AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.441

besiktat bilen

Sida 2 av 4
323E21terror
Är man så tvungen att ha solfilm på rutorna så kan man göra som en kille jag känner, han har maxtonat runt om och till besiktningen så byter han bara rutorna till andra på sin M3 från 96. Efter några byten så lär man sig tekniken och bytena går ganska snabbt.

farten är min drog
Jag har hört talas om ett företag i Sverige (kanske Helsingborg) som fixar en toning av rutorna som du aktiverar och avaktiverar med en knapp, det skall tydligen vara någon typ av flytande kristaller eller liknande. Någon som vet mer om detta? Hörde ett pris på 6-8 lappar Ett annat alternativ är ju plastskivor du snäpper på, har sett några stycken och under förutsättning att passformen är bra så ser det helt ok ut.

Surfa in på beam.at/bimmer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den möjligheten finns ju Bimmerman, men då måste man ju godkänna sidorutor med 0% ljusgenomsläpplighet också, och det vore nog inte så lyckat. Den killens chef har inte alls med hans privatliv att göra.
Om jag hade blivit bemött på detta sätt hade jag helt enkelt frågat killen hur han gjorde när han fick besiktat sin egen bil... Det är kanske ett bra tips han har.

Jeppe
Ibland får vi bilar från södra delarna av USA och det sitter i 9 fall av 10 riktigt svart solfilm på de främre sidorutorna.
Tycker inte det stör nämnvärt när man är ute och kör.
Men det är klart vi lever ju i förmyndar-sverige så för kul skall vi inte ha.

/Bimmerman

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den förklaring jag fick av en trafikinspektör att det inte var tillåtet med för mörka rutor var att det i första hand handlar om att medtrafikanter, cyklister och gångtrafikanter skall kunna söka ögonkontakt med bilföraren och därmed få en liten uppfattning om vad föraren planerar att göra med bilen i trafiken. Det var alltså inte främst sikten ut ur bilen det handlade om utan sikten in i den.

Mvh
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
SÅ då har jag ägnat nästan hela dagen åt detta, vägverket mätte upp filmen till 69% ljusigenomsläpp vilkket i sin tur är lagligt, me detta i bagage rattade jag iväg till bilprovningen och visade pappret på det, som svar fick jag att det inte då utan att en besiktningsman var tvungen att vara med och se detta.
Bara att lyfta luren och säga detta till killen på vägverket så han skulle dyka upp på ett tag.
där står jag nu med chefen för bilprovningen och kille från vägverket, de diskuterar ett tag och sen tar de och mäter rutans ljusigenomsläpp med filmen på och kommer fram till samma sak (69%)chefen för bilprovningen ser mäkta fundersam ut och killen på vägverket säger till han att det finns inget att diskutera den ska gå igenom med film på.
chefen på bilprovningen traskar iväg och ringer, när han kommer tillbaka så hade han tydligen talat med huvudkontoret och de skulle ersätta filmen+arbete och även en ersättning på 1000kr för alla turer fram och tillbaka med bilen.
Totalt 2700kr.
Innan jag åker därifrån tar jag upp saken om att en kille som arbetar där har kolsvarta rutor på sin bil och frågar hur han har gjort för att klara besiktningen??
Som svar fick jag bara att han som besiktat bilen måste ha missat det, "hur det nu skulle kunna gå till"
Frågade om det alltid ska vara så jäsikens bökigt att få rätt med dessa saker?? tydligen skulle de se över denna sak och hur de gör med bilar som kommer in med tonade rutor eftersom att det är ett problem, tror inte att det är många som orkar bråka så som jag nu har gjort för att få rätt.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vaddå 69%? Kravet är ju minst 70%.

Jeppe
th
141
thorphedo
525 - 91b
duktig pojke joakim E
Man kan ju skaffa läkarintyg om att man är ljuskänslig och då for man ha tonade framrutor, men det kan ju vara lite problem att få,

Enligt beskitningen så är det inte lag på att ha framrutor på en bil, det är bara att ta bort det på besiktingen.

/Nicke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Niklas, vet du någon som har fått sådant intyg? Jag tror inte att du får ha mörka rutor ändå eftersom sikten IN i bilen är det viktigaste argumentet för att det inte är tillåtet med för mörka rutor.

Tar du bort framrutan och kör med en modern bil kommer den med stor sannolikhet att sätta sig i chassit (med veck i plåttaket som följd) eftersom framrutan är en ganska viktig bärande del på en modern bil med limmad framruta.

Mvh
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
jepp lagen säger 70% men ser du skillnad om rutan är tonad 1% mer eller mindre?? säkerligen inte och kille på vägverket tyckte att det var så nära så det skulle inte spela någon roll.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om du hade fått uppmätt det till 70% eller mer så hade det ju varit kanon, men om kravet är 70% och 69% är nära nog så tycker jag det är skitsnack. Finns det en gräns så måste man ju hålla på den.
Dessutom var det filmen som höll 69% ljusgenomsläpplighet. På min bil har jag film som släpper igenom 80%, monterat och klart på glaset släpper den genom ca 65%. Det blir alltid en viss diffusion mellan filmen och glaset också.

Jeppe
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förresten Johan B, när Niklas säger framrutor så menar han nog de främre sidorutorna, och inte vindrutan. Det finns dessutom krav på att man ska ha vindruta.

Jeppe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hmmm, det kan nog ha varit jag som tolkade Niklas lite fel om rutorna. Men i vilket fall så hörde jag av en bilhandlare om en SAAB som hade fått vindrutan spräckt och dagen efter så hade det blivit bucklor i taket efter den hade böjt sig i chassit.

Mvh
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är rätt att vindrutan i de flesta moderna bilkonstruktioner utgör en av chassits bärande delar.

Jeppe
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
jesperado enligt vägverkets kille ska man ha ett ljusigenomsläpp på ca:70% i dagsljus men mäter du inomhus så är det ett annat ljus.
De mätte bara med en grunka inne i bilen då den stod i hallen och inte ute, tycker visserligen att den metoden ger ett felaktigt resultat men vem vill klaga på mät metoden när man får rätt??

Anledningen till att det mätte på detta sätt var att de inte fick tag på ett riktigt mät instrument.

Sätter du film på bilen så är den ju i stort sett svart då det är mörkt ute eller då den står inne, men en helt annrs då den är ute, därför som vissa poliser kan klaga på att man har för mörk film på rutorna om de stoppar en på kvällen/natten.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ljusgenomsläppligheten förändras naturligtvis inte med omgivande belysning. Dessutom fick du väl inte rätt? 69% är väl mindre än 70%?
Jag tycker helt klart att du gör rätt som "överklagar" om du inte är nöjd med ett beslut, men om det sen visar sig att du har fel så får du ju ge dig.
Om gränsvärdet är 70% och du hävdar att 69% är så nära att det ska gå genom, så blir ju följden att när nästa kille har 68% så måste vi släppa det med för det är ju skitnära 69%, och det gick ju genom... När sen killen med 67% kommer in så måste vi ju släppa det med, för det är ju brinnjävligt nära 68%, och det har vi ju släppt igenom tidigare osv...
Sa killen att man ska ha ca 70% (det är "ca" jag är ute efter här) ljusgenomsläpplighet så vill jag gärna ha hans namn för vidare kontakt med honom. Man bör naturligtvis ha så nära 100% man kan, men kan acceptera ner till 70% (Inte 69,9% då!!)

Jeppe
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
MÅSTE man ha sidorutor fram?
Jag har fått inbrott i min bil och vill nu passa på att åka och besiktiga utan rutor i framdörrarna. De jag monterar senare blir ju såklart också lagda med solfilm på!

MM
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns inga krav på befintlighet av rutor, bortsett från vindrutan.

Jeppe
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
trodde inte att jag skulle få det godkännt när kille på vägverket sat hur mycket ljus den släpper igenom, men utan att ens ha sakt nått så sa han att det inte skulle vara några probelem, eftersom att det kan man aldrig kan få en exat siffra då du mäter ljuset på det sätt han gjorde det, kan maila över pappret där det står vad vägverket säger, kommer tillveckan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.