AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.259

Mer el problem. (huvudenhet mm)

Mi
26
Micke333
525iM Touring -03
02:a -71 (nu i lillebrors händer ;-)
Hej igen alla glada.

Tänkte rådfråga denna oändliga kunskap som finnes i detta forum ;-)

Jag skrev för några veckor sedan ang. mitt brunna elsystem (ljus modulen)

Nu är det så att jag varit en duktig pojke förra helgen och fixade elsystemet Skarvade trådar och nya kontakter och ny enhet. ("seriösa" löd skarvar och en del ny kabel) Det var ingen av buss kablarna som var av som tur var.

Nu kommer mitt problem, var hos BMW igår och kopplade in bilen och resultatet jag fick var ju inte lika kul.
Enligt deras utrustning så får de inte kuntakt med huvudenheten (vilken är det som de kallar för huvudenhet? och några tips på varför det inte är någon kontakt med den, är det en dyr del? besvärlig att byta?)

Har den att göra med c-lås? larm?

Sen är det fortfarande problem med nivåregleringen (hopsjunken ibak) kan detta ha med ovan nämda enhet att göra? var sitter annars kontroll enheten till nivåregleringen?

Är det någon vänlig själ som kan komma med lite glada tips om var jag ska börja felsöka eller kan det vara huvudenheten som ställer till problemen med nivåregleringen, c-lås, larm, osv.

Vore tacksam vör glada tillrop och allmänna tips ;-)

// Micke
Mi
26
Micke333
525iM Touring -03
Sorry.

Glömde att talaom att det är en e39 525i touring från -03

// Micke
Fick de ingen kontakt över huvud taget? Det händer att kommunikationen inte funkar ena gången, nästa gång funkar allt igen, vad gäller diagnos på BMW-verkstaden.
Huvudenhet, kan vara generalmodul (GM) kanske?
När du skriver om brand i ljusmodulen, var det i kablaget utanför eller även inne i modulen osv? Det sitter en del huvudsäkringar för denna, bl.a sitter en grupp under mattor osv vid passagerarstolen. Du hittar alla säkringar mm i mektipset om elsystem generellt osv.

FP
Mi
26
Micke333
525iM Touring -03
Hej Folke.

Mitt lilla problem är att jag vecko pendlar till jobbet så min vän körde bilen till BMW så jag har inte sett utdraget (listan) själv på vad det handlade om.
Men enligt utsago på telefon så fick deras dator ingen kontakt med "huvudenheten"

Jag ska försöka göra min historia lite kort ;-)

Jag köpte en bil som redan var skadad i elsystemet o tänkte fixa den själv.

Den har/hade brunnit i "ljus boxen" kallas väl LKM eller liknande plus att el kontakterna till den var fullständigt smälta och kablarna var ihop smälta de också en bit. Dessa är nu fixade har skarvat i bitar med nya kontakter från en annan bil (rätt årsmodell och rätt färger och mängd kablar)
Fick riva ur hela instrument brädan och kolla kablarna upp till skarv plintarna bakom handskfacket och se så att inget var skadat upp till dit.

Allt detta är nu ok och BMW fick kontakt med den nya enheten (LKM?)

Har fått lysen, blinkers att fungera igen plus att larmet har tystnat. (så något rätt gjorde jag ju ;-)

El-hissarna har funkat hela tiden, och bilen går o fungerar bra (lite låg ibak bara;)

Men som sagt så fick de ingen kontakt med huvudenheten och nivåregleringen funkar inte heller än, c-låset funkar inte heller.

Så jag undrade lite om du/någon hade ett tips om vilken modul det var och var den sitter mm. om det kan vara den som ställer till det med nivå, c-lås osv.

Tyvärr i min bråska förra helgen jag var hemma med att få ihop allt innan jag skulle till jobbet igen så missade jag att kolla alla säkringar ska göra det nu i helgen det första jag gör ;-)

Vore taksam för tips om var jag ska börja i för ände med felsökningen efter säkringarna om det inte är felet.

Detta blir yttligare en helg i garaget ;-)

// Micke
Utan att ha tillgång till manualer osv så har jag för mig att generalmodul, komfortmodul osv sitter under handskfacket ända framme vid torpedväggen.
Du tar ner skyddet under handskfacket så ser du moduler. relän och ett par säkringar osv. Dessa påverkar bl.a larm, c-lås osv. Nivåregleringen har jag ingen erfarenhet av men punkterade gummibälgar har jag hört nåt om, kompressor osv till detta sitter i en box under reservhjulet vill jag minnas.

FP
Mi
26
Micke333
525iM Touring -03
;-)

glimmrande snabbt svar ;-)

Ok. Jag såg att det satt ett par prylar under/framför handskfacket.
Det var en vit modul med tre st kontakt stycken plus två st mindre (relä lilknande)
Sen satt det två st "stora säkringar" orange och röd.

Ok. då ska jag genast kolla den efter att ha kollat säkringarna.
Vet du om det går att "låna" en sån och pröva om det funkar eller måste den enheten också programeras av BMW? Känns tungt att behöva köpa den om inte det är felet ;-)

Men jag blir lite gladare när du berättar att den är just till det som jag har problem med nu ;-) c-lås. larm osv.

När det gäller Nivå regleringen så går inte kompressorn och jag får felmeddelande på instumenbrädan.
(bilen har stått "trasig" länge (8 mån) och utan batteri mm. så det kan ju förklara att den har sjunkit ihop eller om el problemet öppnade ventiler??? )

Men går inte kompressorn om det är "punka" på luft bälgarna?

Ja ja... nu har jag fått lite tankar om var jag ska börja felsöka ;-)

Tackar för det.

// Micke

Mi
26
Micke333
525iM Touring -03
Ville bara rapportera att problemen är fixade ;-)

Kom hem idag och snabbt in i garaget.

Det visade sig vara lite oxider och en säkring som ställde till det.

Så nu funkar allt. Ska bara tillbaka till BMW & släcka airbag lampan.

Tackar för tipsen Folke.

// Micke
Kanonbra.
Säkringarna under handskfacket är till kupéfläkt resp AC och kylarfläkt som sitter framför kylaren, bra att veta vid ev. felsökning på dessa.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.