMW prylar...eller prylar i allmänhet - In på e-bay och fynda:) Jag varnar er dock för okontrollerbar köplust! Jag skulle bara in och kika runt lite...det slutade med ett båtköp*S*
Vilken tur att man kör jänkare så grejjerna blir ÄNNU billigare nu ;)
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Intressant - har du koll på CE märkningen? Eller krävs in te dylik på jetbåtar / jetskis et.c.??
Angeleyes
Nu är inte detta ett båtforum, så det blir kort: CE märkning är endast ett byrokratiskt påhitt för att försöka skrämma bort båtimportörer - Ingen nödvändighet för att ta in båten i Sverige med andra ord.
Som mackan skrev, se till att båten är CE-märkt. Det är inte alla båtar i USA som är CE-märkta och dessa går inte försäkra här i Sverige. Ett av försäkringsbolagens krav är att den är CE-märkt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Angeleyes: 23 år sedan jag var i USA första gången. Har sedan varit där ett antal gånger och bl a bott där under två perioder. Billigaste dollarn jag stött på var hösten -88 då den var nere på 5,05 kr. Dyraste var sent -01 eller tidigt -02 då den var över 11 kr. Dollarns kurs för tillfället tror jag är den lägsta på ca. 20 år.

Utan tvekan så är det prisvärt att handla och semestera där.

___
//Ulf
Angeleyes
chris87: Det stämmer inte - försäkringsbolagen skiter i om du har betalt 30.000 för ett CE klistermärke till din båt eller ej - de vill ha dina pengar! Jag känner till flera båtägare som har försäkrat utan CE märkning. däremot kan det bli knivigt om man vill byta in den hos en handlare.
Är inte BMW-grejor från början betydligt dyrare i USA än i Tyskland ?

Så nu blir det kanske mer lika eller ?

Om du handlar på E-bay åker du mest troligt på diverse avgifter på vägen till Sverige som:
- fraktkostnad
- 10% tullavgift på köpesumma+fraktkostnad
- 25% moms på summan ovan inkl tullavgiften

Så totalt kanske inte affärerna är så lysande i slutändan

har kollat på allt från elektronik till bilar och inte direkt fått fram bra slutpriser på mer än vissa USA-tillverkade bilar som t.ex Mustang-cab etc.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Lite OT men anyways....

Jag försökte få Boston Whaler att utfärda ett CE intyg på identisk båt som säljs i EU med CE mark - tvärstopp. Finns det verkligen inte någon som kräver / kollar att du verkligen har ett CE mark? Jag trodde f-bolaget gör så.

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Tallviking: Så ber dem att få ett kvitto på sakerna, mao leker du lite i photoshop med levereanssedeln som du får till mailen av säljaren och plötsligt så blev det mycket billigare och mindre skatt.

Men så får man inte göra, men man kan.
Angeleyes
mackan: Det diskuteras vilt om denna CE-märkning på diverse forum - Det är lite av en grå zon skulle man kunna säga. Jag ringde ett Svenskt fraktbolag som även har rötter i USA. Jag talade med en Svenskt anställd kvinna i Miami...hon bara skrattade när jag nämnde CE märkning och sa: Nä, det behöver man inte...
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Länk Står lite här om CE-märkning...
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag letar efter en butik som säljer och vill leverera NGK platinumstift till min 740, någon som har ett tips om var man kan hitta det?

Mina bilar: Länk
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Ingen aning om de har just dina stift men pelicanparts.com har generellt bra utbud på delar till BMW / Porsche et.c.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bump, med anledning av att dollarn halkat under 6-kronorsstrecket..
Jag köpte precis en bil, man kanske skulle köpa en till:).

Problemet verkar vara att få hem grejerna då containers och fartyg är
fullbokade p.g.a. det låga dollapriset.
trnce:

Vill du berätta om hur mycket ev strul det var och vilken bil du har köpt?
Det är en M3 E30 jag har köpt. Allting har gått problemfritt förutom
att bilen har stått redo att skeppas i hamn nu i ett antal veckor för
att det inte finns någon plats på fartygen.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Snajdaren: "Så ber dem att få ett kvitto på sakerna, mao leker du lite i photoshop med levereanssedeln som du får till mailen av säljaren och plötsligt så blev det mycket billigare och mindre skatt.
Men så får man inte göra, men man kan."
Går inte tullen efter fraktsedeln(ifrån säljaren) som medföljer paketet?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nu kliar det i fingrarna att kasta dom gamla 935 dämparna och beställa 4 vägs justerbart....och en heldel kolfiber.
Det blir en heldel 1000 lappar billigare att handla från staterna än från tyskland nu :)
Hewi och Snajdaren:

Säljaren i USA fyller i en tulldeklaration (gröna blanketten) i USA och sätter på paketet.

Krävs av Amerikanska posten eller andra paket-distributörer för att ens kunna få paketet ut ur landet

Det är värdet som säljaren skriver på den blanketten + kostnaden som frakten är (står också på paketet) som tullen i Sverige använder som grund för beräkning av tullavgift och moms

Sedan lägger dom på allt detta i en summa som du måste betala för att kunna hämta ut paketet (ev kommer det en särskild faktura på tull-moms-beloppet i vissa fall beroende på storlekl på beloppet)

Att begära att säljaren falskdeklarerar kan vara både svårt och farligt. Speciellt för säljaren vilket gör att sannolikheten att han gör det för dig han inte känner är mycket låg. Kommer amerikanska eller svenska tullen på att man försökt tull-bedrägeri går det direkt polisanmälan på både säljaren och mottagaren för detta vilken är klart otrevligt

Vanliga försök dom ofta kommer på är:
- skriva "gåva" och värde noll = brukar automatiskt trigga extra intresse och kontroll av tullen i Sverige
- retur av trasig enhet/reparerad enhet på garanti = Samma intresse
- betydligt lägre pris än vad deklarerad vara normalt kostar = extra koll. Tullarna har extremt bra koll på värden
- en bil/båt importeras och man fyller den med nya reservdelar, däck, fälgar och tillbehör i lösvikt i kortonger och ej monterade = Otillåtet. Moms och tullbedrägeriförsök
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.