AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.015

Vilken färg till bromstrummor?

Jag har tänkt att måla bromstrummorna. De ska endast vara svarta och ingen annan färg. Allt annat än svart är ett stor NEJ!
Idag är de en aning rostiga och jag är intresserad av något som hindrar rostbildning och ser bra ut helt enkelt. Helst ska ju färgen hålla ett tag och inte flagna av.

Vad ska man använda för färg? Jag har sökt runt bland trådar men inte hittat nån som direkt går in på vilken typ av färg som är att föredra.
Ska man köpa någon värmetålig färg eller funkar Hammerite hammarlack alternativt Hammerite slätlack?

Ska man pensla eller spreja på? Vad är att föredra? Jag vet att man får ett jämnare skikt genom att spreja, men penslar man kan man ju lägga lite tjockare skikt.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Om du är intresserad av något som hindrar rostbildning så zink färg/spray är både snyggt o bra.

BMW - Beroende Med Wilja!
Finns zink sprej i svart? Det är väl mest att slippa se de rostiga trummorna som jag är ute efter. Hindrar de rost är ju det bara ett plus.
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Du kan även prova hammarlack.

///BMW CS #6780
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död.///M

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Vet inte hu hammarlack reagerar på värmen, kanske inte blir så tuft om de bara är på trummorna bak? Finns ju diverse sprayfärger för ok o trummor, brukar funka skapligt om man kör en stund med stålborste innan!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Det är somsagt enbart trummorna bak som ska målas. Hammarlack har jag varit inne på ett tag, men jag vet ju inte hur det funkar ihop med värme.
Annars får det eventuellt bli till att använda stålborsten, sen spreja lite zink färg och därefter någon svart färg avsedd för trummor.
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Hade hammarlack på min 316i -93 och det var inga problem, jag la på några tunna lager och det blev jämt och bra så jag har bara bra erfarenhet av hammarlack.

///BMW CS #6780
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död.///M

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.