AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
964

Svajande motortempratur allt eftersom man ändrar i kupén.

vi
2
vildunge
520i Touring -96
Okej, vände mig till en verkstad först men jag tror inte på deras version så jag försöker väl med er nu..
Först for den lilla luftningsnippeln i kylaren och den lyckades spruta ut väldiga mängder vatten.
Ny nippel och tre timmars luftning så gick den bra i några mil men nu tjorvar den.
Full värme i kupén resulterar i kall motor. Kyla i kupén gör att motorn går varm.
Inget vatten försvinner heller så topplockspackningen är nog ok...

Verkstan trodde på vattenpumpen men det kändes inte så trovärdigt.. Själv tror jag mer på termostaten. Vad tror ni?
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Hej,om tempmätaren hade vandrat upp o ner skulle jag säga att det är termostatet men i detta fall är jag osäker men det lutar starkast åt termostatet, det är ju det billigaste att börja med att byta MEN köp INTE på biltema utan ta ngn annan,vandrade tempmätaren något nu när den krånglar hur mycket står den på när du inte har ngn värme i kupen o hur mycket står den om det bara är motorn dra på värmen o kör en sväng låt den stå på tomgång med full värme på om tempnålen vandrar upp o ner så är det termostatet, skriv gärna o tala om så får vi höra, attan vad det är svårt att skriva när ena handen är gipsad,Perra

perrab
Visa användare
61
Amipower
BMW 520D 2007
rent logiskt så är det termostaten som strular
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Jag är inte så säker på att det är termostaten kan även vara vattenpumpen, är vattenpumpen bytt? Impellern kan lossna och vandra runt i pumphuset.

NoFear, kör med insidan.
vi
2
vildunge
520i Touring -96
Ska skriva ett litet deletapps-inlägg i mitt skruvande. Inte så jävla lätt att hinna få klart den där bilen när man jobbar 12timmar om dagen.. :P

I alla fall så gick mycket av svajningarna över efter ännu en luftning av systemet. Verkar som att det var luftfickor som fastnat trots mina tappra försök att få ut allt. Men lite av problemet kvarstår.
Nu när jag kör, full värme eller halv värme inne i kupén så håller sig värmen på normal. Den har gått kall nån gång när det varit -15 (det är ju så när man promt ska bo i norrland... ) och man kör långa stäckor fort. Däremot så har den gått tillbaka till normal efter bara några minuter.
Problemet med att den vill stiga i temp när man drar på full kyla kvarstår. Har beställd en ny termostat.. Bmw hade inte hemma det här....
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Hej Vildung,jag tycker att du ska byta Termostat så ska du se att dina problem är lösta efter noggrann luftning att tempmätaren vandrar är typisk symtom på termostatfel,Glad Påsk,Perra

perrab
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.