|
|
|
|---|---|
|
Har lite funderingar angående bmw's motorer. Igår köpte jag ett flexfuel kit för att testa en gammal modeo med etanol drift. Går detta bra tänkte jag gör likadant på en bmw 525. Men vad jag undrar är om motorn mår dåligt av detta? Alla dessa metaler, aluminium och så vidare... Jag har inte full koll där... Kort sagt, hur mår en 525 -95 om man konventera om den till etanoldriftig? MVH//ERIK | |
| En kompis till mig gjorde det med en 525a, det blev stor skillnad i motorn, mycket starkare enligt honom. Han köpte en bmw 740 som han gjorde likadant med, funkade finfint. Han har bytt allt som behövs, inklusive bränsleledningar. | |
| Etanolen är ganska skarp och löser upp eventuella avlagringar i tank och bränsleledningar, har du osis så kan det hända att du blir stående någon gång i början med igensatt bränslefilter pga detta. Det är inget farligt, bara dit med ett nytt filter och kör igen eller så byter du det i förebyggande syfte när du kört på etanol ett tag. Etanol brinner både svalare och renare än bensin så för motorn är det ett lyft, en "nackdel" med renare förbränning är att oljan inte blir svart lika fort och eftersom vissa snålnissar vägrar byta olja som inte har blivit svart så kan du säkert lista ut vad som händer med motorn eftersom oljan likförbaskat blir sämre när man använder den. | |
| Det viktigaste är väl att se till att motorn får mer bränsle och inte går för magert, betydligt allvarligare än att byta bränsleledningar som oftast klararar etanol men inte metanol . Lycka till ! berätta hur det gick !/ Nyfiken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.