|
|
|
|---|---|
|
Tidigare när dieseln var billigare än bensinen var det ju extremt fördelaktigt att köpa de lite mer bränslesnåla dieselbilarna -men nu när prisbilden är en helt annan - är det då fortfarande smartare att köpa diesel om man ska köra ganska långt (ca 3000mil/år) ? vad tror ni kommer hända med bränslepriserna det kommande året? tacksam för alla svar. | |
|
jo priserna lär väll gå upp Disel bilarna är snålare än bensin , ja om du nu inte vill köra en nissan micra från 90 talet kanske. Men vem vill det? |
|
|
Hej! Just nu tvekar jag om bilköpet på grund av att jag inte kan bestämma mig ; dieseln eller bensin, dvs. BMW 320i eller Audi A4 2,0 tdi.Det är väll ingen som vet någonting helller. DUM SPIRO SPERO |
|
|
Tja vilken bil är bäst?? många faktorer att väga in; inte bara pengar utan såväl "känsla", komfort, behov, körsträcka som miljöhänsyn så nåt konkret svar är svårt att ge. Skall man köpa nytt är det nog in bra idée med en liten snål diesel (gärna med utslöpp under 120 g/km) , moderna små billar är som bekant avsevärt säkrare än t.ex en gammal E34 Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
KoEn, hur kommer det sig att du väljer mellan just de två bilarna? Varför inte en 320d eller 318d? BMW:s nyaste dieslar är otroligt trevliga bekantskaper! |
|
|
Kom på att det tråden handlar om är bensin vs. diesel..... Det enda man kan säga med säkerhet är väl att bränslepriserna kommer att gå upp. Om diesel eller bensin går upp mest kan väl ingen säga, men räknar man på det så är dieselns lägre förbrukning mer 'fördelaktig' (jämfört med bensin) ju högre bränslepriserna blir, och ju mer du kör. Räknar man på 'andra hållet', hur mycket dyrare (än bensin) dieseln kan vara innan kalkylen spricker, så handlar det om att dieseln får vara 30-40% dyrare än bensinen innan milkostnaden för diesel blir högre. Om du inte kör väldigt lite, då spelar dieseln högre vägtrafikskatt in också. Kör du 3000 mil/år ska nog dieselpriset upp minst 3 kronor över bensinprset, innan det blir ekonomiskt försvarbart att åka bensinare. Sen finns ju andra överväganden än rent ekonomiska - själv föredrar jag dieselns egenskaper, bl a med gott om vridmoment och en räckvidd på 105-110 mil på full tank. |
|
|
Gunnare Jag kan inte tyvärr inte säga värför just de två bilarna,kanske känns de litte billigare än de andra allternativ. Om mitt hjärta får bestämma skulle det bli bmw 320d model E 90(jag menar sedan).men jag kommer inte under 300 k med adv. och komfort paket. Nu har de snälla bmw- försäljare chans att höra av sig.He, He DUM SPIRO SPERO |
|
| Sedan är man ju låst med bensin till olja (om inte etanolkonvertera) medan det finns fullvärdiga dieselalternativ. | |
|
Glömde säga att jag kör runt 1500 mil om året. DUM SPIRO SPERO |
|
|
Vad man gillar är ju en smaksak (varvvillighet/gångkultur eller bottenvrid och lägre förbrukning?) Med bara 1500mil/år blir det svårt att få totalekonomin att gå ihop för vilken ny dieselbil det än gäller. Möjligen i de fåtal fall där dieseln är rejält mycket billigare än motsvarande bensinare i inköpspris kan man räkna med någon egentlig förtjänst pga den generellt högre vägskatten för dieseln. En paradox är att ju fler som går över till diesel ger i sin tur högre efterfrågan och ett högre pris vid pumpen. Det har börjat återspeglas redan nu, för bara någon vecka sedan var dieseln nästan 1kr dyrare än bensinen på macken intill där jag bor. Håller denna skillnad i sig blir det en tuffare kalkyl för normalbilisten att köra diesel med vinst jämfört med bensin. När det gäller bilval som mellan 320i och A4TDI vid 1500mils körning skulle jag gissa på att BMWn i dagsläget är totalekonomiskt bättre om det är gamla A4 som gäller. Dessutom är väl även de nya bensinarna riktigt snåla och fri service ingår de första åren. |
|
| Har tänkt på en grej btw:) angående det där med oljan som ska "slut" hur ska vi lösa med motorolja? Det är väl ganska små mängder som går till motorolja, men om vi tänker hur många bilar som byter kanske 1-2ggr / år så blir det ju en hel del också? | |
|
En del lite dyrare motoroljor utvinns fråns bergsolja. Men glöm inte bort att det är en väldigt hög del återanvänd motorolja i den som du köper, kretsloppstänket till sin yttersta spets ;) Mvh/ Niclas |
|
|
Draven-s analys är minst sagt konstigt att man är bunden till bensin om man väljer det. Man är inte mer bunden till bensin om man väljer en bensinbil än motsv för diesel. För bensin går det redan nu (från 1 juli) att lagligt konvertera en bensinbil, dessutom går det också att konvertera (om än att det är rejält dyrt) till biogasdrift som är det klart minst dåliga alternativet idag. För diesel finns det i nuläget sk RME att tillgå som har ca 30-40% högre NOxutsläpp än petroleumdiesel. Diesel har redan från början mångdubbelt högre NOxutsläpp än bensin/km. Själv skulle jag ha valt bensin pga karaktär och att jag inte vill försura min närmiljö mer än nödvändigt. |
|
|
Aj, Aj, mamma mia, jag är inte ett dugg klokare nu, och måste bestämma mig inom 2-3 veckor, jag låter kanske min fru välja på så sätt sliper jag ångest sedan. DUM SPIRO SPERO |
|
|
En sak att tänka på när man köper en begagnad dieselbil som rullat en del är att det blir snabbt dyrt om man får problem med inpsrutningen/pumpen! Annars gillar jag dieselbilar, men detta gör att jag inte vågat köpa mig en dyrare dieselbil än... Mina bilar: Länk |
|
|
Smakar det så kostar det... Vill man göra avancerade kalkyler så borde de visa att Micra eller dylikt ger bättre ekonomi. Ska det låta traktorn under huven... för att spara 5kr om året? /jans |
|
|
jans har rätt i det han säger. Jag försöker få en uppfattning om villken driv medel kommer att vara lönsamt om tio år. Värför. Det handlar faktiskt mest om miljöskitsnack som pågår just nu. Annars skulle jag lätt kunna bestämma mig vilken bil jag skulle köpa. DUM SPIRO SPERO |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.