AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.179

Fimpa katten - kommentarer?

Angeleyes
Kikade på e-bay och hittade något till min 335 cab som jag verkligen fastnade för. Ni som kan skruva, tror ni att man måste svetsa detta, eller är det bolt-on? Övriga kommentarer?

Länk
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Förutom att bilprovningen aldrig skulle godkänna det, så verkar det som om de är skruvade, och på en så ny bil borde de inte sitta så hårt. Jag tömde katen på min 520 när den hade pajat, bilen gick klart bättre och lät annorlunda(mer). Hur det skulle verka på din, vågar jag inte svara på.

BMW CS #5206
Angeleyes
Självklart hade inte Bilprovningen godkänt detta, men det är 4 år till första besiktning. Då äger jag inte ens bilen längre, och har monterat tbx originalprylarna. Hur som helst blir jag sugen som attan. Hade tänkt mig dessa rör i kombination med chip och Eisenmann ljuddämpare.

Någon som vet hur mycket effekt borttagning av katten ger på en 335?
Gör miljön en tjänst och låt katalysatorn sitta kvar!!! Bilar utrustas ju med katalysator av en anledning, att rena avgaserna.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Nu vet jag inte hur en 335 ser ut under, men på min bil har jag fyra lambdasonder, två före kattarna och två efter. Om alla fyra sonder får samma värden så kommer ju inte bilen gå speciellt bra, så på nått vis måste man väl lura de bakre sonderna. Personligen har jag aldrig förstått viljan att åka runt utan katalysator, skillnaden effektmäsigt är ju marginell och varför vill man ha en bil som skitar ner miljön i onödan? Byt till mer friflödande kattar om du känner att du vill pula med det, duger de på racebilar så duger de på gatbilar, flödesmässigt då.

Min bil: Länk
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Har man råd att äga en 335i Cab -08,så borde man rimligen ha råd att införskaffa sig 2 stk "racekattar".
Angeleyes
Nope, sålde villan och tog sms lån för att skrapa ihop de sista slantarna - Det blir raka rör - har inte råd med race kattar!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Lika lite som jag vill att grannen går ut på tomten och slänger gummidäck på brasan, lika entusiastisk blir jag när någon funderar på att ta bort katalysatorn. Den finns där av en anledning som någon sa...

Någon som missat vad som händer med planeten vi bor på? Låta avgasreningen sitta på är väl det minsta man kan begära.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"
Angeleyes
Oljekyld: Tack för konkret info - det får bli race kattar.
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Angeleys: I USA är "konsensus" just nu att borttagning av de bakre katalysatorerna inte ger någon relevant effektökning. 335 har ett enligt experterna mycket bra orginal avgassystem. Det som ger en rejäl skillnad i effekt är att köra med grenrör utan katalysatorer från Riss Racing eller Ultimate Racing.

Om du inte har har trimmat bilen genom modifiering av datorn så gör det först! Kolla in Vishnu, Helix, Burger Motorsports eller Active Autowerke.

Bubbla här på forumet har en SSTT till salu.

/Tobias
Angeleyes
Tobias: Tackar för informationen, jag ska kika på detta. vilken effektökning pratar vi om till 335 med chip?
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Vi pratar 65hk och 100Nm!
Angeleyes
Tack för svar Tobias! Har du chippat din? Var är lämpligast att få detta gjort? Kostnad?
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
AA Processor: Länk

Helix: Länk

Min kompis Molgan ska trimma sin bil med Helix Attache. Förväntad installationstid är ca 2 timmar om man gör det själv, det gäller båda systemen.

/Tobias
Angeleyes
Finns det inget tillgängligt i Sverige än?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.