|
|
|
|---|---|
|
Hej - Jag har tänt att köpa antingen audi a4 avant diesel eller bmw 320 touring diesel - men jag har hört att bmw har väldigt dyra servicekostnader och att audi har haft mycket problem med framvagnen och elektroniken. skulle ni kunna hjälpa mig att argumentera för eller emot någon av dessa två bilmodeller. tacksam för alla typer av svar. extra tacksam för svar från personer som äger/ägt någon av bilmodellerna ovan. | |
| Glömde skriva dit att jag ska köpa en begagnad bil E46 -00 -- 04 | |
| vilken audi a4 gäller det ??? har själv både ägt e46 320 2000 och audi a4 1.8t 1999.. som du ser så är ju båda bensinare.. det jag kan säga är att jag aldrig igen skulle valt audi... visst är det trevliga bilar och så men som du säger mkt problem med framvagnen... körglädjen går inte ens att jamföra... audis inredningar är snygga och materialen är utmärkta men känns som om allting sitter fel.. ergonomin är ljusår bättre i nästan alla bmw:a jämfört med audi.. jag är ca 190lång och hade svårt att hitta en riktigt bra körställning i audin(har kört fler audis och har varit likadant där) | |
| Kan inte modellerna specifikt, men det känns inte som om BMW´n skulle vara dyrare i service. VAG-bilarna plockas ju ner ganska duktigt i fronten vid kamremsbyte t.ex. | |
| Jag kan tänka mig att a4:an har mer plats i bakluckan åtminstode höjdmässigt, golvytan kanske inte skiljer så mycket. Men BMW:n har en mer sluttande (snyggare) taklinje, så kan du undvara lite volym välj BMW för komforten och helhetsintrycket. | |
|
Det var kanske dumt att ställa frågan på ett BMW-forum, med tanke på att jag knappast hittar någon som argumenterar för audi i jämförelse med BMW här - men det lutar i alla fall åt en bmw. jag har dock fått för mig att audin skulle vara något bränslesnålare - finns det någon här som kan styrka eller dementera detta påstående? jerry - audi a4 1,9 TDi avant var det jag hade tänkt mig. |
|
| henke_gbg: av vilken årsmodell??? om du föredrar körglädje så är det ju ingen tvekan om saken... jag är en bmw människa och gillar inte alls framhjulsdrift... du kanske tycker tvärtom så det bästa är att provköra och se | |
|
Har hört att VAG´s 130 Hk 1,9 TDI ska ha bra tryck, men om du funderar på en Audi så ta en med Quattro, Audis fyrhjulsdrift finner alltid köpare om du längre fram ska sälja vidare. Kanske denna?: Länk Tänk på att A4 är trång i baksätet... Mvh |
|
|
tack för tipsen. det är givetvis kul med en bil som appilerar till körglädjen, men jag tänker mer på komfort och ekonomi - tex bränsleförbrukning och ljudnivå mm - det var ett tag sedan jag körde E46, men jag kommer ihåg den som en kul, skön och bra bil på alla sätt. Om man jämför servicekostnaden för en 320d och audi a4 1,9 Tdi - är det någon som vet om det skiljer mycket - förutom då att bmw-ägare i tid och otid försöker övertyga sig själva om att de dyra servicekostnaderna är okej för att de i alla fall inte behöver byta kamrem :-) |
|
|
Nu vet jag inte hur BMWs servicepriser på dieselsidan ser ut, men bensinarna kostar inte mycket att serva. Vad tycker du är dyrt? Ring och kolla med verkstäderna vad de tar. Det kan skilja en hel del mellan olika verkstäder, även auktoriserade BMW-verkstäder. |
|
| VAG´s 130 hästars är 6 växlad både i passaten och Audin och den 6:e växeln sänker förbrukning på landsväg, så kör du mycket land/motorväg är kanske audin ett bättre alternativ. Nu vet inte jag om 320d är 6 växlad eller ej, men det vet säkert någon annan. | |
| Haft en a4 1,8t -03 sen den va ny. Idag 16500mil, bytt ett hjullager (trottoarkant) och ventilkåpspackning. Känns inte ens sliten idag. Bästa bil jag haft, dragit i genomsnitt ungefär 0,8l/m. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.