|
|
|
|---|---|
|
Undra om någon har erfarenhet av att ha provat ett par fälgar från en E39 och satt på dem på en E46? Vad jag förstår har väl bägge 5x120, det som skiljer sig är väl ET och CB? De fälgar jag funderar på och sätta på min E46:a har ET15. Sen en fråga till, dessto lägre ET desto mer bygger fälgen ut mot skärmen, eller? Tack på förhand! =) | |
|
Jag köpte e39 till min e46, de är sålda nu... ;) De passar men pga fel et hamnade de långt utanför skärmkanterna. Ju högre et ju längre ut hamnar däcket |
|
|
ET är måttet i millimeter från centrum på fälgen till fäst ytan på fälgen. Dvs, ju högre ET ju länge in kommer fälgen. Sätter man på E39 fälgar på en E46 så kommer dom sticka utanför skärmkanten. Länk På bilden är kallar dom ET för offset |
|
| Okej, tack samtliga svar. Hur var det på din bil med E39:ans fälgar då? såg de konstigt ut? | |
| Det är som Nobby skriver. Jag måste ha gjort någon tankevurpa. 3-serie har et ca 47 och 5-serie ca 20. 5-serie kommer utanför skärmkant på 3-serie (e36,e46) | |
|
Jag tittade i Svenska Fälg:s tabeller och fick fram följande E46 har orginal ET på 42 mm och centrumhål 72.6 mm E39 har orginal ET på 20 mm och centrumhål 74.1 mm Detta innebär att en E46-fälg inte går att sätta på en E39 eftersom centrumhålet är för litet samt att en E39 kommer att glappa om man sätter den på en E46:a med vibrationer som följd REKOMMENDERAS INTE !!! |
|
| Navhålet avhjälps ju med centreringsringar, men jag skulle inte ändra ET så mycket även om det inte tog i någonstans. Styrgeometrin påverkas för mycket. | |
|
Centeringsringar finns bara på icke märkesfälgar som därigenom säljs till en massa olika bilmodeller Dom har speciella spår på baksidan för att sätta centrumringarna i Du kan inte sätta centrumringar på en orginal E39-fälg för att den skall passa på en E46 utan vibrationer och felbelastning som följd. Det finns inga spår på baksidan av orginalfälgar för centrumringar. Dom är från början gjorda för en viss centrumhålsdiameter med maximal anläggningsyta. Med eftermarknadsfälg så funkar det genom att centrumhålet normalt ligger på 75-80 mm och samtliga bilar monteras olika centreringringar på för att passa. Därefter "shimsas" hålet ner till den aktuella bilens centrumhål. Att chimsa från 74.1 till 72.6 skulle innebära en centrumring på 0.75 mm vilket aldrig skulle hålla. |
|
|
Tallviking: Det finns visst centreringsringar som passar och håller: Länk Artnr 741725* Lila 2 74,1 mm 72,5 mm Det finns även ringar i metall att köpa. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.