AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.855

"vibrationer" nya skivor, klossar och nya bromsok fram ändå vibrationer!

jo
7
johan31
740iA -93
nu har jag släppt fläckten för en stund och har bytt bromsar.. allt med bromsar fram är bytt ändå skakar det i ratten när man bromsar.. vad kan det vara?? det vibrerar lite när man åker oxå vid viss fart känns som det kommer bakifrån??.. tacksam för svar om någon vet. Mvh Johan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är väl någon bussning som glappar. Casterstagsbussningar som är dåliga brukar medföra bromsvibrationer.
jo
7
johan31
740iA -93
var sitter Casterstagsbussningarna?? han jag köpte bilen av har bytt några stag på ca 20cm som går lodrätt i fram typ precis bakom fjäderbenet.. det fixades på BMW verksta.. vibrationerna kommer när man bromsar in försiktigt.. rätt konstigt tycker jag..
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Skeva skivor eller också något av styrstagen eller mellanarmsbussningen nr: 15
Länk

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##

/Lasse
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Om du har vibrationer bakifrån när du åker i "viss fart" kan det mycket väl vara stödlagret som sitter om kardanstången.

Detta lager har jag bytt på några E32or med vibrationsfenomen bakifrån , har blivit bra då , på en vart det "en ny bil" för där hade det mesta bytts i jakt på detta problem.
jo
7
johan31
740iA -93
tack alla för era svar, nu har jag en hel del att gå på både när det gäller värme fläkten och vibrationerna i bilen.. hoppas man kan njuta lite av bilen snart och få ordning på sakerna som felar.. den går kanonfint med nästan ny renoverad motor för typ 3000 mil sen, det är riktigt bra klipp i maskinen!! så man vill ju inte ge upp den för några skit saker!! :) Mvh Johan
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Skakningar i ratten vid inbromsning är ett standardfel på BMW. Kolla alla bussningar i framvagnen. Kolla speciellt att inte bussningar och spindellederna i stagen 5 o 10 på bilden Länk .
Dom orsakar ofelbart skakningar om dom är slitna. Dom skakningarna förstärks dessutom om man har slitna styrleder eller casterstagsbussningar.

FordLTD

Min BMW Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
FordLTD är helt rätt ute tror jag. Just vibrationer vid svag inbromsning brukar ge vibrationer på de bussningar som tar upp bromskrafterna, casterstag och länkarmar. Bilden han länkar till gäller E38, men då du har en -93:a kan det vara en E32:a (?) men principen är den samma och du kan söka upp art. nr via samma sida även för E32.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tillägg: Stagen som hade bytts redan är krängningshämmarstagen eller stabilisatorstag som de också kan kallas. Det är ganska vanligt att de blir glappa och klapprar vid små ojämnheter, men dom har inget att göra med dina bromsvibrationer.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Har haft samma problem med min. Men jag bytte bustningar i framvangnen gjorde en hjulinställning. men sen i slutändan visade det sig att jag behövde Centrumringar på navet för fälgarna passade inte helt rätt. Väldigt vanligt på bmw om man byter ifrån originalfälgarna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.