|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har uppgifter på hur mycket det ska dras på: Vevlager,Ramlager,Kuggkrans,Remskivan fram,Topplocks bultar?? Motor ifråga är en M30 -86. /Jonas Brinell. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... | |
|
topplocket tror ja har följande moment,men är inte helt säker om ja minns rätt,annars kan prova sökfunktionen i forumet,detta har diskuterats ganska mycket 1 omgången 3kg 2 omgången 6kg 3 omgången 9kg slutligen en dragning på 90grader(kan va 45) |
|
|
Ja...åtdragningsmoment topplock på 528i/535i E28(M30) i alla fall:60nm,vänta 15 min,därefter 33grader.Varmkör,sedan 33grader. Resterande mått finns säkert här på forumet någonstans..i annat fall blir det att inhandla en reparationshandbok på lämplig biltillbehörsfirma..Har inte min lättillgänglig just nu. Haynes är ju ett tips. Mvh Janne. |
|
|
Tillägg>>>Vet inte om det verkligen finns åtdragningsmoment i Haynes på delar av det du frågade om...men en början i ditt sökande kanske? Hittade dock lite mera intressant...bl.a. moment för vevtapp>>>52-57nm Ramtapp>>>58-63nm.. Minimimått topplock>>>128,6mm... Mått vevaxel vevtapp(under första måttet skall axeln omslipas)>>>47,975/47,990 Mått vevaxel ramtapp(under första måttet skall axeln omslipas)>>>59,971/59,990 Mvh Janne. |
|
|
Har nu dragit 60Nm på ramlager och 55Nm på vevlager. Kuggkrans fick locktite och ca 110Nm. svängningsdämparen med remskiva fram drog jag med mutterdragare. Toppens moment finns ju en uppsjö olika hur det ska gå till. Autopartner sa att de gått ur tiden så att inga direkta data fanns. annars finns: 1: 60Nm 2: 80Nm 3:varmkör 25 min 4: vinkel 35 grader. /Jonas B. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.