AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.640

normal bränsleförbrukning? (E46 touring 320D-04)

Hej!
Jag undrar vilken bränsleförbrukning som är normal för
en 320d touring från -04.

I annonsen nedan anges en förbrukning på 0,61-0,75 på exemplaret i fråga.
Borde man inte kunna komma ner i 0,55?

Länk
(annonsen finns även på autopower)
En -03 sedan som vi hade drog 0,50-0,55l/mil vid mestadels motorvägspendling (120km/h) mellan Uppsala och Stockholm.
adelson - då kanske jag ska akta mig för exemplaret ovan - kanske den högre bränsleförbrukningen betyder att något är dåligt, eller åt minstone inte optimalt ställt i motorn.
(jag är själv ingen motormekare, så jag vet inte vad det skulle vara i så fall.)
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Ligger på 0.61-0.75 i stan.. Med då är min automat.

//amullo
---
Bo
89
Booven
320d Touring
M-Sport
KCR
jag har en 320d manuell. när jag står på drar den 0,61. har dock aldrig nått 0,7
Tänk på att det är körsättet som avgör väldigt mycket. Det behöver inte alls vara nåt fel på bilen. Kör man t.ex måna kortare sträckor så drar det ju upp förbrukningen. Och tänk på att "köra lugnt" inte nödvändigtvis innebär låg/optimal förbrukning...
To
138
Totte_a
330DA Touring E-46 02/2005
Kör 330d me automat den drar 0,8-0,9 blandad körning. Mest i sthlm city me tung höger. Men en tripp till fjällen med hela familjen å fullpackad drog den 0,65.
Jag vet inte om man ska lita på de uppgifter folk lämnar om förbrukningen - om den skulle vara helt avvikande från vad som står i annonsen kommer det ta flera veckor innan köparen upptäckt det och då är det ju lite för sent att ångra sig.
Här är en säljare som uppger sin förbrukning till 0,45-0,5 320d touring - vad tror ni om den?

Länk

Den har gått 21000 mil, så jag tror att priset är lite väl högt. det kan bli svårt att sälja den om två år och 8000 extra mil. Vad tycker ni att jag ska bjuda? 80"?
Färddatorn kan nog säga 0,45-0,50. :-)
Bo
89
Booven
320d Touring
M-Sport
KCR
om jag körde lugnt skulle jag nog kuna få min och dra 0,5, men inte mindre! Men själv tycker jag det spelar mindre roll om den drar 0,5 eller 0,7. Motorn är riktigt pigg och det spelar större roll. Annars kan man ju köpa en golfdiesel om man vill åka bränslesnålt!
Jag har gjort ett allvarligt försök att komma under 0,5 med min men det slutade i 0,51. "Problemet" är att den går så förbaskat långt på en tank att det är svårt att få till enbart landsvägsmil. Då körde jag mjukt med lång framförhållning. Kraftiga gaspådrag och ett ryckigt körsätt ökar förbrukningen markant. Mycket viktigt vad man har för däck också.

Vid ett mera "normalt" körsätt drar min ca 0,53-0,58. Det är ju lågt och helt acceptabelt anser jag men för mig har det gått lite prestige i att komma under den magiska gränsen 0,5 l/mil. Och jag ger mig inte förrän jag lyckats :)
hej dieselexperter och andra nyfikna!
Jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig för vilken modell jag ska välja.
Det enda jag vet är att jag inte ska köpa 316i för den kändes som en trött golf från 80talet.
Det kanske blir en diesel i alla fall och då undrar jag en sak om trimboxar.
gäller försäkringen om man har "optimeringsbox" som trim?

jag vet att denna typ av frågor genererar kommentarer angånde min oförmåga att använda sökfunktionen, men jag lyckades bara hitta trådar gällande turboaggregat.
Bo
89
Booven
320d Touring
M-Sport
KCR
Vanliga trafikförsäkringen menar du? Jag har svårt att tänka mig att det ska spela någon roll om det sitter en trimboc i eller ej. Men vi alla vet ju att försäkringsbolagen är duktiga på att hitta kryphål!!

Är väl bara att plugga ur den om du smäller =)
Go
5
Godbrain
330d Touring -04
Min 330D Touring '04 med automatlåda ligger på ca 0.82-0.85 i stadstrafik och runt 0.60-0.62 i jämn (och snabb) motorvägsfart. Samma siffror som tobbe_a ovan, mao.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.