AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.442

besiktat bilen

Sida 4 av 4
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ovanligt korkat inlägg...
Det finns många tillfällen i mitt yrke när man kan välja att vara flexibel. Har man däremot ett mätvärde och ett gränsvärde så är saken ganska självklar!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
GO JEPPE! solklart. gränsen MÅSTE sättas ngnstans!!! END.

Va d gäller punkter i besiktningen som har (OBS) DIREKT anknytning till trafiksäkerhet typ rost på bärande delar, bromsverkan, bromsljus, säkerhetsbälten SKA d vara stenhårt.

men ha ja ögonlock (som ju inte e godkända) då e d ju rätt onödigt att killen underkänner mig. skulle ja bli sytoppad utav polisen sen o få böta så få ja ju ta den smällen om ja inte varit lydig o plockat av prylarna så fort ja kommit hem.

ja absolut inte guds bästa barn o dömmer ingen men d måste finnas gränser o bestämmelser. man överträder bara d gränser som drabbar en själv o ibland får man ta sitt straff...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Det är ju helt otroligt att inte VV/bilprovningen kan utarbeta en mätmetod! Jag menar har man en gräns måste man ju kunna mäta upp om man ligger under eller eller över denna... Det måste vara otroligt frustrerande att jobba som besiktningstekniker utan att ha klara direktiv gällande detta. Tråden är ju inte sprillans, vet du något mer om det här nu Jesperado?

apocalypsorödmetallic...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är som det alltid varit, en ren bedömningssak. Det finns ju mätverktyg att tillgå, men dessa är ganska dyra och det finns inget egentligt behov...

Jobbar man som besiktningstekniker ser man inte just rutors ljusgenomsläpp som en svår sak att bedöma, jämför med att t.ex. bedöma en halvljusstrålkastares ljusstyrka eller ett rostskadat bromsrörs kvarvarande godstjocklek helt utan hjälpmedel...

Jeppe

Visa användare
199
Gus
528iM -98
Jo behovet finns ju bevisligen! Annars hade ju inte denna tråd funnits. Om man får nedslag på tex bromsrör som du gav som exempel så vet man vad man ska göra. Nämligen byta bromsrören så är problemet ur världen. Men får man nedslag på rutorna pga för dåligt ljusgenomsläpp så kan man lika gärna boka en ny tid för det är ju så luddigt... Det är ju möjligt att nästa gånga man kommer dit och får en annan besiktningsman så kanske man får igenom bilen. Det borde ju ingå att mäta ljusigenomsläppet (med ett och samma mätverktyg) på varje bil som besiktigas. Så man vet vad man har att gå efter.

Det är ju bevisligen lagligt att tona alla rutor i bilen bara man klarar kraven för ljusgenomsläpp. Men hur ska man veta om man har lagliga rutor eller ej? Ska besiktningsmannens ögonmått avgöra detta? Det borde inte vara en bedömningsfråga. Utan en "mätvärdesfråga".

Jag tror säkert att det är både svårare och viktigare att bedöma tjockleken på bromsrören men som sagt får man nedslag på detta så är det bara att byta dem så vet man att bilen kommer bli godkänd vid ombesiktnigen. Men låt säga att jag tonat sidorutorna i fram så jag har 65% ljusigenomsläpp och mycket riktigt får nedslag på detta, då tonar jag om dem så att jag istället får 75% ljusgenomsläpp. Men detta betyder inte att jag kommer bli godkänd vid ombesiktningen pga att det mäts olika hela tiden.

Förstår du min poäng?

apocalypsorödmetallic...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lite konstigt resonemang...

Har man fått underkänt på bromsrören är det bara att byta dom, det håller jag med om. Men har du fått underkänt på otillåten ändring av t.ex. främre sidorutorna är det ju bara att ta bort filmen? Det är väl samma sak?
Frågan kvarstår ju fortfarande om bromsrören som blev underkända verkligen var dåliga nog för ett underkännande? Rent teoretiskt skulle man kunna rengöra rören, rostskydda dom snyggt och få dom godkända vid en efterkontroll? Fullt möjligt!

Sen att det skulle finnas ett riktigt behov av ett mätinstrument för att en kund inte är nöjd kan jag inte förstå, eller ens 20 kunder varje år. Det utförs ändå runt 5 miljoner kontrollbesiktningar årligen. Och skulle man börja köpa in dyra mätare till alla stationer finns det nog 10 olika andra typer av mätare som skulle köpas in först...

Du får helt enkelt tro på mig när jag säger att bedöma en rutas ljusgenomsläpp är ett av de mindre problemen i en besiktningsteknikers arbete!
Har man bara lite referensmaterial är det ganska enkelt. Man kan naturligtvis inte med blotta ögat avgöra om ljusgenomsläppet är 75% eller 76%, men det går att avgöra med ganska stor säkerhet om den är godkänd eller inte.
Kortfattat kan man säga att syns det på rutan att den är tonad så är ljusgenomsläppet mindre än 75%!

Jeppe

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Um.. jag är säkert helt fel ute, men vet med mig att jag läst nånstans att dom omtalade rutorna "Ej får vara filmade" ?
Utan endast lackerade av firma med möjlighet att uppmäta och garantera ljusgenomsläpp..
Men du har bättre koll än mig Jesperado =)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Någon sådan regel finns inte. Det är tillåtet att tona med både färg och film så länge övriga krav är uppfyllda!

Jeppe

Nån som vet hur man får reda på hur mkt ljusinsläppet är på sidorutorna?? Orginal alltså....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det står förmodligen i ena hörnet på rutan vem som tillverkat den och vilket artikelnummer den har. Då kan du ringa tillverkaren, så bör dom kunna svara på det!

Jeppe

Tackar.. =0)
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Om det står att det ska vara 70% (inte ca) ljusinsläpp så ska det vara exakt det (inte 69,9%). Det är vad jag tycker.
Men sen att mätinstumentets felmarginal skulle vara inbakat i gränsvärdet (om jag förstod Jesperado rätt) vore bara väldigt dumt, då är det bara att hitta det mätinstrument som har störst felmarginal och hoppas på att den visar fel åt "rätt" håll. Går ju inte att ha så, vilket borde vara självklart.
Men man borde utgå från exakt 70% och dra av felmarginalen på just det mätintrumentet man använder.
Som tex för joakim E så kanske det instrumentet hade en felmarginal på +-1,5% vilket då gör att man ska godkänna ner till exakt 68,5%, inte en tiondel under utan prick 68,5%. Och jag tror nog att instrumentet dom använde har en viss felmarginal.
Sen så kan ju även detta sätt oxå användas så att man tar ett instrument som diffar +-50% och gå igenom hur lätt som helst men då är det upp till besiktningen att ha ett instrument med så liten felmarginal som möjligt som naturligtvis måste vara dokumenterat.
Och jag tycker att kan inte besiktningen testa och bevisa att det är för lite ljusinsläpp så ska dom inte kunna ge anmärkning eller inte godkänna bilen om det inte är väl synligt att det är för mycket tonat, men då sätter nog inte kunden imot nått.
Vore ju annars som att dömma nån för mord för att denne "ser ut" att ha mördat nån.

Detta är min personliga åsikt.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Alla gränsvärden vid en kontrollbesiktning fungerar så, bromsvärden, avgasvärden, bullernivå mm. Det finns en gräns, och denna gäller, den enda marginal som finns är den matematiska avrundningen. Felmarginalen på samtliga våra mätinstrument är väldigt liten, och kalibrering sker ofta. Detta medför att man inte behöver någon felmarginal utöver den som "byggts in" när man satt gränsvärdet.

Att Bilprovningen eller en enskild tekniker skulle vara tvungen att "bevisa" att allt som anmärks på verkligen är felaktigt skulle vara ohållbart. Därför är det istället så att en kund som känner sig felbehandlad antingen själv får bevisa att ett fel begåtts, eller "överklaga" beslutet och få det omprövat av Bilprovningen eller Vägverket.

När det t.ex. gäller just tonade rutor kommer det några "överklaganden" om året där kunden hävdar att rutan klarar kraven, kunden har hittills aldrig haft rätt.
De gånger jag varit med och mätt rutan med Oris-instrumentet för att fastställa detta har ljusgenomsläppet aldrig ens varit i närheten av gränsvärdet. Normalt ligger ljusgenomsläppet på dessa rutor runt 40-50%, kravgränsen är 70%!

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.