|
|
|
|---|---|
|
tjenna jag köpte en e30 318is idag..den har gått 18000mil jag har inte hunnit felsöka än men kan fråga innan endå..det är så att tempen går up och ner lite hur den vill... men håller man jämt gas så håller den sig i mitten men kör man sakta med den eller står bara still på tomgång så stiger den ganska så högt :/ det är sportfilter på den utan nått som skyddar filteret från värmen det kan vara det nån is kunnig som vet vad det annars kan vara ?? tacksam för alla svar ska fel söka imorgon så skriv om du tror nått mvh Jiar | |
| På min mammas e30 var det en givare det var fel på, temperaturen var aldrig hör även om mätaren visade det. En annan grej du kan göra är att byta kylarvätska, skölja kylaren, koka termostaten för att se att den fungerar som den ska. | |
|
Kolla att viscokoplingen till fläkten funkar. Den ska stelna (och driva fläkten) när den blir varm, men när den är kall eller trasig så driver inte fläkten. Du kan testa med att ta en ihoprullad morgontidning (metro är för klen), och försöka "stoppa" fläkten med tidningen när bilen är varm och jämföra med hur det känns när bilen är kall. Är det samma motstånd så ska du byta fläktkopplingen. Skö om hur man gör detta, det är ingen svår operation. -- Markus |
|
|
Förresten.. Om du varvar motorn när den är varm (typ när den börjar gå upp i temp när du står på tomgång) så ska du höra ett tydligt fläktljud (allmänt känt som "volvo-soundet"). Gör du inte det, så prova med tidningstricket. -- Markus |
|
|
tack för alla svar.. detta volvo ljudet du pratar om hör jag ifall vi tänker på samma ljud låter nästan som kompresor..ska förklara lite tydligare så fort den har gått up på tomgången så började jag köra idag å så fort man börjar köra å håller jämn gas så stiger tempen lika snabbt ner å detta stiger o går ner ganska så snabbt... mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.