|
|
|
|---|---|
|
Ska byta medbringarskiva på min 540ia pga av att gängorna är kass i 2 av hålen. Medbringar skivan är den skivan som håller svängningsdämparen, hjulet med 2 remmar i motorn. För att få loss medbringaren måste jag lossa på en stor bult och det är där problemmet kommer. Bulten är storlek 27 och den sitter verkligen som berget. Har försökt med mutterknack, hålla i mot hjulet med hjälp av startmotorns kugghjul. Någon som har någon mer idé eller tips? Ha det så bra! Alex! | |
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ren nyfikenhet (som inte hjälper dig med ditt problem) - vilken mutterknackare kör du med? Fungerar inte mutterknackare brukar en annan metod vara att man tar det absolut kraftigaste ledhandtag man har och förlänger det med en rörstump och låter den vila mot framvagnsbalken. Sen knackar man loss med startmotorn. Risk för flygande delar dock. Kanske risk man skadar annat? Har ej provat själv. Fick bort min mutter (32 mm) med min mutterknackare. Mitt favoritledhandtag är detta Länk som är ett 1/2" 610 mm ledhandtag helt i stål och flexar inte det minsta. |
|
borde gå med en riktig mutterknackare - man kan trimma mutterknacken lite om man häller en skvätt m olja i anslutningen till luftslangen, ska du dra med meterlånga handtag så ska du nog ha riktiga verktyg till o låsa veven med så du inte har ihjäl nonting. |
|
Tryckluftsverktyg skall alltid ha en liten mängd olja i sig genom luften (löses med vanlig vattenavskiljar+dimsmörjare). Eller du tänkte man häller i ett par extra droppar precis innan man kör igång? Jo, det är farligt det där med meterlånga handtag och startmotorer. Den mutterknackaren jag kör med (som fungerat till allt hitintills) har ett vridmoment på 1350 Nm (uppgivet i databladet - sen vad det blir i verkligheten är en annan femma). |
Off topic - min mutterknackarfavorit är helt klart EFW4000 - se Länk bild. Den väger 62 kg, har en 2 1/2" fattning och drar upp till 42120 Nm :-) |
|
a menar precis innan man drar -de ska gå med mutterknackare . annars finns juh den lilla nätta EFW4000, se bara till o inte ha non växel i för då blir du överkörd :) |
|
|
Har kört med en ganska kass mutterknack och inte den bästa kompressorn, ska försöka med nya verktyg som är bättre på söndag så får vi se hur det går då! Ha det så bra! ALex! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.