AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.680

Avlägsna rost - hur?

Pe
21
Per C
520 -96 (E34)
I normala fall lusläser jag internetforum för att finna svar och slippa fråga. Nu är jag pappaledig och har en liten grabb som kräver all uppmärksamhet så jag har inte hunnit söka på forumet som jag önskat. Hoppas ni har överseenden.

Läget är detta: Rost kryper fram på dörrar, baklucka, trösklar mm. Har tidigare försökt stoppa angreppen med hjälp av vinkelslip o annat, utan att lyckas särskilt väl.

Bör jag skaffa en liten kompressor och blästra?

Har hört talas om en roterande bläster att fästa på borrmaskin men den tror jag inte kommer åt i vissa skrymslen. Jag kan inte se annat än att jag måste skaffa en kompressor men jag drar mig lite för det iom att jag har svårt att se något annat användningsområde för den. Förvisso sparar vi väl en del pengar genom att inte lämna in den gamla bilen (1995) för detta arbete så det hela betalar väl sig i slutändan kan jag tro. Skulle förvisso vilja ha en högtryckstvätt också men sådant går väl inte att använda en vanlig kompressor till?

Tacksam för rådgivning!
54
212
540 :D
M5 -99
Porsche 924 -79
Du kan ju använda kompressorn till massor med annat bilrelaterat, pumpa däcken, skaffa en mutterpicka och lossa hjulbultar, mindre lackjobb etc...
te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
Hade en opel där det var rostangrepp ovanför vindrutan vid a-stolpen. Blästrade rent med punktbläster. Tvättade rent med cellulosaförtunning. På med kallgalv och täckfärg som jag penslade på i flera lager. Bilen var vit så penseldragen från minipenseln tänkte man inte så mycket på.
Det blev bra och höll i ett år. Rost igen! Samma procedur men nu med med en "rostätande" färg som grund och sedan täckfärg. Det höll också i ett år.
I ungdoms dar provade jag att tennspackla och funderade på att tennpastan åtmintone höll rosten borta från ytan. Det hade dock krävt mer jobb och större yta att måla då värmen bränner lacken. Det fick vara.
Har fått den känslan att om rosten kommer underifrån så spelar det ingen roll vad du gör, den kommer tillbaks.
med andra ord, skit i rosten, lägg inte ner en krona på att fixa det då det kommer tillbaks, i slutändan har du lagt ner hela bilens värde på att få bilen rostfri 12 månader framåt.. tragiskt men sant, eller?

ser inte något större vett i att lägga ner en massa tid och pengar på att få bort lite rost tillfälligt om man inte försöker hålla någon samlarbil i gott skick.

Köpa nya delar och lacka om är nog enda lösningen som funkar, men det kostar också.
Pe
21
Per C
520 -96 (E34)
Jo, jag inser att rosten kommer tillbaka men den här bilen är i gott skick i övrigt så det kan vara värt lite arbete. Jag har skaffat en blästerpistol och tänker låna en kompressor. Så får det bli. Tack för inläggen!
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Blästra ordentligt thinner torka genast området lägg på en 2 komponents industrigrund det lär hålla:-)
Ett tips jag fått är att värmebehandla (över kokpunkten) det blästrade området före försegling med lack. Anledningen är att tryckluften innehåller fukt som blåses in i plåtens porer vid blästring. Fuktavskiljare rekommenderas av samma anledning.
Kanske tål att funderas på.
te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
Det skulle vara intressant att få veta om någon verkligen lyckats "fixa till" en rostskada där rosten kommer "underifrån", dvs där det inte finns någon skada på lackeringen men rostbubblor ändå. Och som håller i många år. Hur har ni gjort?
Vid mina misslyckade försök så hade jag fuktavskiljare men provade aldrig att värma bort ev kvarvarande fukt. I mitt fall så var ju skadan intill en gummilist och den hade nog inte mått så bra av värme.
Visst ser det trevligare ut med ny färg än rost.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tvåkomponent, eller etsande grundfärg/syragrund.

Om skadan var intill en gummilist fanns det kanske rost under den?
te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
På min rostlagning var rosten några cm ovanför gummilisten runt framrutan. Ingenting nedanför (mot rutan till). Det fanns således ingen plåtskarv eller plåtveck, rak (lite kupad) plåt alltså som rostade. Nu har den bilen gått till dom sälla jaktmarkerna med små skönhetsfläckar i form av rost. Orkade inte hålla på med det längre. Dödsorsaken var iofs inte rost utan närkontakt med ett rådjur.
Har bara lärt mig att vara lite skeptisk till produkter som "rostätare" men mottager gärna (säkert fler än jag) emot fungerande tips för ev framtida bekämpning.
Är det fler som har positiva erfarenheter av etsande grundfärg/syragrund?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror problemet ligger i att produkter avsedda för "allmänt bruk" inte är så mycket mer än lösningsmedel och en gnutta zink.
En lackeringsfirma har möjligheter att ta tillvara på färgrester, rätt utrustning, utsug m.m. Samt kunskapen om risker o.s.v. Därav får de hantera lite "vassare" produkter. Visst blir det inte som nytt, men jag har sett blästrade lagningar som hållit många år om de görs med rätt produkter på rätt sätt.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Finns grymma proffs produkter 2 komp industrigrund färger som tål hammarslag och är med stor möda slipbara.

Kan gå att få tag en skvätt hos exempelvis bläster/smed firmor eller dyl för en kaffepeng:-)

Mvh Danne
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Min erfarenhet av rostborttagning i yngre år är ganska blandad. Då hade jag en VW scirocco -75 som rostade från födseln. Oavestt hur mycket jag slipade och rotade återkom rosten. Alltid inifrån och alltid från hålrum som från fabriken var obehandlade. Plåtkvalitéten var också usel. Jag vill minnas att just kvaliteten på metallen, dess behandling vid bilbyggandet och sedan vilken typ av lack /rostskydd är helt avgörande om det över huvutdaget går att "bota" en bil från rost - annat än att byta delen.

Eftersom de flesta rostskador kommer från insidan (hålrum, spalter osv) är det där man måste börja om man ska ha någon sannolik chans att bli av med problemet permanent: Vissa rostskyddsfirmor säger att de klarar att "kapsla in" begynnande rost. Här vore det spännande om någon kan veta om det verkligen kan fungera?

Vidare: BMW lägger ner stora summor på att byta plåtar. Men i vissa fall -tex 5-seriens ingenjörsmiss no 1 - fågelbadet vid tanklocket väljer de att rostlaga skadan. Om (vilket låter tveksamt!) reparationen kan anses fullgod och hålla bilens livstid ut, borde det kanske så fall gå att "reparera hemma"?

Är sjukligt nyfiken på just rost och metalurgi - I grunden återvänder ju plåt förr eller senare till något form av jordlig kosnistens, vägen går via irriterande rost. Verkar som vi snart, likt plastikkirurgerna, jobbar med botoxbehandlingar och ansiktslyfnitngar istället för permanenta reparationer?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst kan man reparera hemma. Problemet är bara att få tag på rätt produkter. Angående att kapsla in begynnande rostskador tror jag aldrig att man kan stoppa dom. Man kapslar ju även in fukt och syre i liten mängd. Man bromsar nog förloppet hyfsat i alla fall då man hindrar ytterligare väta att komma i kontakt med skadan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.