|
|
|
|---|---|
DeanBe |
Jag håller på att turbo konvertera min bmw 328 årsmodell 1996, kittet har ja köpt av en kille som hade en tidig 325 e36 runt årsmodell 91, jag har mera vaccum slangar och antispinn, är det någonting jag bör tänka på ? tacksam för svar // Dean |
|
Jag har också planer på att turbokonvertera min 328:a. Har du någon projekt tråd? Annars får du gärna skapa en sådan, har sökt en hel del men inte hittat någon redogörelse för hur ett sådant projekt gått. Läst att några har gjort det och varit nöjda men inte mer än så. Jag tror det ska gå ganska enkelt för dig, borde passa rakt av i princip. Antar att du inte ska komp.sänka eller sätta in nytt sprut. För övrigt så ogillar jag starkt alla dessa besserwissers som säger köp M3 direkt någon öppnar mun om att turbokonvertera en 328:a, få se hur många negativa komentarer denna tråd genererar då... |
|
DeanBe |
nej tyvärr det har ja inte gjort, är ganska ny här så har inte kikat in sidan så himla mycket. okej, för det är ju så himla många mer vaccum slangar som kanske inte behövs när man turbo konverterar eller hur man säger för 325an har ju mindre av vaccum slangar. Ända komp sänkning jag ska göra det är att köra en MLS topp packning, och blir nog inge sprut. Är inte ute efter så rakkarns många häst men de ska ge en knuff. De kittet som jag köpte hade dom bänkat vid 0,3 i ladd så gav det 240 hästar på bakhjulen och vid 0,55 så gav det runt 300 hästar på hjulen så jag hade inte tänkt satsa något mera. men skulle behöva veta mera vad man ska göra för att det är säkert några vaccum slangar man inte behöver, håller exakt med dig om det dära med M3 =) |
|
Har inte kört med turbo men hade en 328 som jag monterade kompressor på tidigare. En av de små vacuumslangarna går till det lilla sjället längst bak på avgasystemet på bilen. den kan man strunta i. Sedan så går det en slang till en avlång rund burk som sköter ventilationen i bensintanken. Den slangen går att köra utan, så vida man ser till så att ev bensinångor inte kommer på olämpligt ställe t.ex i närheten av generatorn osv. Har för mig att det även går en slang fram mot luftborken. den är helt onödig och sitter endast där för att det skall gå att kontrollera vacuum eller dyl på verkstad. Vet inte hur det ligger till med antispinn osv. Då jag inte hade det på min 328. Men det är ju egentligen bara 2 själl i serie. Så det borde fungera utan problem. Kan ju dock bli en del arbete med att förlänga kablar osv. En 328 har aluminium-block och tål således mindre effekt än en 325 som har gjutjärn. Vid 0.55Bar laddtryck är det dock inte nödvändigt att kompsänka. Det går att köra ändå. Men att gå över 0.6 är att klassa som dödslängtan. Låg själv på gränsen med 0.6 laddtryck i högre hastihgeter (mer luft in under huven) Skulle tro att du behöver större spridare. Men det kanske följde med kittet? Jag körde med original men hade problem med att den gick för snålt. Så jag köpte 6st spridare från saab som gav en lagom ökning, men han aldrig montera dem och mappa då min bil strax därefter blev stulen. |
|
DeanBe |
tack för svaret :) det blir ut och kika på bilen, kompressor var ja nära på att köpa från enem men blev inte så tyvärr hade mycket gärna velat ha det, men ekonomin tillät det inte tyvärr. okej de får bli ut till garaget och under söka =), var nära på att köpa en 325a men 328an gick för ett bättre pris. Spridarna som jag fick till är Audi RS2 spridare, minns inte vad dom flödade men är dom för små eller? aggregatet är ett t03 moddat av turbo center har ladd redan vid 17-1800 varv aj då de var tråkigt att höra, dom kan aldrig låta andras saker vara i fred tack för svaret =) |
|
Ok. det låter som ett bra recept. Om du har numret på spridarna kan jag kolla hur mycket dom flödar. Men jag skulle tro att det nog räcker till det effektuttag du har planerat. |
|
DeanBe |
ja kan skicka numret till dig så fort ja kommer hem :) |
| Ok gör så :) | |
|
Du borde byta blocket till ett m50 block är mycket vanligt att 328ans block spricker vid laddtryck och att topplocksbultens gängor pajar! 325 blocket passar rakt på utan modifieringar bara flytta över allt annat till det. mvh |
|
DeanBe |
okej tack för informationen :) blir och leta m50 block ikväll.. Mvh |
|
BMW_Fredde---->> Passar ALLT? Även 328:veven, toppen och all elektronik? Hur gör man med vanosen? Låter den vara eller kopplar man ur den? M.V.H. |
|
|
Allt passar, men kolvringarna är inte samma. (Även om dom passar rent måttmässigt) Men dom ska ju ändå bytas med ett nytt block. Köp M50B25 kolvringar och hona blocket så passar allt. |
|
|
M50B25 Vanos kolvringar ska det vara för att passa 328 kolvar. Finns även kolvringar för 328 med gjutjärnsblock, som bland annat levereades till USA, men det lär vara samma. |
|
DeanBe |
jag ska montera ett 325 insug, är det någon rekomendation till turbo? och behöver ja alla vaccum slangar, för 325 insug har färre än 328ans ? |
|
Ang vacuumslangar kan du lämna de jag skrev tidigare. Hade ochså 325insug på min + extraktor m.m. Bara bytet av insug ger en mycket roligare motor :) |
|
|
Hej. Om du ska byta block så är det väl lika bra att svarva av kolvarna lite direkt så slipper du MLS-packningen. Sedan bara o-ringa blocket. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
Ok, så man ska alltså köra med 328 kolvar och 328 vev i ett M50b25 block och kolvringar? Blir inte komperssionen för hög om man kör med orginal kompression och skall överladd? Hur mycket effekt håller orginalkolvar och vevstakar för? M.V.H. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.