|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| vilka skit säten sitter bättre i min 525 från 01, men de är klart dom skulle ju bara ha dryga 500t | |
| Sätena är lika kassa i min E-klass 350 trots sk sportstolar. Min förra BMW E30 cab hade helt fantastiska sportstolar. Där ligger Mercedes långt efter BMW. | |
Transocean |
Ja, vill man åka Budget så får man väl acceptera lite ryggvärk eller hur? |
|
Det är lite svårt att ta era åsikter på allvar - tror ni verkligen att ni har hittat någon typ av spaning eller? Dvs att ex en CLS500 har "skit säten"?? Eller att en tjugo år gammal E30 har bättre stolar än E350? Det verkar ju troligt...det kan ju inte bero på era ryggar, körvanor eller smak, nää :) Jag tycker att BMW har riktigt bra stolar, M-B likaså - Audi något för hårda. |
|
| Efter att själv ha ägt ett 10-tal BMW och några stycken Mercedes samt att min frus familj samtliga har BMW och min familj samtliga har Mercedes. I min bekantskapskrets har de flesta antingen MB eller BMW. Med detta som bakgrund,dock inte vetenskapligt verifierat, anser jag att MB gör sämre säten en vad BMW gör och JA min E30 hade skönare säten en min 350 E. Tilläggas bör att MB komfortstolar(standard) är betydligt skönare en sportstolarna som är förhårda. | |
|
Själv sitter jag på en tom upp och nervänd ölback när jag rattar E30:n :). Förarstolen har bokstavligen imploderat och försvunnit av den klassiska E30-sjukan. Så det blev ett par ölbackar istället. Nu används den inte så ofta så det gör inte så mycket. /L |
|
| Då tror jag min E30 var i ett något bättre skick än din Leffo. Min var i mycket bra skick när jag sålde den förra året. Vad är den klassiska E30-sjukan? | |
|
E30-sjukan drabbar nog mest E30 med textilinredning. Tyget på stolarna håller låg/mycket låg kvalitet. Finns stolar som spruckit upp i tyget bara efter några hundra mil på E30. Man kan tänka sig hur vissa av dom ser ut efter 20.000 mil... Kvaliteten höjdes en smula på senare modeller. Jag hade en 325 -87 också och den såg mycket bättre ut (om än inte bra) än min 318. 325:an sprack i sittdynan både på förare & passagerarstolen. Mina 318 stolar var så totalt slut att man gned skinkorna mot underredet, fanns knappt något tyg kvar. Såg ut som det hade brunnit i dem. Själva bilen i övrigt ser skaplig ut annar hade jag sju skickat den på skroten för länge sedan. /L |
|
|
Skall tilläggas att jag väger 83 kg så ni inte tror att jag väger 150kg med tanke på mina turer med bilstolarna. /L |
|
| Jag satt mycket bra i min C32 AMG och att påstå att du sitter bättre i E30 gör bara att jag inte tror att du varit i närheten av en modern MB av bättre model! | |
|
Min ringa erfarenhet av Mercedes bilstol sträcker sig till mästerverket W124 1989. Den kändes lite som att sitta på en fjädrad säng, gnisslade lite hemtrevligt sådär när hjulen gled över ojämnheterna. Man guppade lite upp och ner men stolen kändes inte alls obekväm, tvärtom. BMW:s stolar tycker jag är ganska mediokra utom en E60 jag lånade än gång, i den satt jag mycket bra. Har för mig att det var sk. komfortstolar i den. Min ytterst känsliga stuss vilar bekvämast mot stolen i V70N, men det är väl en smaksak förmodar jag. Vissa sitter bättre i tyska hårda stolar tex. AUDI. Men jag får lite granitkänsla av dem tyvärr. Mina ölbackar i E30:n är från åttiotalet och tillverkade i plast och dom sviktar än aning i guppen i alla fall.. ;) /L |
|
| hahah leffo | |
|
steaman: Jag köpte min E350(ny07) innan jag sålde min E30 och min bestämmda uppfattning var och är att MB säten(sportstolar som var ett måste med anledning av att jag BMW hade så sköna sportstolar) var sämre(för hårda). Min närmaste erfarenhet av MB(moderna och bättre) är min far som haft Mercedes sen jag var liten och han har aldrig haft(har)någon mindre en E500 och uppåt(varken motor el. modell). Både hans och mitt problem har alltid varit säten framför allt på de senaste modellerna. Under 70-80-tal hade Mercedes en betydligt jämnare och bättre kvalité och då var även säteskvalitén en helt annan. Det är möjligt att du sitter bra i en C32 AMG, personligen tycker jag den är för liten storleks mässigt, dock ej motor den är kalas :). Natruligtvis är det inviduellt hur man upplever sätena, men när man lagt nästan 700 laxar för en bil och sitter sådär, tycker jag nog att man får vara lite missnöjd. Men smaken är som baken -delad |
|
|
Är det inte läge att kolla om stolarna passar ens lilla stjärt innan man skriver på ett kontrakt på en ny Mercedes ?? Min uppfattning är ändå att nyare Mercedes har bättre stolar idag än för 10 år sedan o tidigare, då känslan av hård köksstol var ganska stark. |
|
|
BMW sportstolar är riktigt bra och sköna med lårstödet utfällt. "vanliga" BMW stolar är väl sådär. |
|
Transocean |
Volvo har de bästa stolarna och färdigt med det. Ni som inte blev färdiga kan fortsätta att läsa: BMW sportstolar: Eländiga på långtur, fina om du snabbt skall till pressbyrån och handla lite godis och Dagens Industri. Kanske hämtar du även din 17-åriga flamma från balettskolan. BMW budgetstolar: Det värsta den tyska ingengörskonsten någonsin tagit fram.Inte ens rea på bensin gör färden komfortabelt. BMW komfortstolar: Nästan lika fina som budgetvarianten i en Saab, når inte helt fram till Volvostolar. |
| Det är ingen idé att strida om vilka stolar som är bra eller inte då alla har olika behov. Jag tycker sportstolarna är helt ok på långkörning, men Volvos stolar är nog snäppet bättre. Volvos stolar gör nog fler människor nöjda än BMW´s men det finns ju fler kroppsmodeller än stolmodeller så.. | |
| De aktiva comfortstolarna i E65 gör ingen besviken! Min E65 hade de bästa stolar jag suttit i! | |
| Har Volvo någon stol som kan jämföras med en Bmw sportstol? | |
|
i sidostöd? nej I komfort? En massa olika //IS200-01, RX300-03 |
|
|
Om man tycker att BMW:s komfortstolar är som SAAB:s budget stolar eller att Volvos stolar är mycket bättre, har nog aldrig suttit i en komfort stol från BMW, eller så har man en konstig kropp. SAAB stolarna är väldigt bra, likaså Volvossportstolar, men efter ca 50.000 mil i Volvosstolar modell 00-06, att påstå att de är bättre ....NEJ...Jämfört med BMW komfortstol, detta är absolut en av de bästa stolar jag haft i någon bil. Volvo/SAAB har inte en liknande stol att erbjuda ens som tillval. Många som suttit i Volvostolar tidigare skall ta o testa de som finns i nya V70II och S80N (en avsevärd försämrig av komfort mot tidigare)ni kommer snabbt att konstatera att att BMW har VÄLDIGT bra stolar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.